|
Viimäne suumiis´ tsuklõs laugun

Saarõ Evar
fasaar@kiirtee.ee
Kaudsi mõtsu seen Äestämise suu veeren oll’ kunagi neli
tarõkõist. Rahvas kutsõ noid suumeestes. Üts’ suumiis’
om sääl viil täämbädseni paiga pääl: Koemõtsa Kalju
(78).
Tsoorun
ja Kaikal kynõldas aost aigu edesi jupildõ kuultu
legende suumiihist: kuis marjalidsõq kesk paksu mõtsa
olliq hiitünüq, ku õkva man helle helügaq pernaanõ miist
klimbisuppi süümä hõigas’, kuis suukuningas Andsi tuulõ
jõul katussõlastõ lei ja nuuq sällägaq Tatrigu
Klaassmani manuq vällä vidi, kuis külävolinikus saadõt
tütärlats’ karvatsit suumiihi pelläs’ ja üten tarõn
pakut must-rohilidsõ jahupudrugaq hädän oll’ –
viisakusõst pidänüq süümä, a taha es luitsat suu manukiq
pandaq.
Koemõtsa Kaljustkiq kynõlasõq tsuurlasõq, et esimuudu ja
eläs põhu seen. Hoobis nii tuu asi siski ei olõq. Kalju
eläs aidan ja maka pliidi kottalõ ehitet laavidsa pääl.
Suvõl käü tä päivilde suulaugun tsuklõman, talvõl kõrra
nädälin Antslan sannan. Kaljul om malõmängun edimäne
järk ja tä plaanitsõs sada aastat vanas elläq.
Kalju manuq minek’ om nigu suuhhu minek’ iks: müüde
tsihte üten suunan, tõsõn suunan, katõ pedäjä vaihõlt
mõtsa, lõpus toukat suurõq kõoossaq kõrvalõ ja olõtkiq
äkki suumehe muru pääl. «Ma ei saaq sinnu sisse kutsuq,
tan elumajja õigõdõ ei olõkiq,» vabandas Kalju külälidse
iin ja selletäs: «Umal aol oll’ meil plaan’ kats’ aastat
aidan elläq, niikavva, ku elumaja valmis saa. A ajutiisi
asjuga om iks nii, et nakkas jäämä ja jääs ja jääski.
Nüüd om joba üle kuvvõkümne aasta taa ajutinõ elämine.»
Kõblas-kirvõs abimehes
Koemõtsa Kalju tull’ üten vanõmbidõgaq tahaq suu viirde,
Antsla ja Tsooru valla piiri pääle 1936. aastal. Tulti
Mähklist, kon esä oll’ teräkene olnuq. Tä oll’ sis
katõtõiskümne-aastanõ, üts’ veli oll’ viil noorõmb, tynõ
viis’ aastat vanõmb. Kygõpääst ehitediq ait ja laut,
täüsmõõdun talulaut. Esäl oll’ plaan’ piimäkarja pitäq
ja turvast müümä naadaq. Asunikulõ pakuti riigimõtsast
suurt krunti, a esä tinge iks mõtsamaa ossa veitembäs,
peläs’, et jõvvaq eiq vällä ostaq. Inne sõta lätsiq
puuhinnaq üles (Inglismaa oll’ nakanuq palgõst sulfaati
tegemä, tuust saadi lõhkõainõt, tiid Kalju kynõldaq) ja
sis oll’ muidukiq kahju, et mõtsamaad rohkõmb es saaq
võetus.
«No seo oll’ kyik’ puha mõts,» näütäs Kalju hindä ümbre.
«Juurigaq lassõmiq puuq mahaq, ragimi juurõq läbi. No
millega sa muidu noid kandõ vällä tõmbat. Pedäjämõts
oll’, kaibsõmiq juurõq vällä ja ragimiq ümbretsyyri
katski. Maad harisimiq kõplidõgaq, egaq sis hobõstõgaq
es saaq edimält midägiq. Mõtsakõplaq olliq, säändseq
niguq lapilüümise jaos tarvitõdas.»
Suurõq kõoq talu muru pääl olliq tuudaigu olnuq
kar’avitsa jämmüseq. «Kaimiq, et jätämiq naaq kasuma ja
näet, kasvigiq peris puus,» kynõlas Kalju. Huunõq, miä
ommaq kõohiiglaisi kasumist piä algusõst pääle nännüq,
paistussõq vahtsidõ katustõ perrä ikkõv. Kalju om
katskidsõq katussõq musta kilegaq üle tõmmanuq ja kile
ütsikide lastõgaq kinniq naglutanuq. Andsi lastulüümise
massinast ülejärgmidse suusaarõ pääl olõ-i inämb muud
perrä jäänüq ku mälehtüs.
Tartsaan’ aolehti seldsin
Koemõtsa Kalju olõ-i kykkõ umma ellu suu veeren
müüde saatnuq. Mitukümmend aastat elli tä Põlva
mõtskunnan, tüüt’ hobõsõtallin. Inne tuud oll’ Kikkaoja
võiutüüstüsen laborant’. Viil inne tuud käve üten
velegaq tiitüülises. Veli Ellert oll’ rohkõmb suumiis’,
timä tüüs’ oll’ aastakümnit mõtsakraavõ puhastaminõ
säälsaman Kaudsi ja Ähijärve mõtsun. Nüüd om Ellert jo
kümmekund aastat maamullan ja Kalju ütsindä koduhoitjas
jäänüq.
Eelektrit säändse kotussõ pääl muidukiq ei olõq, a Kalju
kullõs patareidegaq raadiot. «Niguq ilmajaam ütles
hummugu Eesti pääle kygõ külmembä kraadi, nii om siin
kah. Nigu suvõl üteldäs Eesti pääle kygõ kuumõmb, nii om
siin kah.» Kraadiklaas’ om tarõkõsõ põh’apuulsõ saina
külen. Küttepuid, miä külmäle vasta pandaq avitasõq, om
langi päält tuuduq õkva mitu timberjaki kuurmat. A
lämmind taa aidast kobistõt tarõkõnõ nigunii ei piäq,
tuuperäst omgi peremiis’ uma magamisasõmõ korgõlõ
pliidiravva kottalõ säädnüq.
Innembi käve Koemõtsa Kalju aasta läbi turbalumbin
ts’uklõman, nüüd käü ynnõ sis, ku ijäd ei olõq. Tä pidä
turbasuu pruunist viist väegaq luku, suuvesi ei lasõq
esikiq haavul mädänemä minnäq. Tervüseasju tä jaga, lugõ
aokirju Tervis ja Kodutohter. Viil kääväq täl Maaleht ja
Videvik. Lehelugõminõ om tälle latsõst saani sisse
harinuq, joba Eesti-aigu käve Koemõtsulõ kolm aolehte,
veleq palssiq essä ja esä muguq telse, kuikiq oll’
kallis. Raamatist ütles Kalju uma eluaigsõs lemmikus
Tartsaani juttõ.
Viinamiis’ ja naisimiis’ ei olõq Kalju kunagiq olnuq.
Üts’kõrd Vinne-aigu küsti tä käest Antslan määndsegiq
ankeedi jaos: «Kas vallalinõ olõt vai?» «Eiq,
kutsõlinõ,» vastas’ Kalju. Ankeeditäütjä sai arvu külh –
kutsõlinõ vanapoiss’.
Luudusõgaq kuun
Ütsindä paksu mõtsa seen tund Koemõtsa Kalju hinnäst
kygõ kimmämbält: «Miä tuust soest vai ilvessest iks
pelgät, egaq tä inemist ei putuq. Ku viis’ sutt karjan
tulõvaq, sis piät pelgämä. A piniq ommaq tegeligult
niisama, ku hulganiq ommaq, sis lääväq murdvaq üts’kyik’
kedä ärq.» Esiq tä pinni eiq kassi ei piäq. «Ku sa vai
kassi võtat, sis vastutat timä iist ja olõt tuugaq nigu
timä ori,» seletäs tä. «Ku pinni ei olõq, tulõvaq
kitsõkõsõq maja ligi, ku kassi ei olõq, tulõvaq tsirguq
aknõlavva pääle suurmit süümä. Elät luudusõgaq kuun.»
Viimädsel aol om Kaljulõ sõbras löönüq üts’ paratiidüste
miis’ Võrolt. Edimält käve niisama juttu ajama, viimäne
suvi ehit’ nurmõnukka pürämiidi ja kõivõ alaq kilesanna.
Piitre – nii om mehe nimi – kittõv väegaq seo kotussõ
energiät. Tahassiq luutaq, et paratiidüseq Kalju
seoniqaoniq selget mõtsmehemiilt segi ei lüüq. Timä
perekunna tüüvaiv ja märgutusõq ommaq kulunuq tuu pääle,
et tetäq seost suuveerest Nõmmõ talu. Või-ollaq, ku
lähembält perrä uuriq, ei kiirgaq tan nüüd energiät
niivõrd kosmosõst pähäq, ku maa seest kygõkogu hõlma
tagasi.
Rõugõ om vesioinapääliin
Saarõ Evar
fasaar@kiirtee.ee
Timahavvadsõ krõpõ
külmä pääle tull’ Uma Lehe rahval mõtõq Rõugõ Tindiorgu
vesioinast kaema minnäq. Oinas oll’ nüüd tõtõst joba
piisonisuurunõ, lokilinõ ijämägi küündü katõ meetri
korgustõ ja oll’ vas’t sama palïo läbi myytaq. Vesioina
vanapernanõ Johansoni Lilia (72) ütel’, et ku nüüd
pidänüq oina man määnegiq jukõrus ette tulõma, sys tulõ
külh kavva aigu ijäd rakuq, inne ku manuq päset. Saisma
ei toheq vesioinas jäiäq, selle et sys ei olõq
majapidämisen kostkiq vett võttaq. Joba 1939. aastast
saaniq om Johansonnõ majan kraanivesi, midä vesioinas
mäe alt lättest pumpas.
Üllätüs oll’ tuu, et vanalõ, Johansoni Friedrichi ehitet
vesioinalõ oll’ orgu paarilinõ tegünüq. Silt’ puha man,
et ehit’ Jüri Johanson 2002. aastal. Lilia selet’, et
vahtsõnõ oinas pumpas kraavitsori vett mäe otsa kaivõt
lumpi. Miä üle juusk, juusk alla suurdõtammi, niisamatõ
niguq tuugiq vesi, midä majapidämisen ärq ei tarvitadaq.
Suurõsttammist vällä minnen tege lätte ja kaavitsori
vesi viil üte kõrra peremehe hääs tüüd: hyyrd eelektrit.
Generaator and vällä nika 3,5 kw. Ku Johansoni Lilial
kanalauda lämmistüs takan om, tõmbas tarõn lambiq
vereväs, a ilma tuuldaq om vuul normin.
Park’ pakk energiärata
Johansonnõ
energiämajandus om takast touganuq vallavanõmbat Kõva
Kalvit iist võtma Rõugõ Energiäpargi tegemist. Et läbi
Ööbikuoru ja Tindioru käü hulga uudistajit, pakk
energiäpark’ muiõ matkaratu kõrvalõ vällä ka
energiärata. Tenu energiäpargilõ ommaq Johansonnõ
vesioinidõ ja eelektrijaama man vällän põh’alikõ
seletüisigaq tahvliq: kiä ja kunas tegi, kuis tüütäs, ku
korgõlõ ja ku pall’o vett lüü, pall’o võimsust vällä
and. Egäüts’ saa uma silmägaq kaiaq ja vas’t tulõ
mynõlgiq isu esiq järgi pruuviq.
Kõva Kalvi ütel’, et energiäparki tulõ varsti manuq
pääväpatarei ja edespiten ka tuulõgeneraator. Ku
vesioina tegemises om vaia kotust, kon viil om lühkü maa
pääle suur’ sadaminõ, sys pääväpatareid või joba egäüts’
hindä elämise energiätsyyri abis võttaq. Pääle
energiäpargi süäme Ööbikuorun tutvustasõq energiäpargi
tahvliq ka Rõugõ kandi veskiid, kost matkajaq nigunii
kyik’aig müüde kääväq. Tahvlidõ tegemises and’ rahha
põllumajanduspiirkondõ programm’.
Johansoni Lilia ütel’, et tedä turistiq joht ei sekäq.
«Mul ommaq nii kur’aq piniq, et üts’kiq muru pääle ei
tulõq. A pois’kõsõq tüküsseq all orun oinast lahkma
külh. Vahel kuulõt, ku rüük’: «Panõq jalg pääle! Võtaq
kivi, lüüq kivigaq!» Nõstvaq oina viist vällä, sys piät
alla minemä ja vahtsõst käümä pandma,» kaibas tä.
Kõva Kalvi teedäq ommaq vesioinaq Rõugõ orun täämbädses
egäpäävädseq as’aq: «Naid om meil joba kümmekund,
Ala-Rõugõn om ja Sandisuu oja pääl om mitu tükkü. Noid
tõisi miiq ei eksponeeriq, nuuq pumpasõq niisama vett.»
Vehverkoogimaja
Kiräpääl

Fastrõ Mariko
Hõragu Maie ja Silveri Piitre talo Kiräpääl näge talvõl
vällä niguq illos vehverkoogimaja. Maja külge ommaq
säedüq tulõkõsõq ja kuusõvaniguq ni aida tettüq ijäst
küündlealussõq.
Joba
kuus’ aastat om terveq Hõrakide pereq joulukuu ammõtin
uma maja ilosas tegemisegaq. Peremehe Silveri hoolõs
ommaq tulõq, midä tä om maja pääle ja ümbre üles pandnuq
uma neli-viis komplekti. Küündleq ommaq ühendedüq suurõ
trafo taadõ ja noid pand palama fotoelemendigaq relee.
Tulõkõsõq lääväq palama kellä viie paiku, nii et miihil
om hää õdagult tüült kodo tullaq. Eelektriarvõ peräst
peremiis’ ei murõhtaq: «Pall’os naaq küündlekeseq iks
eelektrit võtvaq ja tuu kuu aigo ei olõq pall’o. Saa
jouluillogiq vähä!»
Kuusõvaniguq ommaq kyik’ pernaasõ Maie hindä tettüq.
Vanigu sälgroodsus saat ärq tarvitaq vanno köüdsi ja
piät valima tihheq ossaq, nii saa kaunistus illos. Aida
om pernaanõ tennüq ijäst küündlealussõq. «Vii lasi pangi
ärq külmädäq, lei vällä ja panni värvi ka pääle. Ijäst
saa jo nii ilosit asjo tetäq! Naid alossit ja küündlit
oll’ joulu-aigo meil aian myni kats’kümmend tükkü,»
seletäs ussin naanõ.
Keväjäs om Hõrakil plaan’ naadaq kujondama iloaida,
minevaasta remonditi maia nii väläst- ku seestpuult.
Perepoig Rainer om väikot viisi kunstnik ja timä om
joonistanuq valmis aia plaani. Joba parhillaq om
pernaasõl muro pääle pindrehe istutõduq priimulaq, a
nii, et noist tulõ kokko näide talo nimi.
|