Võrokõnõ om üts’ kistumaldaq
hää inemine
Kavvõmbast kaiõh
Eksta Viivi,
Tal’na Võro Seldsi esinaanõ

Olõ
üts’ noist Võromaa juurigaq inemiisist, kiä suurõmba osa
umast elost om elänüq mujjal ja kiä Võromaa ello kaes
kavvõmbast. Või-ollaq myni asi ei paistuq pääliina
vällä, a või-ollaq ka nii, et mynt asja panõt
perisvõrokõisist tiidsämbähe tähele.
Parhillaq kynõldas pall’o
võro keele ja kultuuri hoitmisõst. Ma panõssiq siiäq
manoq viil võro meele hoitmisõ. Võro miilt võit mitund
muudu seletäq. Üte seletüse perrä olõssiq tuu kiräkeeli
meelsus ja tuu om Võromaal kimmähe kangõmp ku
mynõl puul mujjal Eestimaal. Avitas, ku mõtlõmiq Võromaa
mõtsavelju ja koolilatsi pääle, kedä Tsiberihe
kiudutõdiq.
Mu jaos om synnol võro miil’ tõõnõ tähendüs
kaq.Võrokõnõ (pall’oq näide siäst) om ütú kistumaldaq
hüä inemine, nii hüä ja vastatulõlik, et tõist säänest
and otsiq. Kiräkeeli üldäs ka avatud, a taa syna
ei olõq peris tuu, miä ma mõtlõ ja päälegiq ei mõistaq
ma taad võro kiilde tõlkiq. Muiõ eestläisi siäh või
võrokõnõ paistuq veit’kene kinä, a Võromaal eloilmahkiq.
Paar’ näütüst tege as’a selgembäs.
Mõtõlgõq hinnäst bussi, miä sõit Räpinält Võrro. Vasta
tulõ tõõnõ buss’. Mõlõmbaq bussiq jääväq äkki saisma,
ümbretsyyri mõts, ei majju, ei inemiisi. Tõõsõst bussist
tulõ üts’ naanõ vällä, kaehudas meid kyiki üle ja ütles:
«Võit edesi sõitaq. Tuud inemist, kinka poolõ ma lää,
siin olõ-õiq, külh ma timä kotost kätte saa.» Kas tiiq
usut, et sääne asi võinuq juhtuq kohkiq mujjal
Eestimaal, et mujjal ku Võromaal viil kats’ säänest
bussijuhti lövvüs?
Tõõnõ lugu juhtu üteh Võro poodih Vinne-aol. Ma olli
komandeeringuh, naistõrahva asi, yks kaet myntõ puuti
kah sisse. Parahuisi müüdi Tsehhi potikit, mul oll’ noid
tyymeeli väegaq vajja, a saiaq es olõq kohkilt. Hand
oll’ lühükene, jäie saisma ja sis saiõ arvo, et potikit
müüdi kopõratiivi liikmilõ. Ütli hindäette: «Edimäst
kõrd näe poodih potikit, a osta ei saaq. Õkva miil’ lätt
hallõs.» Iihsaisja noorik käänd’ ümbre, and’ mullõ uma
liikmõraamadu ja ütel’: «Ostkõq tiiq taagaq. Ma võta
juhataja käest kiräkese, et mul olõ-õiq tokumenti üteh.»
Nii ma saigiq potiguq ja miil’ oll’ tyylidsõlt väegaq
hää. Raamadukõist tagasi andõh tsusksi hüäle inemisele
kolm ruublit peio – nii kuis pääliinah tetti (kolm
ruublit es olõq sis väegaq väiku raha). Timä hiitü nii
ärq, et õkva vesi tull’ silmi. Inemine avit’ minno hüäst
süämest, a maq lätsi rahha pakma, es mõistaq vaiht tetäq
võrokõsõ ja virokõsõ vaihõl. Mul om hindäst häbü viil
parhillaq, kuq ma taa vana as’a pääle mõtlõ.
Mul om häid sõpru, sugulaisi ja tutvit Võromaal, kinkast
võit üldäq: üts’ õigõ võrokõnõ om lämmä süäme ja
avitaqtahtmisõgaq. Ma arva ja looda, et sääntsiid
inemiisi jakkus nii kavvas, kooniq püsüs Võromaa, et
eurovärk’ ja vahtsõq kombõq näid ei muudaq.
Aasta lõpupoolõ, kas tahat vai eiq, mõtlõt tagasi ja
tiit kokkovõttit. Naidõ plüsspoolõ pääle jääs kimmähe
Kaika suvõülikuul’ ja konvõrents’ «Õdagumeresoomõ
hummogupiir’».
Kaika suvõülikuul’ peeti timahava Miss’oh. Suur’ teno
kyigilõ kõrraldajilõ. Miss’okõsõq ja säält peri meheq
Tarro Henn (timä oll’ ülikooli rektor’), Jagomäe Jüri,
Kengu Vaino, Niilo Lui, Lutsu Lembit ja tõõsõq teiväq
meile selges, miä sääl om olnuq ja miä om. Miss’o om
veeremaa kyigi veeremaa hätigaq, a meheq mõtlõsõq, kuis
ello edesi viiäq. Joudu näile. Mullõ oll’ taa
suvõülikuul’ väegaq tähtsä, Miss’ost om mu imä peri.
Vanavanõmbidõ Siksälä Mihkli ja Mari puul olliq mu
latsõ- ja noorõpõlvõ ilosaq aastaq. Ma ei ütleq, et hain
oll’ rohilidsõmb, a õgah küläh ja taloh eleti. Rammuka
ja Kurõ külä puult käve kuuli kari latsi. Suvõülikooli
tõõsõl pääväl tetti meile ekskursiuun’, näimiq maaha
jäet elopaiku ja kündmäldäq põldõ. Mu vanaesä koto kah
inämb ei olõq. Säänest maaello, midä ma mälehtä ja hüäs
piä, ei olõq uhkõh Euroliiduh kohkiq. Ei olõq meil
Eestih kah. Elo lätt edesi. Tuu, miä asõmõlõ tulõ, tulõ
aigupiteh ja meil and oppiq tuugaq harinõma.
Konvõrents’ peeti Ala- Rõugõ küläliisimajah. Näide
kõrraldamisõ iist ma andnuq Võro Instituudilõ ordõni
(Tarto ülikuul’ om kah ola ala pandnuq). Kavvõst om uhkõ
kaiaq, et Võrol om instituut’, miä aja häste võro keele
ja õdagumeresoomõ rahvidõ rita. Ku myni pidä taad ilma
as’andaq tüüs, sis mul om timäst hallõ.
Pindmaa Aigar: tuu,
miä uma, omgiq hää!
Eesti üte kõvõmba vorstivabrigu Wõro Kommerdsi päämiis’
Pindmaa Aigar (45) tiid, kuis võro kiil’ ja miil’ vorsti
müvväq avitasõq. Tuud oll’ nätäq esikiq Tarton
joululaadal firma leti takan, kon võrokiilne jouluvana
kingitüisi jagi ja plaadimassinan mäng’ «Vana sann».
Kuis tull’ mõtõq
müvväq vorsti umma kultuuri hoitõn?
Maq olõgiq hinnäst
rahvusõlt võrokõsõs pidänüq. Tuu jaos, et kinkalõgiq
midägiq sokutaq, piät tõistmuudu tegemä, ku tõsõq.
Pall’oq või-ollaq tuuperäst ostvagiq, et om pynnõv ja
tõistmuudu: pall’o välänpuul iks Võromaast tiidäs?!
Kuis
kaubamärk’ «Uma ja hää» om mujjalpuul vasta võet?
Märk’ om häste vasta
võet ja avitas näüdädäq, kost Eesti nukast olõmiq. Märk’
om hindäl vällä märgit – umma ello saat iks esiq
kujondaq.
Kuis umal
aol Wõro Kommerts’ tetti?
Seo aasta
saa Wõro Kommerdsil 10 aastat. Olõmiq taad äriasja
niimuudu ajanuq, kuis miiq esiq taha, et miikaq ümbre
käütüq. Mitu kõrd omgiq üteld, et Wõro Kommert's
om turundusväline ettevõtmine: kyikiq reeglit om
rikutuq, püütüq tetäq ummamuudu. Säält tuugiq, et «Uma
ja hää». Tavalidsõlt tuu, miä om uma, omgiq hää. Ku hää
olõ-i, olõ-i ka uma.
Äritegemise pisiläne om mul joba väikust saaniq veren
olnuq: edimäst kõrd möi vorsti neländän vai viiendän
klassin. Vorst’ oll’ peri Nursi poodist. Muidoq es
olõssigiq möönüq, a imä pandsõ kuuli üten, et pujal
olõssiq midägiq haugadaq. Klassiveli taht’ kah saiaq ja
timä käest sai niipall’o rahha, et rohkõmb vorsti ostaq.
Nädälit äri vasta es piäq, oppaja tekk’ lõpu.
Kost tull’ armastus
õkva liha vasta?
Olõ kunagiq olnuq uma
kümme aastat taimõtoitlanõ, mul taa liha pääle
määnestkiq armastust olõkiq õiq. Miiq kah kedägiq uman
vabrikun ei tapaq, ostamiq valmis tett lihha.
Kas firma tegijäq
ommaq kyik’ võro meheq?
Tippmiis’kunnan om
kolm võrokõist: Jussigaq (Juss Torp) olõmiq Haani meheq,
pääraamadupidäjä Kersti om kah, a müügimiis’ ja
tehnoluug’ ommaq muialt.
Kost tiiq retseptiq
peri ommaq?
Miiq päätehnoluug’
Peep om vorsti as’on kuldsõ käegaq kunstnik. Tegemine
käü niimuudu, et kygõpäält om hindävaihõl test’mine. Ku
ummilõ kõlbas, käü tõisilõ kah.
Kas tiiq imä mõist
esiq verivorsti tetäq vai ost Wõro Kommerdsi umma?
Imä om mul külh joba
üle 80 vana, a kindlalõ mõist. A miiq olõ iks tälle
vorstõ veenüq.
Midä tiit viil pääle
vorstimüümise?
Kubija hotell’ om
naasõ Maregaq katõ pääle. Haanin om piäaigu valmis
haanimehe talu, kos tahamiq inemiisile näüdädäq,
kuimuudu kunagiq eletiq-oltiq. Aidaq ommaq kokko tuud
iks tastsamast Haanimaalt. Suvõl tahamiq sääl tetäq
rahvakultuuri niguq Rocca al Marel, a pluss’ om tuu, et
miiq manoq saa ka üüses jäiäq, ku olõt pall’o viina
lasknuq vai ülearu tanguputru söönüq.
Mu naanõ tegeles viil
säändse pynõva as’agaq niguq unõ-uur’minõ. Timä om
Tal’nast Võromaalõ kolinuq, vaihõpääl olnuq aastit
Tarton süämetohtri. Meil om katõ pääle pall’o latsi ja
ütine väikene Marianne kah, kiä saa märdsin
kolmõ-aastadsõs.
Hobi kõrran käümiq
viil suusataman ja juuskman. Ku päivä pingit kogonõs,
sis õdagu joosõt vai suusatat vällä. Mullõ miildüs lukõq
vana ao tarku inemiisi mõttit. Gunnar Aarmat om pall’o
loet ja Kaika Lainõ man käüt. Minno huvitas tõistmuudu
mõtlõminõ: olõ viimädsel aol pall’o läbi käünüq Noolõ
Erkigaq ja märgi, et püsümä jääseq nuuq inemiseq, kinkal
om sälg’ ja kindla arvaminõ ummi tekõ õigusõn.
Kuis olõtiq joudnuq
umma sälgä sirgõ hoitaq?
Ku usut, et tiit õigõt
asja. Noid, kiäq pruuv’vaq tõõsõl nuka takast kõvõra
kepigaq jalgu alt äraq tõmmadaq, om pall’o. Om ka miiq
firmalõ pall’o sõta peet ja tahet, et meil halvastõ
lähässiq. Olõmiq hoitnuq põhimõtõt, et ku esiq taplõma
ei nakkaq, sis tulõ-i tõsõq ka su moro pääle kiskma. Om
avitanuq.
Om aigu puhkust kah
võtta?
Puhkus om rohkõmb
riigimeeste luksus. Ku tahat midägiq häste tetäq, olõ-i
puhkusõs pall’o aigu. Ammõtlikku puhkust olõ-i olnuq, a
vaihõpääl om myni päiv iks aigu mahaq võet.
Pindmaa
Aigar om sündünüq 29.07.1957. Täht’kujo om lõvi
– parralt laisk ja mukav inemine. Parhillaq om
kuvvõndat aastat Haani miis’, peri Sännäst. Esäkoton
toimõndasõq veli ja vellepoig, pruuv’vaq lihavas’kit
kasvataq.
8. klassi sai läbi Nursi koolin, säält edesi tull’
Kreutzwaldi kuul’ Võrol ja EPA maaparandus. Tüüle
läts’ Aigar hoobis viipuhastussäädmide pääle – oll’
Põlva ja Võro viikaitsõ pääinspektor’. Vahõpääl oll’
ringikaemist ja sis tull’giq vorstitüüstüs. |
|