Sannaliha pand suu
vett juuskma
Saarõ Evar
Üts’ keväjäne tüü, midä Võrumaal iks tetäs, om
lihasuidsutaminõ. Uma Leht uurõ Mõnistõ valla inemiisi
käest, kuis hää suidsuliha saa ja määndse nipi tuu jaos
omma.
Sannan suidsutõt tsialiha om korgõn
hinnan egäl puul ja võisiki olla üts’ keväjädse Võrumaa
märk’ nii uma rahva ku küläliisi jaos.

Fastrõ Alfred ja Käärmani Hilli omma õkva
käünü sannan maitsman, kas liha om pehme.
|
Tuusjaos, et hääd suidsulihha tetä, om
vaia suidsusanna. «Suidsuahuliha ilman tuud ei olõ, miä
sannaliha,» ütles Fastrõ Vilma (79) Sarust. Suidsuahu om
pall’u äkiline ja sääl ei saa lõunu hiitä. Üts’ Vilma
sugulanõ oll’ vanast Läänemaalõ elämä lännü ja
imetellänü: ei olõ-i näil suidsusannu ja lihha süvväs
suidsutamalda, niisama suulvii seest võedas ja pandas
leevä pääle. Või ku jälle!
Kuud piät kaema
Vanast, ku külmetüisi es olõ, oll’gi
põhilinõ, et suidsutõt liha vähämbält poolõ suvõni
saisnu. Suulamisõ ja suidsutamisõ man tetäs vahet, kas
om vaia suvõlihha vai veidemb soolast ja pehmembät lihha
kõrraga süümises. Suvõlihas suidsutõt lappõkülg’ saisõ
aidan häste, a kindsulihalõ tükke iks kärbläse pääle
munõma. Tuuperäst hoiõti kindsulihha viläsalvõn. Seo
ilma aigu hoitmisõga hätä olõ-i ja Vahtsõ-Roosa naanõ
Pehlagu Leili (63) ütles, et nii kõvva suulvett, kon
muna pääl sais, tä tsialiha jaos ei tii. Ülearu kõva
suulviiga suuldus liha pikä aoga väega är, a ku õnnõ
paar’ nädälit soolan hoiat, jääs kindsuliha keskpaik
makõs.

Tõnõ päiv tulõ lihal jo kamarapuul alla
käändä. |
«Sama kuuga piät suidsutama, määntse
kuuga tsiga tapõt om, sõs saa kammar’ pehme,» avaldas
Pehlagu Leili uma päämädse kundsi. Fastrõ Alfred (80)
Sarust ütles, et tuud tiid egäüts’, ja et noorõ kuuga
tsika tappa ei toheki. Nii tsiatapminõ ku suidsutaminõ
piät käümä vana kuuga. Muidu minnev liha likõs ja
hallitama.
Tuusjaos, et liha üttemuudu suuldunu,
lõikas Tulviste Ilona (72) Vahtsõst Roosast kindsutükül
luu vällä. Pehlagu Leili tuud ei tunnista, ütles et ku
kondi vällä võtat, ei olõ liha maidsõ iks inämb tuu.
Fastrõ Alfred arvas, et suulvii kiitmine
om vahtsõmba ao muud. Pehlagu Leili jäl ei taha
kuuldaki, et kiitmäldä suulviiga võit liha suula panda.
Küll omma mõlõmba ütel meelel, et suulvii vaihtaminõ
asja puhtambas ei tii. Innemb tõmbas tuu õigõ maidsu
liha seest vällä. Üte suulleemega läbiajaminõ ollõv kõgõ
parõmb ja inne ku ilma lämmäs läävä, tulõ suidsutaminõ
ette võtta. Lämmäga lätt veresegunõ suulliim’ kipõlt
haisama.
Suuldunu liha võedas õdagu inne
suidsutamist nõrguma. Sanna lae ligi säedäs lepäpuust
orrõ. Liha suidsutamisõs kütetäs sanna õnnõ lepäpuuga,
alustusõn kuiva, perän tuuraga. Vahtsõ-Roosa naasõ
pandva lepäle uibuossõ ka vaihõlõ, pidi parõmba maidsu
andma. Sarun pandas inne lõppu kadajaossõ ala, et liha
saanu parõmba lõhna ja saisnu parõmbidõ.
Sannan suidsutaminõ võtt aigu kats’
päivä. Edimäne päiv pandas liha üles, kammar’ säedäs
ülespoolõ ja kütetäs sann küländ kuumas. Ku õigõt kuuma
ei anna, või juhtu, et liha lätt happama, tiid Tulviste
Ilona. Suulliim’ juusk lämmistüvä liha seest häste
vällä, a rasv ei jõvva viil sulama naada. Ku joba puhast
rasva nakkas tsilkma, om õigõ aig vunki maha võtta ja
õnnõ tuura lepäga küttä.
Tõnõ päiv lätt maitsmisõs
Edimädse päävä õdagu lastas tulõl alt är
kaoda ja jäedäs liha üüses hauduma. Tõsõ päävä hommugu
käändäs liha ümbre, säedäs kammar’ allapoolõ. Kütetäs
tasadsõ tulõga edesi. Nüüd või egasugutsiid viguriid
tetä, lõunu visada ja kadajit paluta.
Õigõt kuuma kaesõ vana suidsutaja rasva
tsilkmisõ perrä. Fastrõ Alfred ütles, et edimädse
vabariigi aigu es tohe üttegi rasvatsilka kaoma minnä.
Kõik’ paa, panni ja suurõmbat sorti supitaldrigu säeti
sanna põrmandu pääle ala.
Ku liha valmis nakkas saama, nakkasõ
sanna manu uudishimuliku vuur’ma: kas saa ja kunas
maitsa saa? Sakõst tuvvas joba inne mahavõtmist putõl’
vällä ja käüdäs savvu sisse kindsuviirt lõikama.
Tuu man kõnõldas juttõ inneskiidsist
lihasuidsutamiisist: kunas kinkal kuumus kamara pistü
oll’ käändnü, kuimuudu ihnõl perremehel likõ tossutamisõ
pääle sannatäüs lihha hapnõma läts’. Pääle sõta olli
pernaasõ üüse sanna man maganu, et mõtsavelle es tulnu
lihha varastama.
Tunn’ aigu inne mahavõtmist lüvväs
sannauss’ valla ja jahutõdas liha maha. Sõs lätt
jagamisõs, selle et hariligult om iks mitmõ perremehe
liha kõrraga suidsun.
Fastrõ Mariko pildi
Tütärlats’ löüd’ hää maatüü
Harju Ülle
«Tuu om võlss’ jutt, et nuuril olõ-i maal midägi tetä!»
om kimmäs Kääri Reelika (21) Sulbi küläst Tuti talost,
kiä tege koton kipskujokõisi ja tiin’ noidõ müümisega
peris häste.
«Ma arva, et sääntse as’aga saa är ellä
külh – ku kõik’ aig laatu pääl kävvü, tulõ rahha peris
pall’o,» arvas tä. «Jaanuarist märdsini om laatu veidü,
a main om joba ullimaja: ütel nädälivaihtusõl mitu tükkü.»

Kääri Reelika
ütles, et inemise himostasõ kõgõ inämb hobõsõ, pini ja
Miki-Hiire kipskujokõisi
. |
Parhilladsõs om Reelika kujokõisi möönü
viis’-kuus’ aastakka ja tunnistas, et tege joba
massitoodangut. Timä kujokõisi müü ka sõsar ja es’ki üts’
koolisõsar Villändi Kultuurikolletsist om joba «pisiläse»
külge saanu.
«Kõik’ alas’ tuust, ku saimi Norrast
kipsivormi,» seletäs Reelika. «Oll’ väegadõ põnnõv
kipsist asju kokko plätserdä. Päält tuud näütsimi
kujotegemist naisi seldsin ja naksimi hillä-tassa laatu
pääl käümä.»
Kujokõisi tegemine olõ-i väega rassõ, a
võtt iks aigu. Ku kujo om vormi pantu, kuios mõni asi
katõ tunniga är, a peris kuivas saava kujokõsõ nädäliga.
Sis tulõ naa är värmi ja müüki panda. Kõgõ inämb
himostasõ inemise hobõsõ, pini ja Miki-Hiire kujokõisi.
«Omma peris kipsivärmi, a neo omma väega
kalli,» seletäs Reelika. «Ku ma lasõ latsil värmi, sis
na tegevä iks guašiga ja pandva PVA-liimi pääle.»
Kanõpi laadul omma latsõ joba mitu kõrda
kujokõisi värv’nü ja seo aasta tel’se Kanepi gümnaasium
latsilõ pordsu kujokõisi ka koolin värv’mises.
Taht maalõ jäiä ja tallo pitä
Reelika ütles, et tä taht tulõvikun maalõ
jäiä ja tallo pitä. «Säänest kipsitüüd om maal pall’o
parõmb tetä, saa vabalt mulista,» löüd tä. «Suvõl käve
velle klass’ mi man ekskursioonil ja latsõ saiva kätt
pruuvi.»
«Ma arva, et maal saa väega pall’o är
tetä, ku inemine õnnõ taht,» löüd Reelika, «a siin
Sulbingi: istva bussijaaman ja tii-i midägi. Võissi
kasvai kodo kõrda tetä, lilli istuta... Käsitüüd saa ka
tetä ja ku mõista-i, saa naisiklubin oppi. Ma müü kõik’
aig naisiklubi asju, nii et müügikotus om kah olõman.»
Reelika teedä om hädä tuun, et nuurilõ
andas kotost rahapakk’ kätte ja nä piä-i kaema, kuis
elämisrahha tiini.
«Ku ma määnestki asja taha, sis kae, kuis
tuu jaos rahha saia,» ütles tüükäs tütärlats’ ja seletäs,
et pand’ viil maas’ka ka maaha, väiku lapi, turu pääl
müümises.
Reelikal om üts’ unistus, minkast tä
kirot’ ka SL Õhtulehele: tä taht võtta sällätävve
kips’kujokõisi ja kävvü läbi kõik’ latsikodo.
Kujokõisi
saassi värmi kõik’ latsõ, kiä tahtva. «Hää, ku määntsegi
raha tagasi saassi, a umast aost olõ-i mul
latsikodolatsi jaos kah’o,» löüd Reelika, kinka vanaimä
oll’ kah latsikodolats’.
Harju Ülle pilt
|