Võrol
tulõ vana-ao laat
Harju Ülle
Kuis peeti Võro ker’ko iin laatu sada
aastat tagasi, tuud saa nätä 31. lehekuu pääväl
säälsaman. Laadukõrraldaja käsitüüklubi «Esi» kuts
kauplõma ja ostma kõiki, kiä mõistva esitettüist as’ost
luku pitä.
«Plaanimi tetä säändse laadu, nigu oll’
1900. aastal,» seletäs üts’ «Esi» katõtõiskümnest
kangõst naasõst Suurmanni Aino Oravalt.

Suurmanni Aino kuts vanaaolisõlõ laadulõ
kauplõma ja ostma kõiki, kiä mõistva esitettüist as’ost
luku pitä. |
Laadu
mõtõ om tuun, et Võro inemise saassi kotost vällä tulla
ja hindätettüid asjo müügis pakku. Saman om ka hää
võimalus vajalikkõ asjo tõisi käest osta, näütüses
lastukorvõ, kaldsuvaipu, kirvõvarsi, leevämõhkõ vai
lihasuulamisõ pütte peris pütümeistride käest.
«Avida egäl juhul seod ettevõtmist uma
osavõtmisõga!» lupa Nopri talo piimämiis’ Niilo Tiit,
kiä luut, et vanaao laat ka rahvalõ miildüs. «Tegejä
omma herksä tütrigu ja ku nä mõistva umma vanaao juunt
lõpuni vällä pitä, sis või laat peris pall’o rahvast
kokko meelütä,» löüd tä.
Samma miilt om ka Hartsmäe talo pernaanõ
Saarõ Helgi Haanist, kinka esitettüt magusat ja mahlast
leibä rahvas kitt. «Läämi iks laadulõ kauplõma, ku
midägi ette ei tulõ,» ütles Helgi.
Suurmanni Aino ütles, et esitett leib
piät kimmähe laadal olõma. «Pall’o liinainemise olõ-i
kas sukugi esitettü leibä saanu vai mäletäse tuud vanast
aost,» seletäs tä.
Ka vanakraamipuut’ tulõ uma kraamiga
vällä ja plaanin omma viil aolehepoisi,
saiamüüjä-tütrigu, lillinäio ja pääväpiltnik. Aino ütles,
et ku kauplõja tulõ vanna vurhvi rõivin, saa tä kotussõ
poolõ hinnaga, ku hobõsõga, sis mastas es’ki pääle.
«Ei-ei! Tuud mi ei taha!» om Aino
tävveste kimmäs, et poola pulstõ müüjit seokõrd kauplõma
lasta-i. «Mi tahami iks Võro umma ja hääd pakku.»
Laadul tulõ ka kõva kultuuriprogramm’:
alostas puhkpilliorkestre, esinese Loosi nall’anaasõ,
Alvela Milvi punt’ ja Hurda külätiätri. Vällä om lubanu
tulla viil mitmõ, lõpõtasõ Lõkõriq.
«Laadu pääle olõssi ka mustlast vaia, a
peris mustlast julgu-i kutsu,» seletäs Aino. «Kultuurimaja
lubasi kordnigu rõiva, et laadulõ saasi ka kordnik, kiä
kõrda pidä.»
«Üts’kõik’ kinka mano olõmi lännü, kõik’
omma avitanu: liinavalitsusõst ker’kooppajani vällä,» om
Ainol hää miil’. «Kõik’ löüdvä, et õkva säänest asja
omgi Võrolõ vaia.»
Vanastõ oll’ Võro ker’koplatsi pääl laat
vai turg egä puul’päiv. Es’ki talvõl. Prõlla om platsi
veeren õnnõ vanakraamipuut’ ja «Esi»-naisi käsitüükeldre.
Taha keldrehe tuu ummi asjo üle 140
käsitüümeistre, inämbüs näist om Võromaalt.
Aino ütles, et «Esi»-naisil om plaanin
Eesti Rahva Muuseumi abiga põh’aligult selges tetä,
määndse omma õkva Võromaa vüü, pääväteki ja muu
käsitüüas’a. Sis nakasõ seldsi naasõ õnnõ noid tegemä.
Harju Ülle pilt
Talivili om
hukan
Varajanõ talvõ tulõk’ ja keväjädse
külmä omma mõnõ talivilläpõllu pääl peris musta maa
perrä jätnü. Timmi Mart Navilt ütel’, et täl tulõ
vähämbält poolõ talivilämaa ümbre külvä. Väega halvastõ
läts’ tritikuga, mille võtt’ är
katsõtõiskümnekraadinõ külm õkva perän lumõminekit.
Oidermaa Erki Vilustõst kõnõl’, et vana sordi pidi
häste vasta, a üts’ tritikusort’ Lupus läts’ täl ka
hukka ja 17 hektaari 120st tulõ täl ümbre külvä.
Rosenbergi Aivar Sulbist löüd’, et seo keväjä omma
kõgõ ilosamba nuu külvi, miä sügüse üles es jõvva
tulla. Nisu juurdu sügüse är ja nüüd viil om tä nõna
maast vällä tsusanu. A katõssa hektaari 70st tulõ täl
kah ümbre tsungi.
Servä Taavi Kurõnurmõst kõnõl’, et ku
nä talivilläkülvi lõpõti, tull’ järgmine hummuk lumi
maha ja paraja külmäkraadi kah takan. A üte lämmäga
jõudsõ terä viil idanõda ja tulõ nüüd üles. Peris maha
kanda ei mõistõv tä viil üttegi põldu. Kruusla Avo Hurmi
kandist löüd’ kah, et inneaigu ümbre külvmä ei nakka tä
midägi. «Kõgõpäält tulõ nisu üle äestä ja kaia, miä
säält tulõ. Kohe iks midägi ei tulõ, sinnä külvä ma õkva
ilma harimalda suvivillä pääle. A taliviläsaak’ tulõ
timahavva kimmäle kehvemb ku minevaasta.»
Liiva Jaan Võromaa Talopidäjide
Liidust ütel’ kah, et talivili om üle Eesti hukan ja
Võromaal olõ-i asi kõgõ hullõmb. Kõgõ suurõmbat kahju
kandva nuu edumiilse põllumehe, kiä omma nakanu lajalt
talikesvä ja talirapsi kasvatama. Noidõ põldõ pääl
om tõtõst must maa.
Saarõ Evar
Tsigani petvä vanno
Aino (79) Kanõpi vallast Hurmi küläst
hiitü väega, ku mustlasõmuur’ suurõl neläpääväl autoga
huuvi sõit’, tarõussõ vallalõ lei ja timä käe küsümäldä
ennustamisõs peiu haard’.
Viil suurõmb oll’ Aino hiitümine, ku
mustlanõ «ennustamisõ» iist tassu küsse - 2000 kruuni!
«Ma saa-i jo penssigi nii pall’o!» ütles Aino. «Es’ki
üttegi juunt es kae, mugu lugi õnnõgi!
Ütel’, et teil om üts’ needus pääl, tuu
lasõ-i ellä.»
Aino pakk’ sata kruuni, a tuuga muur’
lepü es.
Raha minnev Petseri kloostri hääs ja tuud
tohe-i keeldä. Sai 125 kruuni.
Sis taht muur’ hindä latsilõ ubinit. Ku
Aino aita ubinit ots’ma läts’, naas’ muur’ riioli päält
maas’kamuusi ja kirsikompottõ kotti laat’ma.
Koritori pääl olli keldrest tuudu kardoka,
mustlasõmuur’ vali terve korvi hindä kilekotti ja küsse
sis kuldkellä. «Tuud mul olõ-õs, sis küsse seod telekat,
et annõta seo kloostrilõ!» kaiblõs Aino. «Ull’ peris!
Tuu mu pujapuja telek, tohe-i tuud är anda!»
Aino ütles, et mustlaisiga piät karmimb
olõma, a timäl tulõ-õs tuust midägi vällä. «Ma olõ sääne
nõrga verega, helde olõ,» tunnistas Aino.
Mustlanõ käve ka Aino puja Ülo man.
Tuugi andsõ 150 kruuni, et mustlasõst
valla saia.
Põlva ja Võro politseist üteldi, et näile
olõ-i viil rahapetjist mustlaisist tiatit. «Tiiämi
sändsit, kiä tii veeren autuid piatasõ ja bensiini vasta
pulstõ pakva,» ütles Lillemäe Ave Põlva politseist.
«Meil oll’ viimäne petmine, ku müüdi vererõhuaparaatõ, a
neo olõ-õs mustlasõ,» kinnütäs Paabu Anti Võro
politseist.
Põlva politsei soovitas, et mustlasõ
tulõssi ussõ taadõ jättä ja näidega ärri mitte aia.
Konstaabli Zimmi Aivar hoiatas, et ku
mustlasõ joba tarõn omma, sis näütäse kõrralikku kaupa,
a ku sällä käänät, vaihtasõ kats’kisõ aúa vasta vällä.
Tuuperäst tulõssi kõrraga üldä, et ostusuuvi olõ-i ja ku
päälekäüjä iks vällä lähä-i, sis politseile helistä.
Harju Ülle
Rebäst mängi om
kõgõ vägevämb
Harju Ülle

Mõnistõ latsõ olõssi võinu
saia eriavvuhinna kostüüme iist, kõgõ uhkõmba olli repän
(kural) ja susi. |
Et latsi lemmikelläi om repän’ , tuu tull’ vällä 12.
nall’akuu pääväl Puigal, kon tetti kolmandat kõrda
võrokeelitside näütemängõ päivä.
Latsi näütemängõ oll’ kokko kümme, noist
puulin mänge repän’. Kõgõ uhkõmb, väega karvadsõ hannaga
repän’ oll’ Mõnistõ kooli uma, a terve tuu latsi punt’
olõssi võinu saia eriavvuhinna kostüüme iist. Kõgõ
osavamb oll’ jälleki Vahtsõliina repän’, kiä esi väega
ilosahe kassi, kikka ja kana kardokakotti pudõsi.
Et uma ja hää kodokiil’ om latsi siän
avvu seen, tuud näütäs tuu, et näütüses väikun Leevi
algkoolin Veriora vallan tege võrokiilset tiatrit
piäaigu terve kuul’. Viil käve Puigal lava pääl
Vahtsõliina, Puiga, Pikäkannu, Krabi, Miss’o ja Haani
kooli latsõ.
Puiga näütemängupäivi peeti jo kolmas
kõrd. A sjoo aasta tekkü Puigalõ mano viil ka tõõnõ päiv,
kon võrokeelist näütemängu kuulda sai. 1. aprillil pidi
Harglõ kuul’ nall’apäivä, kon kah võrokeelitsiid
nall’atükke näüdäti ja laulõ laulti. Nall’apäiv Harglõn
tahetas kah traditsioonis tetä, nigu Puiga
näütemängupäiv jo om.
Prõlla opatas umma kiilt 26 aoluulidsõ
Võromaa ja 3 Setomaa koolin. Et oppaja omma
keeleoppusõga kõvastõ vaiva nännü, tuud nimmas’
näütemängu sürii liigõ Reimanni Nele Võro instituudist,
kinka sõnno perrä oll’ näütemänguliidsi kiil’ illos,
kimmäs ja lätt egä aastaga parõmbas.
Harju Ülle pilt
Oppaja käve op’ man
16 võro keele ja kultuuri oppajat
Võromaalt lõpõt’ 26. aprillil Tarton lõunaeesti keele ja
kultuuri aladsõ tävvendüskoolitusõ, midä vidäsi Tarto
Ülikooli Lõuna-Eesti keele- ja kultuuriuuringidõ keskus.
Oppaja saiõ vahtsiid tiidmiisi
Lõuna-Eesti aoluust, kirändüsest, rahvaluulõst,
etnoluugiast ja keelest.
Oppajis olli Tarto Ülikooli ja ERMi
inemise.
Oppajidõ tävvendüskoolitusõ pidolikul lõpõtamisõl
rõhotõdi tuud, et tego om tävveste esierälidse keele ja
kultuuriga, midä tulõ hoita ja avvo seen pitä. Tuuperäst
Tarto Ülikooli Lõuna-Eesti keskus taad asja tegemä
naas’ki.
Oppaja umalt puult ütli, et üle nädäli olnu koolitusõl
käümine tekk’ võro keele ja kultuuri oppaja umavaihõl
tutvambas, näil oll’ võimalus pikembält juttu aia ja
asjo üle ütenkuun perrä märki.
Paprõ tävvendüskoolitusõ lõpõtamisõ
kotsilõ saiõ: Aia Hele Ruusalt, Glaseri Maaja Oravalt,
Hanimäe Maiu Võrolt, Kadaja Üllar Harglõst, Lepassoni
Marju Mamastõst, Lillemäe Siret Vana-Koiolast, Loka Tiiu
Rasinalt, Moreli Eva Leevilt, Pedeski Evi Miss’ost,
Peebu Valve Nahalt, Rebase Liivia Antslast, Ritso Helle
Lüllemäelt, Ruuli Helve Puigalt, Sarapuu Helju
Vahtsõliinast, Valsi Aile Himmastõst ja Vendi Imbi
Põlvast.
Fastrõ Mariko
|