Meistre ehitäse
Kuugõmäed üles
Saarõ Evar
Kauksi lähküle Kuugõmäele om perämädsil
aastil väega huvitav elu tegünü – kats’ kõvva
palk’majameistret Lõbu Ragner (32) ja Kommusaarõ Silver
(35) ehitäse taha ummi elämiisi.
Tan tetäs kõkkõ veidükese tõistmuudu ku
seo ilma aigu harilik: matõrjaal’ om mõtsast tuud vai
vanaaolidsõ traditsiooni perrä toodõt, tüü piät olõma
täpsä ja vällänägemine fantaasiarikas.

Kommusaarõ Silver kitä-i, et timä maja
aknõ tuult läbi ei nakka andma. Suurõ
tuulõga piätki veidikese tarrõ puhkma.
Saarõ Evari pilt |
Talu alavärjide manu om üles lüüd väikene
kuvvõkandilinõ tarõ, miä pakk ehitäjile edimäst päävarju.
Tuu tarõ lastukatus om peris imetegu. Kuus’
harjajuuskvat külge ja aknidõ kottal nõstõt kaartõveere
andva õkva säändse pildi, nigu kunstnikõlõ miildüs
joonista latsi muinasjuturaamatilõ. Edesi jääse tulõjalõ
silmä maakivist aidamüürü, midä om naatu valgõ
lubjamördiga paikama. Taha piät tulõma Lõbu Ragneri maja.
Ku küssü, et kuis sõs palk’majameistre nakkas kivimajan
elämä, vastas Ragner, et palgitüü mõistminõ om Eestin
joba jälleki jala ala saanu, nüüd tulõ oppi ka savisainu
tegemist ja maakivimüürü ülesluumist.
Ragner, kiä aastit
tagasi alust’ palk’majatüü oppamist Räpinä mõtsakoolin,
lõpõt’ esi ildaaigu restauraatorikursusõ Talliina
kunstiülikooli man. Säält omma peri timä tiidmise
lubjamördist.
Kotus pruuv’misõ jaos
Järgmine hoonõ om tallihundamendi pääle
tett lambalaut. Laudal om hainaturbist katus ja turbidõ
ala om pant kõotoht, nigu traditsioon’ ette näge. «Tõrvapapp’
ku isolatsioon’ üle kümne aasta vasta ei piä, a kõotoht
pidä kuus’sada aastat,» kõnõlas Ragner.
Kuugõmäe turbakatus om esiki seo vihmadsõ
suvõga är närvetänü ja kuiunu. «Veits ohukõnõ sai,»
arvasõ poisi. «Kõgõ seo kotusõ üts’ mõtõ oll’gi, et
pruuvi ja katsõta,» kõnõlas Ragner. Ku lähät tõsõlõ
tegemä vai nõvvu andma, taht tuu kõrraga hääd asja saia.
Ragner om üten Uusi Andresega joba aastit
uuënu ja lakja jaganu vannu Lõunõ-Eesti ehitüsmeistride
tiidmist. Tuu jaos om näil uma virmadõ kõrval olõman MTÜ
Vanaajamaja. Küsümiisi tulõ Vanaajamajalõ pall’u, 5-7
tükkü nädälin.
Kommusaarõ Silveri vahtsõnõ tarõ om pistü
pant Kuugõmäe kõgõ korõmba kundi pääle suuri puiõ
vaihõlõ. Nii jämmest palgist sainu nal’alt kongi ei näe.
Muiduki om tan tarvitõt päämidselt mõtsakuiva palki.
Nuka omma tettü mi maa uman stiilin rist’tapiga. Silmä
nakkasõ juraka kiilu pistüpostõ all, midä lüvväs tagasi,
ku maja vaos. Kõik’ aknõ- ja ussõpiida omma höörikust
palgist, vaomisõtapi sainapalkõ seen omma peikliga vällä
raodu. Aknõraamõ jaos lõigatas perän tuu piida sisse
soonõ.
Silverile ja Ragnerile ei miildü, ku palk’
inne sainapandmist nii üle kraabitas, et tälle sukugi
mähkä pääle ei jää. Uma maja palkõlõ om Silver esiki
küländ pall’u ossajupikõisi külge jätnü: hää rõivit
riputa. Pistüposti omma koguni peris pikki ossõ täüs,
miä and majalõ vällänägemist manu. «Küll sa nakkat naid
ossõ maha raguma, ku pääd är pesmä nakkat,» oppõlõs
Ragner. «Ei nakka ma midägi,» jääs Silver hindäle ja
umalõ kunst’nigutundõlõ kimmäs.
Tuu iist palgi varaminõ om tett nii, et
kongi väidseterrä saina vahele ei aja. Seo maja palkõ
varati kats’ kõrda: suurõst luust vararavva ja saega,
perän tõmmati juun’ risti peikliga ja tahvitsõdi kirvõga.
Maja saina om Silver üle tõmmanu kuumutõt
linaõli ja pedäjätõrva seguga.
Käsitsitüü nõud kannatust
Kommusaarõ Silver om parla Räpinä
mõtsakooli palk’majakursuisi oppaja. «Umbõs viiendikul
noist, kiä kursusõlt läbi käävä, om annõt käsitüü pääle,»
hindas tä. Ragneri aigu oll’ rohkõmb noid, kiä uma raha
iist opma tulli, sõs võisõ esiki kolmandikulõ soovitusõ
üten anda. Ülejäänüist poolõ olli Ragneri meelest
säändse, kiä viil hindä jaos võiva ehitä. Ja üts’
kolmandik kursusõ lõpõtajist olli iks säändse, kinkal
olnu parõmb käsitsi ehitämisest häste kavvõdalõ hoita.
Naa noorõ mehe omma häste pall’u kõnõlnu
vannu ehitüsmiihiga ja näil om uma kimmäs
käsitüümõttõviis’. «Põhilinõ om meil seo, et kõik’ piät
umast mõtsast võtta olõma. Läät mõtsa ja tuut. Vai ostat
läbiproovit matõrjaali, miä om aastasatu joosul näüdänü,
et tä pidä. Vahtsidõ asjuga ei tiiä ilmangi, määne tä 20
aasta peräst vällä näütäs vai ku kavvas tedä üldse saa.»
Ilvese Aapo
pand’ Võõpsu palama
Harju Ülle
ylle@polvakoit.ee
Ku inne pidi vanõmba inemise
verevä hiussõpahmakuga Ilvese
Aapot (32) Räpinä pääl
tavalidsõs hol’dos, kinkalõ miildüs nuuri
tütär’latsi
kaia, sis pääle suvõnäütemängõ «Ööpik Võhandu
kaldalt»
ja «Wõõbsu palas!» kirotamist om Aapo avvustõt miis’.

Ilvese Aapo
ütel´, et naarsõ umma näütemängu kaiõn tõisi
kotussidõ pääl ku tõsõ: «Ma naari, ku näil võlssi
läts´ ja kuis nä tuust vällä tulli.»
Harju Ülle pilt |
«Seo aasta om rahuligumb,
minevaasta oll’ külh peris hirmsa,»
kõnõlõs Aapo
tunnõtusolõmisõst. «Puuti oll’ rassõ minnä: maru
kavva
aigu läts’ ja käsi vässü är. Egäs juhus ütli egäle
inemisele
tere – muido olõssi mõtlõnu, et olõ ülbes
lännü!»
Kukki Aapo ütles, et täl
üts’kõik’, midä inemise täst arvasõ,
tunnistas tä, et
uut’ süämevärrinäga, kuis Võõpsu inemise tükkü
«Wõõbsu
palas!» vasta võtva. «Et nigu Räpinä ts’uhkna tulõva
Võõpsut palotama,» peläs’ tä. A inemise olli rahul ja
tüküle
tull’ es’ki lisäetendüs tetä.
«Joba minevä aasta kai, et
tulõ väiku kogokunna mutõl’ kokko,
sändse mi täpsäle
olõmi,» om Aapo rahul tuuga, kuis valgõ
pääga
puhkpillimehe, keskiälidse daami ja noorõ timä
näütemängun umavaihõl väega häste kuun mänge.
«Tulõ hindä üle eis’ nall’a
tetä, muido nakkasõ tõsõ su üle
naarma ja tuu om veid’o
hullõmb,» löüd Aapo. «A ma es
julgu rahva siän istu,
selle et ma naari tõisi kotussidõ pääl
ku tõsõ. Ma
naari, ku näil võlssi läts’ ja kuis nä tuust vällä
tulli.» Uman näütemängun miildü Aapolõ kõgõ inämb kotus,
kon
üts’ ts’ura lubasi tõist mängi ja sis hindäle pessä
anda.
Näütemängõ kirotõn omma Aapo
silmä «valla» lännü ja tä pand’
tähele, et olõ-i Räpinä
ja Võõpsu inemise saa aastaga joht suurt
muutunu.
Wõõbsu Priitahtlike
Pritsimeeste Seldsi protokollõst saa vällä
lukõ, kuis
pritsumehe vinne soldanilõ tappa anni, ühingu takast
markõ varasti ja palama lännü maiu inämbüste kistutama
es jovva.
Parla mänge pirtsimiihi
päälikku Operi Vello, kiä sai Räpinä pääl
pinipesmisega
kuulsas ja tetti tuuperäst keriguvanõmba kotussõ
päält
valla. A ehtsit Võõpsu tsurri sai nätä minevä kuu 24.
pääväl
pritsikuuri iin, kon kats’ tükkü olli pantu morro
niitmä. Tsura
peesüdi katõ uhkõ morotraktori pääl ja
mänge mobiili pääl
hussimängu.
Aapo olõ-i tuuga nõun, et
näütemängust saava arvu õnnõ
paikligu inemise.
«Lavastaja (Adlasõ Raivo) es mõista ka kiilt,
ku tä
tull’, oll’ nigu Malvius meil,» indsitäs Aapo. «Nüüd tä
joba mõist. Ma olõ sändsit kavaluisi inne ka tennü, et
panda
mi kiilt mõistma põh’aeestläse ja nuu, kiä omma
uma keele är
unõhtanu.»
Kiil’ and Aapo meelest
inemisele kats’ mõtlõmist. «Tuud tulõ
är kasuta: ku
tutval primadonnal om määnegi jama, tä mõnikõrd
helistäs
mullõ ja ikk,» seletäs tä, «sis nakka tälle umma keeli
vasta kõnõlõma. Täl tege mõtlõminõ klõpsu är ja tä saa
eis’
ka arvo, et olõ-i hullu, olõ-i hätä midägi!»
Ätik
olõssi avitanu
Rauba Kalev
Külmävõetuid kässi vai jalgu saa tohtõrda ätikäga.
Viinakompressi tegemine või mõnikõrd halvastõ minnä, a
kuusõvaik võtt haava paistõtust alla ja kiiv vesi
tohtõrdas umbõminemä nakkavat kotust.
Ku ma
umal aol Vinne sõaväen olli, sis vabal aol lugõsi
vinnekiilsit raamatit. Üts’kõrd lugõsi, et laivamehe
tohtõrdi külmävõetuisi kässi-jalgu ätikäga. Ku ma 1968.
aasta sügüse sõaväest vabas sai, sis tuulsamal talvõl
külmäs’ mul suur’ hää jala varbas är. Kats’ nädälit inne
minnu külmädi kats’ miist mi küläst viil jäseme är: ütel
külmi käsi ja tõsõl kah suur’ varbas. Mehe lätsi arsti
manu ja ütel võeti käsi maha ja tõsõl varbas. Perän haav
es paranõ, sis võeti mehel viil puul’ jalalapa maha ja
tagatipus läts’ tä hullus.
Mul
oll’ halv iinkuju iin ja ma pelksi arsti manu minnä.
Märge, et ei lää kohegi, saagu, miä saa. Vali ätikät
pääle ja jäi uutma, miä juhtus. Varbas mädäsi hirmsalõ,
õkva luuni vällä. Oll’ nii, et ku ätikä mõjo är kattõ,
nakas’ varbas hirmsalõ valutama, a ku tuud pääle panni,
haav es valuta. Sääne olõminõ oll’ jaanipääväni. Sis
nakas’ haav kinni kasuma ja parasi tävveste är. Tarvidi
30% ätikät ilma lahjõndamalda. Ainus vikur’ oll’ tuu, et
haava es tohe kinni mähki. Sis olõssi jala är hautanu.
Lugõsi,
et ilda aigu võeti ütel mägironijal sõrmõ- ja varbaotsa
maha, et salvi es avita külmä vasta. Esi olõ tävveste
kimmäs, et ätik olõssi avitanu.
Viin, kuusõvaik ja kiiv vesi
Üts’
miis’ sattõ sügüse sügäväle kraavi, oll’ ts’ommin kah ja
kraaviperve nilbõ. Suurõ vaivaga sai vällä. Ku kodu
läts’, mähkse kihä 40% viina sisse hämmätü marliga
kinni. Et viin är es auranu, pand’ kõgõ pääle viil kile.
Nii mähkse tä hindä alakihä kõtuni kinni. Hummukus võtt’
viin naha maha nigu väidsega nilutu. Ku kinniköütmisega
kompressi tetä, sis piät kül viinalõ puul’ vett manu
pandma.
Ku viil
olli kuvvõnda klassi pois’kõnõ, olli üten imäga kolhoosi
rehel. Sääl juhtu nii, et lei kogõmalda viglaharu
jalalabast läbi. Tuu juhtu õkva tüüpäävä algul, es tihka
kinkalõgi üldä ja olli rehel õdaguni. Õdagu kotun näi,
et jalg paistõn ja valutas. Lätsi mõtsa, võti pehmet
kuusõvaiku, mähkse vaigu ümbre jala. Hummukus oll’
paistõtus kaonu ja jalg parasigi är. Imäle ja esäle es
ütlegi, kõnõlamalda tohtri manu minekist.
Ma olõ
60 aastat vana, a siiämaani ei tiiä ma, miä om jalatalla
vai sõrmõ umbõminek’. Nigu sõrm’ vai varbas valusas
jääs, nii tsuska tuu ruttu kiivä vii sisse. Kiiv vesi
palutas patsilli är ja umbõt ei tulõ mitte kunagi.
Kost ma
umilõ lambilõ sügüses oina saa?
Lamba
omma mu kodomajan iks alati olnu, nii kavva, ku mäledä.
Väikun latsõn võeti iks karja ka üten. Oinit kül
pelässi. Inämbüsen olli nä suuri keerun sarviga,
mõnikõrd olli es’ki lambil sõrmõpikkudsõ sarvõ pään. Ku
pässil olli sõrmõpikkudsõ sarvõ, sis nuu murduva iks
kakluisin är ja pää sai veridses. Tsolgo külä tallõ kari
käve ütidsen kaëan, a sügüsist naabrusõn, sis oll’ alati
oinidõga hädä. Nä tüksevä mu lambidõ manu. A ku uman
kar’an kah oll’ oinas, sis läts’ suurõs tapõlusõs valla.
Vahel oll’ jälki mõni mu uma lammas kipõ tõisi manu
pagõma.
Viil
mõnõ aasta tagasi oll’ meil väega suuri keerun sarviga
kuri oinas. Esäle-imäle – kaonuilõ – miildü tuu oinas
väega. Illos pikk’ vill sälän ja esi oll’ tä kah
suurõmba kihäga. Nuu sarvõ omma mul kapin alalõ. Minevä
sügüse oll’ nuur’ oinas kah keerun sarviga – nuu sarvõ
omma kah alalõ. Sarvõ omma ilustõ päätükükese külen.
Kukki
imä jätt’ iks pikembä hannaga lambit kasuma, om näil iks
hand lühükene, pää-jala musta. Kõtualunõ lätt
tavalidsõlt pall’as, lõvva alt tokõrdus vill kah är.
Tõulambidõga võrrõldõn omma nää kehvembä välimusõga.
Parla om mi kandin paaril talunikul valgidõ päiega
tõulambit. A kost ma ummilõ lambilõ sügüses oina saa?
PRIA taht, et oinas olõssi võõras. Mul om parla katõssa
lammast, noist säidse om täüskasunut, a lähükesen ei
tiiä inämb sääntsit lambit ollõv, a kimmähe koskil om!
O.
R. Tsolgost
|