Tulõ naada riigi ja maarahva
vahemehes
Vahtsõ ilma võimaluisist
Niilo Tiit,
Nopri mehest
riigikogolanõ
Mu Riigikogon-olõmisõ aig om olnu
viil nii lühkene, et midägi väega tõsist vällä üldä.
A tuu om külh selge, et maarahva üle otsustasõ
tihtipääle tõsõ inemise vai hoobis tundõ. Nii
sünnüsegi mi säïgä tulõva säädüse, elostandardi ja
riigli.
Et ma juhtu olõma riigivõimu
teostavan selts'kunnan, om siskina võimalik esi üten
avita toolõ, miä riigin tegemisel.
Tahassi innekõkkõ aia maaello
pututavit asjo. Terven Riigikogon olõ-i kõrralikku
maaelo esindämist. Ma püvvä koko teedüst tuu
kotsilõ, miä hindäst korõmbal liigus ja vastapiten –
anda teedä, määndse murrõ ja vajadusõ inemiisil
omma.
Täämbä tüütäse mõlõmba kehväste: alt
üles joudva teedüs om mulkõga vai olõki-i tuud
sukugi. Taasperi, üllest alla, jõvva-i ka tuu, midä
tavalidsõl inemisel olõssi riigitüüst vaia teedä:
määndse võimalusõ omma maainemisel kasvai iinsaisva
euroliiduga seossõn.
Riigikogon om jälki vaia tõõsta, et
maaelo ei võrdu põllumajandusõga. Kon põllumajandust
suurt olõ-i, sinnä nigu olõki-i midägi vaia: sääl jo
kiäki midägi ei tii! Sääne ettekujotus om parhilla
pall'odõl.
A om nätä, et põllumajandusõ osa
maaelon jääs lähiaol viil vähämbäs. Toolõ ärhäöväle
osalõ om vaia tõsist asõainõt. Miä tuu piät olõma,
tuu ots'misõn piät üten lüümä mõlõmba: inemise ja
riik'. Vahtsõ ilma aol omma vahtsõ võimalusõ, a kuis
noid är kasuta, tuu om rassõ asi.
Nuu võimalusõ, miä omma köüdedü
euroliiduga, võiva aga jäiäki õnnõ võimaluisis, ku
mi teedüst ei saa, tegutsõma ei nakka ja ku olõ-i
abiliisi, kiä avitasõ. Proovi teedüsse andmisõ
suhtõn anda hindäst parimba ja otsi võimaluisi, kuis
tiidmine peräle jõvvassi.
Rassõ om ümbre kukada arvamuisi, et
kel maal tüüd olõ-i, tuu om kas joodik vai taha-i
muido tüüd tetä. Naa ütlejä olõ-i esi süvenenü
põhjuisi sisse. Nigu üteï Võrno Hannes: midä korõmb
ülembüs ja midä vingõmba autoga sõit, tuud veidemb
astus tä umast Mersust vällä ja tuud vähämb tä elost
mõtsan tiid.
Mu hindä rolï Riigikogon om täämbä
viil täpsüstämisel. Maaelo kommisjonin om katú Res
Publica inemist seen ja ma looda süämest, et ma
sinnä kotusõ saa.
Kimmähe ei lähä ma sinnä vällä ajama
Miss'o kooli ehitüse lõpõtamist vai määnestki
pisi-ettevõtmist, miä kellelegi väega või miildü.
Tahassi olla põhimõttidõ iist saisjidõ hulgan. Ma
olõ-i kunagi hiilanu helü tugõvusõga, proovi asju
selges tetä tasakaalukalt, veenmise ja
selgitämisega.
Mille peräst ma hinda Res Publica
nuuri, om tuu, et nä omma seenimaani õnnõ hääd
tegemise tahtmist vällä näüdänü. Olõ-i tuud hirmugi,
et ku ummi saisukotussit põhjõndat, sis nimä sinnu
är ei kullõ. Hädä om tuun, et suur' osa
maainemiisist ja mitteedukist omma kibõstunu, taha-i
ummi mõttit ja ettepanõkit vällä kävvü.
Võimalusõ hindä suuvõ riigile vällä
üldä ma kimmähe luu, küsümüs om tuun, kuvõrd sutva
maainemise tuud kanalit kasuta. Tuu sõltus meist
kõigist ja must hindäst loomuligult kah. Ku mi kõiù
väega tahami, sis saami muuta tuud protsessi, miä
täämbä paistus ollõv meist nigu sõltumalda.
Ma usu, et kellel iks käe õigõst
kotusõst vällä kasusõ ja aususõga om kõiù kõrran, om
maalelon ärelämise võimalus kimmähe olõman. Ku
lähkül tuu kodolävele om, om muidoki esiküsümüs.
Vodi Laivi: ummi
latsiga nakka kimmähe võro kiilt kõnõlama!
Vodi Laivi (24) om Haanist peri nuur'
ja väega opihimolinõ tütär'lats', kiä lõpõt' keväjä
ülikoolin kats' erialla kõrraga ja avitas parhilla
Võro instituudih eesti-võro sõnaraamatut kokko
panda. Tä opp' seost sügüsest magistrantuurih edesi
ja tulõvikuh taht midägi tuu hääs är tetä, et
vanõmba nakkasi latsiga umma kiilt kõnõlõma.
Kuis jõudsõt kõrraga lõpõta eesti
keele ja psükoloogia eriala?
Üteldäs, et kiä pall'o tege, tuu
pall'o jõud. Tahtsõ õnnõ psükoloogiat oppi, a saa-as
edimädse huuga sisse, peräh löüdse võimalusõ taa asi
kõrvalt är tetä. Magistrantuurih opi edimält ütte –
eesti kiilt. Tõnõ plaan' kah kongi tiksus, a
magistrantuurih omma nõudmisõ suurõmba, ei jõvva
kõrraga, tüül kah käü. Uuri võro keele pehmendüst.
Ülikooli lõputüüga alosti taad teemat, parhilla lää
pehmendüse helülidse poolõga edesi kah.
Tavalinõ inemine saa-i joht taast
teemäst arvugi, minkperäst tuu su jaos põnnõv om?
Mu jaos om põnnõv, et kiäki olõ-i
taad asja inne uur'nu. Üteldäs, et eesti ja võro
keele pehmendüs omma väega erinevä, ä kiäki tiiä-i
kuimuudu täpselt.
Miä om võro keele man põnnõv?
Taa om illos. Muidogi, egäüts' ütles,
et timä imäkiil' om kõgõ ilosamb.
Pall'o löüdvä, et oppi tasus hoobis
virmajuhis vai juristis, sis lätt elo häste?
Naid virmajuhtõ om esiki pall'o. Ma
olõ uma kodokotusõ patrioot' ja tii tuud asja, miä
om mu meelest õigõ. Ma sai uma ala pääl tüüd ja ku
häste tahta, või egä ala pääl tüüd saia.
Kas olõt läbilüüjä inemine?
Ma ei jätä joht, ku ma midägi ette
võta!
Midä sa tahassi siin Võromaal ärä
tetä?
Kimmähe taha, et siin elo vähägi
parõmbas läässi. Ja et latsõ rohkõmb võro kiilt
kõnõlasi. Ega naid latsi inämb väega pall'o ei olõ,
kiä viil võro kiilt mõistva. Tuu om vanõmbidõ süü
kah, võrokiilse vanõmba kõnõla-i latsiga võro kiilt.
Ei tiiä, midä nä sis pelgäse?
Mu vanõmba omma ummi latsiga kõik'
aig võro kiilt kõnõlnu. Võro kiil' oll' edimäne
kiil' mille ma suuhtõ sai. Siiämaani om meeleh üts'
juhtuminõ, ku imä läts' liina kangapuuti ja jätse mu
vällä latsiga mäng'mä. Saa-õs sis mitte arvu, milleh
asi om: minä sai arvu, millest nä kõnõli, a nimä
saa-õs arvu, millest ma kõnõli.
Nüüd om nii, et mu uma veli, kel om
kats' väikeist last, kõnõlas kotoh ummi latsiga võro
kiilt. Mõistva tuugipoolõst eesti kiilt kah.
Kas latsilõ piässi rohkõmb võro kiilt
oppama?
Piässi rohkõmb tüüd tegemä
latsivanõmbidõga. Ku nä kotoh kõnõlasõ latsiga eesti
kiilt ja koolih proovitas latsilõ selges tetä, et ka
võro kiilt olõssi väega vaia oppi, sis pall'o saa-i
tuust arvu. A ku õks kotost pandas tiidmine sisse,
et võro kiil' om tuu õigõ kodonõ kiil', imäkiil',
sis vas't jääs kiil' püsümä. Koolioppus ütsindä
avida-i.
Kas piässi ka võrokiilne latsiaid
olõma?
Piässi külh, a kost nuu raha tulõva?
A Võromaa latsiaiuh võinu olla nigu koolõh võro
keele oppus.
Midä ütlet noilõ, kinka meelest olõ-i
võro keele oppamisõl määnestki mõtõt?
Ku läämi Euruupa Liitu, võiva mõnõ
üteldä, et misjaos üldse eesti kiiltki pruuki,
jätämi taa maaha, inglüse keeleh om pall'o lihtsämb
maailmah läbi lüvvä. Mis tunnõ sis olnu? Täpsäle
sääne sama tunnõ om noil, kelle imäkiil' om võro
kiil'. Imäkiil' om umaette väärtüs ja taad tahtva
kõik' alalõ hoita.
Hindäl sul viil peret ei olõ?
Olõ-i viil jõudnu. Mõttõ iks omma,
kuis sis muido. Ku kunagi uma latsõ tulõva, kõnõla
näidega kimmähe võro kiilt.
Kas tahat maalõ vai liina elämä jäiä?
Maal om parõmb, a olõ-i säänest
kotust, kohe elämä minnä. Kotoh om rahvast hulga ja
ruumi vähä, hädäga piä Võro liina elämise kaema. A
ku kodo vähägi ruumi mano saa, koli õkvalt maalõ
tagasi är.
Küsse Harju Ülle
Vodi Laivi om sündünü 13.05. 1979
Haanih. Op'nu Haani põhikoolih ja Vahtsõliina
keskkoolih.
Keväjä lõpõt' Tartu ülikoolih
kats' erialla: eesti keele ja psükoloogia.
Parhilla opp magistrantuurih edesi eesti kiilt.
Tüütäs Võro instituudih ja avitas
tetä eesti-võro sõnaraamatut.
Laivi ütles, et eesti sõnnulõ om
küländ rassõ võrokiilsiid vastussit löüdä, võro
keeleh olõ-i kõiki sõnnu. Mõnikõrd istus tä
mitu tunni üte sõna man ja mõtlõs.
A tahtminõ om suur' ja lõpus tä
iks midägi löüd. |
|