Määndseq
võissi ollaq võrokõisi lipp ja hümn' ?*
Võrokõisi
hindäsolõmisõst

Jüvä
Sullõv,
keelemiis'
Hindäsolõminõ (identitiit') um
inemise arvosaaminõ tuust, kiä tä um. 1998. aastal
tettü uur'misõ tulõmuisi (kaeq Võro instituudi
toimõndusõq 8) perrä um võrokõisi hindäsolõminõ
küländ kimmäs ja tuu kygõ tähtsämbäs toes um selgehe
võro kiil'. Võro kiilt mõistõtas häste, a pruugitas
kõrrast veidemb ja veidemb.
Parhillaq pidä suurõmb inämbüs
aoluulidsõ Võromaa inemiisist hinnäst võrokõsõs.
Tuu tähendäs, et nail inemiisil um hindäkeskeh
suurõmb üttekuulumistunnõq ku muiõ iistläisigaq.
Samal aol pia kyik' võrokõsõq pidäväq hinnäst
rahvusõ poolõst iistläses. Tuu tähendäs, et
võrokõisi hindäsolõmist tukõ uma maa ja keele, a
mitte umaette rahvusõ tunnõq.
Suurõmb inämbüs võrokõsist pidä
kygõ tähtsämbäs võrokõsõ tunnismärgis võro keele
pruuk'mist. Tuu tähendäs, et võrokõsõq ummaq külh
Võromaa rahvas, a kygõpäält umaette keelegaq
rahvas. Samal aol ynnõ poolõq võrokõisist
ütleseq, et nääq pruuk'vaq kyik' aig võro kiilt. Tuu
tähendäs, et poolil võrokõisil olõ-i võro kiil'
inämb esiqhindästmõistõtav egäpääväkiil'. Tuu
tähendäs, et võrokõsõq esiq saa ei inämb puuli hindä
hulgast pitäq peris otsaniq võrokõisis.
Suurõmb inämbüs võrokõisist arvas,
et um vaia kotoh latsigaq võro kiilt kynõldaq.
Samal aol ynnõ viiendik võrokõisist ütles, et
nääq kynõlõsõq ummi latsigaq kyik' aig võro
kiilt. Tuu tähendäs, et periselt peetä-i võrokõsõs
olõmist nii tähtsäs, et tuud pidänüq edesi andma
latsilõ. Tuu tähendäs võrokõisilõ kipõt keele ja
hindäsolõmisõ vaihtust.
Suurõmb inämbüs võrokõisist arvas,
et nääq mõistvaq võro kiilt väega häste. Samal aol
kyik' võrokõsõq ummaq imäkeeletunnõh aastit
op'nuq ynnõ eesti ja ei tunnigiq võro kiilt. Tuu
tähendäs, et periselt saa ei võro keele mõistminõ
kuikimuudu väega hää ja kõrralik ollaq. Samah
tähendäs tuu ka, et võrokõsõq tunnõ-i tarvidust
umma kiilt oppiq ja parandaq. Siist saa seletüst ka
võrokõisi võõristus umakeelidse ja esiqeränis
umah kiräviisih teksti vasta. Kokko tähendäs taa
võrokõisilõ segäkiilt ja segähindäspidämist,
miä lätväq kõrrast segätsembäs.
Midä tetäq, et võro kiil' ja tuuläbi
võrokõisi hindäsolõminõ es vähänüq, es segonuq
egaq es vaihtunuq vällä, a hoitunuq alalõ ja
lännüq kimmämbäs? Tulõ suurõndaq võro keele pruukmist
nii pall'o ku vähägiq saa. Kipõ keelevaihtusõ
piätämises um esiqerälidselt tähtsä võro keele
kynõlõminõ latsigaq, keele parandamisõs võro keele
oppus ni hääh võro keeleh ao- ja ilokirändüs.
Tähtsä um, et võrokõsõq es häbendänüq
egaq võõristanuq inämb võro keele, meele ja
kiräviisi noid ossõ, miä eesti keelest, meelest ja
kiräviisist palïo tõistõ ummaq. Võrokõsõq võinuq
uma ummamuuduolõmisõ üle uhkõ ollaq ni tetäq
tuugaq umma kiilt ja olõmist kimmämbäs ja selgembäs,
nii et sääl es valitsnuq võro ja eesti segäpudõr, a
eräle puhas võro ni puhas eesti kiiï ja
hindäsolõminõ.
Võrokõisi hindäsolõmisõ tugõmisõs
tulnuq luvvaq vai vällä otsiq ka sääntseq
tunnismärgiq niguq uma lipp, hümn' (miä ummaq jo
setodõlgiq olõmah) ja keelekuul', mink perrä võisiq
võrokõisi ja näide kiilt ärq tundaq, üles otsiq vai
puutriprogrammih hiirenoolõgaq vällä valliq.
*Autori kiräviisin
Pakkõ
vällä võrokõisi lipp ja hümn' !
Kõik' inemise, kinkal om vällä pakku,
määne võissi vällä nätä võrokõisi lipp vai määne
illos laul võinu olla Võromaa hümn, andkõ tuust
Uma Lehe toimõndusõlõ teedä.
Rutiku
Emil: ulle lövvüs egäl puul, a häid inemiisi kah!
Rutiku Emili (39) soonin
juusk kirriv veri, a 12 latsõpõlvõaastat Antslan
omma tennü tunnõtust sõu- ja bändimehest timä hindä
sõnnu perrä säändse inemise, kiä tä täämbä om.
Hingelt või Emilit kimmäle võrukõsõs lukõ: tä
kõnõlõs sukka ku vana tutva ja tulõtas mõnuga
miilde, kuis umal aol esäga Antsla liinasannan käve.
Määndse inemise võrukõsõ omma?
Võrumaa inemine olõ-i
nii rats'onaalnõ, a tä om luudusõga lähkümb. Ku
inemisele miildüs tävveligult maaelu ja tä
mõtlõ-i, midä kõkkõ inemise külh liinan saava, sis
om seo võimas ja suur' asi. Sa ei aja takan midägi,
toimõndat ummi tegemiisi ja seo omgi häste lahe.
Kas võrokõso omma
tõistmuudu - ulle lövvüs egäl puul, a häid
inemiisi kah! Hää tunnõ oll', ku sõidi Suumõ ja
küsse üte Eesti mehe käest, et kost olõt? Antslast!
Sai ilda aigu kokku üte
tütär'latsõga, kiä tüütäs laiva pääl. Sõidimi
Suumõ vai Ruutsi. Tä ütel' vällä säändse sõna, et
ma sai õkvalt arru, et tä om võrukõnõ. Ütel'gi, et
jah, olõ. Ma küsse sis, et mille häbendät umma kiilt
kõnõlda? Timä ütel': sis kõik' kaesõ, et ma olõ
maakas! Tuu asõmõl, et uhkust tunda, et sul om nii
eriline, äge kiil', tä häbendäs!
Su esä oll' Antsla
muusigakoolin viiulioppaja?
Tä opas' vas't kõkkõ
kõrraga. Kuulsa muusik Mürgi Toomas opsõ esä käe all
klarnetit. Ku joba olõt üten väikun kotussõn, sis
püvvät kõik' mulgu är täütä, orkestrijuht' ja miä tä
kõik' oll'.
Mu edimäne mälehtüs
esäst – seo keväjä matsõ tedä – om karm'. Tõnõ miis'
oll' är kistunu ja esä pand' minnu kontrabassi
mäng'mä. Väiku inemise värk', näpp läts' õkvalt
katski. Mähkse kilekotiga, pandsõ sampusõkorgi
pääle, a iks oll' vallus. Esä üte' sis, et ku rahha
tahat tiini, piät kannatama!
Muusigakooli oppaja –
tuu oll' umal aol korõmb klass'! Üts'kõrd andsõ esä
mullõ kaabu. Ütel', et sa olõt nüüd herräsmiis'
ja lähät kaabuga! Ma istsõ klassi, kaabu pään. Ega
kiäki es ütle, et tarõn tulõ kaabu maha võtta! Üts'
oppaja es kannata tuud, et tulõ määnegi miis' ja
arvas, et om määnegi intelligent. Võtsõ kaabu,
sõtksõ tuu pääl ja rüüke!
Mis sul Antsla-elust
viil meelen om?
Ku ma Antslan elli, sis oll' sääl
liinasann. Egä puul'päävä käüti, sann oll'
suhtlõmisõ kotus. Iin võeti limpsi, olut olõ-õs
väega. Sääl kävve kats' põhivelle, üts' oll' vist
Sõrmus.
Näil
oll' kimmäs aig, sis küteti ahi eriti kuumas. Ku nuu
mehe tulli, sis lätsi kõik' tõsõ minemä.
Seo kandi inemiisil omma ummamuudu
ütlemise. Ütel mehel oll' ütlemine: «Kae litsi!»
Kersna Vahuri esä oll' mul kehalisõ kasvatusõ oppaja,
perän direktor'. Ku vana Kersna Akseli hobõnõ är
kuuli, sis tull' tuu miis' ja ütel': «Kae litsi,
ärki kuuli!» Ku naabrimehel naanõ kuuli, sis ütel'
tuudsamma.
Kas olõt mõtõlnu, et
võissi võro keelen laulda, mängi vai võrokiilset
saadõt juhti?
Seo nõvvassi mult kõvva pingutust,
kukki tuu olõssi põnnõv. Kiäki piät olõma man ja
kaema, kas kõik' sõna omma iks õigõ.
Ilda
aigu oll' Bingo saatõn üts' miis' Võrolt.
Ma küsse, kuis om väga hea
võro keeli. Jätse miilde, et
umbõ hää!
Määndselgi aol – 25, 35,
40 – saa inemine aru, et täl om vidänü, et tä om
maal kasunu. Tä om saanu midägi säänest, midä tõsõl
inemisel saa-i kunagi olõmagi. Maal kasunu inemise
omma pall'u süämligumba. Ma sai Antslast midägi
säänest, ilma milleldä ma olõssi ei tuu, miä ma olõ.
Liin om häötäv, välläkiskva. Käüt
liinan ja tuu väsütäs. Inemise kõnõlõsõ, et liinan
tunnõt, et midägi om võlssi.
Taha-i sääl olla. Kõigil om jutt, et ku veidü
vanõmbas saa, koli liinast vällä.
Om sul määnegi unistus,
midä sa tahassit lähembäl aol är tetä?
Ma olõ vilmihull ja taha
kõrralikku otsast otsani vilmi tetä. Kõik' esi,
stsenaariumist grimmini. Üts'kõik' midä ma kae,
säält jääse miilde kaadri, tükükese.
Millest tuu vilm'
võissi olla?
Tuu lugu piässi olõma säändsest
armastusõst, minkal olõ-i pretensiuunõ, puhtast
armastusõst. Et inemine küsüssi hindä käest, kas
tuu om tõtõst võimalik. Õrna ja lahedat. Seo võissi
olla näütes puusepäst, kinkalõ miildüs väega timä
tüü.
Kink kässin om väke ja kink unistus
om tetä klavõr'.
Küsse Harju
Ülle
Rutiku
Emil om sündünü 07.11. 1963. Opsõ 6. klassini
Antsla keskkoolin.
Lavakahe sisse es saa. Sai
kesk-eri haridusõ Tal'na Polütehnikumist (1984),
opsõ puutri-inseneris.
Tä om olnu
näütetrupi instruktor' ja diskor', juht'nu
umbõ pall'o egäsugumaidsi õdakit, rahvapitõ,
tele- ja raadiosaatit. Viimätsist aastist
tiidvä pall'o Rutiku Emilit ku Robinsonnõ
Eesti saatõjuhti.
Parhilla juht' Emil üten Lorentsi Dianaga Bingo
Lotot. A kõgõ tähtsämb om timä jaos laulminõ,
tä laul joba 14 aastat pundin Compromise Blue.
Om Res Publica liigõ.
Riigikokko tedä es valita. Eläs Kuusalu
vallan Uuri külän üten pini Rommiga.
|
|