Kodohoitmist tulõ meil vahtsõst opma naada
Viimädse suurõ sõa lõpust mi mail om
müüdä lännü pisukõsõ veidemb ku üts' inemise igä.
Inemise omma tuu ajoga pall'o vanna ja hüvvä
unõhtanu.
Kõik' ümbretsõõri pidi vanastõ kõrrah
ja illos olõma. Ku vilja vai hainu veeti, kor'ati
kõik' tii pääle pudonu kõrrõkõsõ viimädse reisi aigu
riha vai vigla pääle. Laisa tii om kõrsi täüs, ütel'
rahvasuu.
Kasimada ja kats'kiisi rõividõga
latsõ kotsilõ ülti, et täl om laisk ja huul'mada
imä. Aid ja värehti olgu kinni, muido päsese eläjä
kur'a pääle. Vilänurm' oll' kõigilõ kõtutäütjä, es
tohe sinnä jalga nõsta ei elläi, ei lats'.
Mõtsast lõigati kar'avitsa ja tuudi
käänüvitsu aiasaibidõ ja rõuguruudjidõ köütmises,
niisama es tohe üttegi ossakõist ja puukõist lõigada
vai murda. Ku kar'alats' tõi mõtsast vai hainamaa
päält tsirgupuja vai pesäkunna kodo, oll' nahatäüs
soolah.
Ilma as'anda es tohe üttegi eläjät
nohelda. «Piitsk and poolõ kaarust laisalõ,» ütel'
vanasõna.
Ku kiäki leeväpalaga pinni tsuskõ ja
eläjäle midägi es anna,
ülti et sullõ tulõ pininagõl nõna otsa.
Egäh as'ah taheti noorõlõ inemisele
edespiditsehe ello rohkõmb oppust üteh anda ja sääne
tasalik oppaminõ alost' jo tsillokõsõst pääst pääle.
Osa oppuisi olli sändse, minkast
naksi tävvelikult aro saama, ku täüsigä käeh.
Kimmähe om õgaüts' nännü, kuis lats' hindäle
kummaldõ korvi vai mõnõ muu anoma päähhä pand ja nii
käümä nakkas. Esä-imä oppus oll': ar pangu korvi
päähhä, pää lätt kärnä.
Ku lats' taasperilde käve, küsüti,
kas sa imäle havvamaad mõõdat? Korviga vai
taasperilde käüjä võidsõ nii halvastõ kumasta ja
sata, et mõni kunt' katski.
Ku nuur' vai huul'mada hainalinõ riha
nii maahha pand', nii et pidime ülespoolõ kai, ülti,
et niimuudu nakkas riha vihma kiskma. Pal'astõ
jalguga hainalinõ võidsõ hindä kõvvu ja terävide
rihapidimide otsah pikäs aos sandis tetä.
Viis'kümmend aestakka, kos vähä peris
umma oll' ja kõik' oll' kõiki uma, videli kõik', miä
videldä sai. Vilävidäjil oll' tii terri täüs,
nurmõst võidsõ löüdä minevä keväjä sinnä unõhtõt
adra, ägli vai mõnõ muu maaharimisõ riista. Vili es
olõ uma, niisama ku tüüriistki ja pall'o inemiisi ei
tiiä parhillani, miä uma, miä võõras.
Viil halvõmb om asi tuuperäst, et
osal inemisist nigu ei olõssigi umma koto ja umma
ussaida. Tarõ lävepakust alostas ei kellegi maa,
sääl tii miä tahat.
Üts' inemine istutas liinah suurõ
maja ette noorõ kuusõkõsõ, tõõnõ tulõ ja rago
tuusama hindäle jõulukuusõs. Viisi-i poodi mano
ostma minnä.
Latsilõ om ilotõlõmisõs maja ette
liivakast' tett, mõnõ laskva sinnäsamma ummi pinne
as'alõ.
Paistus, nigu olõssi osa Eestimaa
inemiisi kodo kaotanu. Kos õdak, sääl üümaja, kost
võtta saa, säält võedas, kohe saa visada, sinnä
visatas.
Säänest kodohoitmist, määne oll' mi
vanõmbil ja vanavanõmbil, tulõ meil ja mi latsil
vahtsõst op'ma naada.
Ku om hõlpu oppi, sis om kodo jälki
olõmah ja ussaid küünüs kavvõdahe.
Kukõ Eeri,
võrokõnõ
Tanilasõ
Enno: om hää miil', ku inemise minnu usaldasõ
Tanilasõ
Enno (38) om Karula keriguopõtaja, kedä tundas
õdagupuulsõl Võrumaal laembaltki ku hääd kõnõlõjat
ja kõrkusõlda olõkiga miist. Vähädse tiidvä, et tä
om varõmb pidänü ehitäjä ammõtit ja jäänü ehitäjäs
ka opõtajaammõtin – Karulan om ainukõnõ vahtsõnõ
lutõriusu kerik vanal Võrumaal, illus ja talvõl
lämmi.
Kuis
sust keriguopõtaja sai?
Mu
vanõmba es olõ keriguinemise. Vanavanaimä küll oll',
a timäst ma mäletä väega veidü. Tä hoitsõ minnu
latsõn. Ma vaidli timäga ja küsse midägi jumala
kottalõ, ei mäletä midä, a tuu tedä hirmsahe
vihast'. Ja sis oll' täl suur' Piibli, ma iks
nuiassi tuud, et võtaq kapist vällä. Nüüd om tuu
perekonnareliikvia.
Marjega
kuun tull' sügävämb huvi kerigu vasta. Algusõn
ollimi Põlvan, a sõs pakuti umaette kotust Karulan,
et om üts' mahajätet paik. Tuu otsus taha tulla
sündü viie minutiga.
Kuis
vahtsõn kotussõn rahvaga läbisaaminõ oll'?
Algul
tulõva kerikuopõtajat kallistama iks nuu, kiä tahtva
esi silmä paistu. A nuu peris hää kontakti, noidõ
tegünemine nõud aigu. Karula inemise omma kaeja ja
hindaja. Mullõ oll' edimält võõras kaia säändsit
asju, et sõsar müüse piimä umalõ velele. Ma tohe-i
inemisil vahet tetä ja ei tiiki, a eri kihlkundõ
inemise omma tõnõ-tõistmuudu.
Mille sa
inämb Harglõn teenistüst pidämän ei käü?
Kerigutüü saa-i olla sääne haltuurategemine, et läät
paaris tunnis sinnä, saat tuu iist sada kruuni ja
kõrran. Sa käüt jo inemiisi man, nä tahtva sukka
ummist murrist kõnõlda, tulõva plaani pidämä, et
teemi laulukoori, teemi pühäpääväkooli… Lõpus olõt
suurõmba osa aost sääl ja uma inemise nakkasõ
nurisama.
Kost sul
tull' julgus Karulalõ vahtsõt kerikut ehitämä naada?
A viländ
sai kultuurimajan olõmisõst. Ma olõ küländ sääl
pääle pitu tsinnipurkõ kokko kor'anu ja mehi üles
ajanu, et nakka no kodo minemä, teenistüs tulõ
sisse.
Vana
kerigu müürele ei jõvva tõestõ esiki alt üles kaia.
A mille ti vanna pastoraati kerikut es tii?
Tuu om
kah liiga suur' ja liiga mädänü. Ei saa nii, et
remondit üten otsan paar' ruumi är ja ülejäänü hoonõ
lagunõs edesi. Seo kivist ait oll' kõgõ mõistlikumb
valik. Meil olõ-i inämb tuu kogudus, kiä nuu vana
huunõ ehit'. Noid huunit ehit' terve kihlkund ja
sakõstõ anni valitsõjaherrä ehitüserahha.
Kas
matmankäümine ei tükü su jaos rutiinis minemä?
Matussõ
omma müüdäpäsemädä. Mul om hää miil', ku minnu matma
kutsutas. Tuu näütäs, et inemise usaldasõ, esiki ku
nä keriguinemise olõ-i. Rutiini ei saa sääl tulla,
üttegi täpipäält üttemuudu matust olõ-i mul olnu. Ja
matussõkombõ omma kah huvitava, eriti sääl Harglõ
puul. Kõivupuu Marju om ütelnü, et nuu omma
ainulaadsõ terven ilman ja tedä tulõ usku. Noist
kombist saat midägi hingele. Mõnikõrd läät külh
tühäs, ku omma latsõ matussõ vai noorõ inemise ja
näet, et umatsil luutust ei olõ ja nä ei mõistaki
tuud otsi. A üldiselt löüd matussist ka väega pall'o
hääd. Eriti sis, ku mindäs peielauda ja tundas, et
taa asi om nigu kõrda lännü. Inemise tahtva sukka
kõnõlda ja avaldasõ, et tõtõst keremb sai.
Su
kottalõ üteldäs, et kõnõlõt väega häste. Kõnõlda
piät iks mõistma?
Kimmäle
löüd mõni usutiidläne mu jutust üte vai tõsõ
vastaossusõ. A kõnõlaminõ ei olõki kõgõ tähtsämb.
Võrumaa matus om sääne, et tuu jaos om võet terve
päiv ja kongi ei tohi läbemädä olõkit vällä näüdädä.
Mul om joba niipall'o kogõmust, et ma näe sugulaisi
näost är, määne inemine oll'. Ülearvu ka ei tohe
kittä. Üts'kõrd oll' sääne juhus – ütli, et matami
töökat ja hoolitsevat pereisa, a perän tull'
vällä, et ai naasõ minemä ja pesse latsi. A ummõtõgi
inne ka kiäki es maini, et är tuud teemät putku.
Kuimuudu
sa uman opõtajaammõtin saassit võru kiilt pruuki?
Teenistüst piäs pidämä. Ma üte kõrra olõ pidänü kah.
Võrumaal om seo hädä, et päämidselt omma tan olnu
pastori, kiä mõistva õnnõ põh'adialekti. Harglõn
oll' viimäne opõtaja Tiidemann, kelle aigu loeti
teenistüsel palvõt võru keelen. Ma peris häste ei
julgu kah, piässi kongi op'ma tuud vanna võru kiilt
ja vanna karula kiilt.
Mis
huviala sul viil omma?
Parla om
kõgõ suurõmb huviala latsi op'minõ. Kümnendä klassi
vinne kiil' ja ütsendä klassi matemaatika. A ku aigu
om, sõs kalalkäümine. Ujuman käü, trenni tii ja
raamatit loe. Latsiga käümi laskman. Tei umma
keldrehe õhupüssä laskõtiiru ja võta külä päält
pois'kõsõ kokko. Algul osti kuuli uma raha iist,
nüüd käü iks vallavanõmbalõ pääle. Timä om
jahimiis', saa arvu, et pois'kõisilõ om säänest asja
vaia. A laskmisinstruktoris sai joba vinne sõaväen
opitus.
Mullõ
sääntene elo nigu miildüs, et saat esi tetä. Võtta
sae kätte ja minnä mõtsa ja tetä puid kerikulõ ja
hindäle. Tuu om elo sääne puul', minkast ma ei
mõista ilma olla.
Tanilasõ
Enno om sündünü 1965. aastal Põlvan. Lõpõt' 1983
Põlva keskkooli ja läts' Tallinna Polütehnikummi
juristis op'ma. Käve kats' aastat Vinne kroonun.
1986. aastal võtt' naasõ ja tull' ärq Põlvahe.
Tüüt' Põlva EPT-n ja naas' veitsiviisi
kerigutüüd tegemä. 1992. aastal pühitsedi
diakonis. Sama aasta lõpul tull' Põlvast är
Karula kihlkunda, kon es olõ 20 aastat opõtajat
olnu. 1995. aastal nakas' Lüllemäele vahtsõt
Karula kerikut ehitämä, selle et vana sõa aigu
palanu kerigu ülesehitämine käve nigunii üle
jõu. Kerik sai valmis 1997. aastal. 2003. aastal
lõpõt' Usutiidüse instituudi. Diplomitüü tekk'
Lattiku Jaanist ku teoloogist, poliitikust ja
kiränikust.
Kaasa Marjega sai
tutvas joba Põlva keskkoolin. Perren kasus kolm
last: Triin (16), Siim (15) ja Liis (8).
|
|