Külärahvas uut «ijätüseautot»
Linnamäe Lauri
lauri@umaleht.ee
Riidi kellä kolmõ paiku nakkas Ruusmäe
tsillokõsõ poodi mano rahvast tsilkma. Inneskine
kooliherr Kalkuni Kalõv ja katõ kilomeetri takast pini
ja verevä kelguga platsi tulnu Frey Mallõ omma kõgõ
edimädse. Tulkõ suuri siltega ijäüsemassin päälegi piä
poolõ tunni peräst, nä uutmist ei pel’gä.
Mailmadu suurõ vurgooni ja uhkidõ
ijäüsereklaamõga massin piät joudma Ruusmäe poodi mano
veeränd’ nelä paiku. Tuus aos piässi inemiisi ka rohkõmb
kogonõma. Mõnõ ommava esiki uma raha poodimüüjä Kopli
Taimi kätte jätnü, et tuu näile massina päält tavaari är
ostassi, olõ-i hindäl erälde tulõkit. Taimi om uma
inemine, külh tä peräst kraami ilosahe edesi and.
Mallõl murõ vallaammõt’nikkõga
«Kae, tuu Kalkun om säändse hää
suuvärgiga,» tiid müüjä kõnõlda. A ku tuu puuti sisse
ast, karvanõ müts pään ku sõlmõkäänet kass’, joud müüjä
vaivalt üldä: «Kae, Kalõv, kiräts’ura om...», ku Kalõv
jo tiid: «Linnamäe, ku ma ei essü? Jajah, Kikka Jüri
üts’kõrd lubasi sullõ näüdädä nii, et...»
No Kalkun Kikkast pall’o kõnõlda ei
viisi, päälegi ma seletä tälle, et kiräts’urrõ pääle
peedäs iks vihha tõnõkõrd. Poodi mano ijätüsemassinat
uutma tull’ tä uma kassi peräst: midägi piät toolõ jo
süvvä viimä, ku lehm om kinni.

Suuri ijäüsesiltega massinast
ijäüst ei anta. Haani külän tettü piätüsen uut
massinat õnnõ üts´ külämiis´, kiä pääle räime
midägi ei taha. |
Frey Mallõ om hindä istma tugõnu. Tä om
nii tsillokõnõ, et paarikümne tsendimeetri korgusõ
kotilavva pääl istõn taha-i timä sinine päärätt’ kuigi
üle letiveere paistu. Kalkun rüük’ tälle õkva kõrva:
«Mallõ, kõnõlõ sa kah aolehele, miä sul murõt!»
Mallõ, kiä om kuuldmisaparaadi kodo
jätnü, saa siski arvu ja nakkas ilmä pikembä
porramisõlda õkva pääle. Murõ om Mallõl suur’: ahi om
koton lagonu, ja vallatüütäjäle kaivada ei tohi – tuu
nakkas vanna inemist korterihe sund’ma. «Miä ma sääl
tii, mul om maal värski õhk!»
Kats’ pois’kõist kargasõ puuti sisse,
hiitvä üle ola müüjäle: «Tiiät kah, mi ostimi Ferrari»,
masva kipõlt määndsegi orandsi putli iist ja tegevä
minekit. Kell om 15.10, poodi ette nakkas rahvast jo
rohkõmb tulõma, massin piässi varsti tulõma.
Mallõ küsüs müüjä käest üte banaani ja
istus kotilavva pääle tagasi, tukõ üte käe katskilännü
pinisöögipaki pääle ja nakkas jälki umast ahost
kõnõlõma. «Vallatüütjä ütel’, et mine hääletä Peedumäe
Rein riigikokko, tä ehitäs sullõ vahtsõ aho.» Mallõ
rehksäs banaani hoitva käega pikält läbi õho. «Või
jummal’, kuis võlssõ!» Tuud viimäst kuuldva vas’t ka
vällänpuul uutva inemise. Kalkun om kipõ kõrdama, et
nimi iks kimmähe kirja pantus saassi: «Peedumäe Rein...
jah õkva nii.»
Auto päält kiäki ijätüst ei ostaki
Kats’ külämiist astussõ puuti, põrotasõ
müüjäle, et tiimi üte ollõ, ja läävä samma tiid vällä.
Kell om jo veeränd läbi, ijätüseautot olõ-i kongi. «Nä
omma iks helistänü, ku massin ei tulõ,» murõhtas müüjä.
Ku Kalõv nakkas Haani valla
lahtitoukamalda teiest kõnõlõma ja Mallõ umast kassist
ja lillipindrest, omgi kõrraga massin poodi iin. Tii
omma sjool pääväl väega nilbõ, suurõ vurgoonimassinaga
olõ-i sääl lihtsä sõita. Sinidse kuhtiga sohvõr’ kargas
vällä, sikutas külmävurgooni luugi vallalõ ja tõmbas
säält vällä puust letilavva üten vinneaolidsõ kaaluga.
Nii suurt ijätüsereklaami, ku vurgooni pääl om, näe-i
Ruusmäel joht sagõhõhe. Verevä jopõga naanõ ots’ vällä
rahakarbi, arvõlavva ja plast’mass’köhvli.
Edesi lätt kõik’ viilgi kibõhõmpa. Naanõ
hiit egäleütele pordsu kallu kaalu pääle (inämbäste
räimi, kallimbat kalla ostva inemise maakotussin harva),
kõnõlas käügi päält paar’ kohalikku uudist, võtt raha
vasta ja nakkas järgmädsega otsast pääle.
Sjoovoori om saban kuus’ inemist, a
ijätüst nä massina päält ei osta. Nuu uhkõ reklaami
ommava Kalakõsõ poodi külmävurgooni pääl viil tuust
aost, ku massin müüdä ilma Balbiino ijätüst lakja vidi.
Kiä om tõsinõ kalamiis’, saa kalla
müvvä iks
Riik võtt’ vasta säädüse, mink perrä
saa-i niikutsut harrastuskalamiis’ inämb kalla
müvvä: muido võidas ni tälle kui kokko-ostjalõ kooni
18 000 kruuni trahvi tetä.
Aolehtin omma mitmõ kalamehe säädüse
kottalõ kurjõ sõnno ütelnü, a ammõt’nigu ütlese, et
säädüs piät tagasi hoitma rüüvpüüdjit.
A sammamuudu hoit tuu tagasi ka noid
inemiisi, kiä varõmb mulgu veerest tullõn kasvai
umalõ naabrilõ paar’ silgupoiga möivä. |
Kalamiis’
Mutsu Eldur (65) Räpinält (pildi pääl):
«Tuu säädüs pututas
kõgõpäält noid lätläisi, kiä ommava hindäle kalapüüdmise
lubatähe ostnu ja müümise jaost püüdvä.
Peipsi om viil inämb-vähämb kalarikas,
paistus et näil Lätin nii hüvvä saaki ei olõ.
Nimä panni uma telgi näütüses Meerapallo
pistü ja möivä sääl ummi kallo, a inämb nä tuud tetä ei
saa.
Kohaligu, kiä vähägi tõsidsõbalt as’aga
tegelese, omma hinnäst iks füüsilidsest isikust
ettevõtjas tennü, noid tuu säädüs ei putu.
Niisama sikuskaga püüdjit om küländ
vähä, nuu omma inämbäste pends’onääri ja nä ei saaki
niipall’o kalla, et säält midägi müvvä. Ku, sis mõnõlõ
tõsõlõ vanalõ inemisele leevä kõrvalõ haugada, saa
hindäle nii tuu leevä- vai suidsuraha.
Esi olõ ma hinnäst kah FIE-st tennü, mul
om kalapüük’ parhilla päämäne tegevüs.»
Ravi- ja maitsõhaina avitasõ maal är ellä
Harju Ülle
ylle@umaleht.ee

Pedäjä Reet tsäihainoga. |
«Kalmussõjuur’
om põh’amaiõ tsenn’-tsenn’, a angõrpistitsäid võta
aspõriini asõmal!» soovitas Pedäjä Reet (40)
Süvähavvalt, kiä uman talon 40 liiki ravikasvõ ja
maitsõhaino kasvatas.
Reet tiid haino kotsilõ pall’o tarkuisi:
mõtsik verrev ristikhain puhastas verd ja avitas astma
vasta, tsiahain (eesti keelen linnurohi) tuu vällä sapi-
ja neerukivi. Vabõrnalehe omma jälki külmetüse vasta ja
hääs pohmellirohos. Pihlahäitse omma köhärohos.
Et pall’o omma seo ilma aol allergiaga
hädän, sis omma Reeda mahehaina väega nõvvõdu,
päämädselt vidä tä naid Tal’nahe Ökosahvrilõ.
«Siin kasvatõdu maitsõhaina omma joba
trendis muutunu,» tiid Reet. «Mi esi tarvida-i sukugi
poodist ostõtuid vürtse. Tahat pipard panda, panõt
piprarohtu, om sama mõrrov. Kreeka punõt (oreganot) taht
mi pere ka väega.»
Huvi haino vasta tegüsi Reedal joba
latsõn. «Imä joba kor’as’ ja Leevil oll’ üts’ apteekri,
kiä tahtõ egäsugutsiid haino müügile saia,» seletäs
Reet. «Lugi mullõ sõna pääle: naistõpunahaina korjat, ku
edimäne häidse om häidsenü! Kummõlil võissi olla kooni
kolmõtsendimeetrine hand takan. Muido vasta es võta!
Opas’, kuis kuivata. Kutkini Liisi Mik’tämäe lähkült
opas’, kuis nõgõst ja basiilikut kuivata, et nuu mustas
kätte ei lähässi. Midä võit pitsitä, midä piät õrnalt
võtma. Ristikhaina piät korjama, ku üttegi pruuni
häitsmekeist all ei olõ, muido lätt terve kukk pruunis.»
Reedal om ka uma kohv’: võilillijuur’,
tsigurijuur’ pluss’ tammõtõhv. Reet jõvva-i uma
salaretsepti perrä niipall’o kohvi är tetä, ku tahetas.
Üts’ põnnõv asi om viil puravigupulbri.
A õnnõ kivipuravik kõlbas pulbrõs. «Haavatatt’ lätt
mustas ja kõotatil olõ-i määnestki maiku,» seletäs Reet.
Nutti piät olõma
«Ku väega pall’odõ asjoga tegelet, sis
millegagi iks vii pääle jäät,» löüd Reet. Parhilla
jõvva-i Reet perrega niipall’o tsäi- ja ravihaino är
kasvata, ku nõvvõtas. A tuust tulõ timä pere põhilinõ
sissetulõk’.
«Perren om pall’o tegijit: ma esi,
elokaaslanõ, kolm poiga, tütär’ ja väümiis’,» seletäs
Reet. «Vanõmb poig om uma perrega Põlvan, latsõlats’
joba kuu vana. Suvõl tulõ veli ka uma perrega, sis om
egä nuka takan kiäki.» Reeda elokaaslanõ Toomõ Marko
ehitäs perrele parhilla vahtsõt sanna, tä om ammõtilt
palk’maio ragoja. Pall’o avitas ka Reeda 83-aastanõ esä
Tor’e (Tobrelutsu) Teodor, kiä naabritalon mehitsit
kasvatas ja kõigilõ mii lavva pääle pand. Esäl om viil
kats’ maal väega tarvilikku asja: lastumassin ja
sepikoda.
Reeda pere hoit väega kokko. «Meil om
vitsakimbu-ehvekt’: ütte joudas murda, a pall’osid
kõrraga ei murra,» ütles Reet. «Mu elon om olnu
kiirdkäüke, ka kolm tüükotussõ koondamist,» seletäs
Reet. «Kuus’ aastat kasvati latsi ütsindä, keväjäst sai
elokaaslanõ kõrvalõ. Mõtskunnan olli mõtsavaht’, sis sai
Leevi kuuli käsitüüoppajas. A Leevi põhikuul’ panti
kinni.»
Sis tull’ midägi vällä märki. Maa oll’
olõman ja joba Reeda imä es panõ väetüses pääle sita
midägi. «Musto Eve soovit’ mahepõllundusõs avaldusõ
kirota,» meenutas Reet.
Aiandust ja mõtsandust op’nu Reet om
kolmandat aastat mahepõllupidäjä, täl om ka mahe-märk’.
A ökoturismiga om tä viis’ aastat tegelnü. Süvähavva
Loodustalol om EHE-märk’ ja maakunna kõgõ
keskkonnasõbraligumba ettevõtmisõ avvukiri.
Joodigu tallo ei tükü
«Tõsõ turismitegijä omma innembi naarnu,
et haa-haa ökoturism, olõki-i kaminasaali ja
«langõnuilõ» kuut kotust,» muigas Reet. «A parhilla
ütles mõni: kae, teil käü-i tan joodikit! Mi mugu
koristami ja kraabimi, a miä Reedal viga!» Reeda mano
tulõva kõrraligu inemise, kiä tahtva luudust kaia ja
midägi põnõvat osta.
Reeda perren nuputasõ es’ki latsõ kõgõ
suvõniire mano. Ütsäaastanõ poig tege kivvest ja
teokarpõst ehtit. Tütär’ umblõs vällä kinkekottõ ni tege
siidisallõ. Reet esi kuda ja heegõldas. Nukka saisma
olõ-i seenimaani ütski asi jäänü.
|