Kas ütele sõamehele om vaia laskmisõ har’utamisõs
kõrraga sata hektärri maad?
Sõaväeläisi mõtsaärist

Vumba Aare,
külämiis’
Umbõs aasta tagasi
nakas’ Sännän pääle kõva ragistaminõ.
Mõtsalõikamismassina hürrässivä Sännä sõaväe mõtsan
üüd ku päivä. Külä pääl iks kõnõldi, et taha tulõ
Nato.
Inne õigõt selgüst es
saaki, ku keväjäpoolõ kutsõva sõaväeläse Sännä
raamadukokko nuu maaumanigu, kiä olõssi näile
edespiten jalgu jäänü. Pääliina poisi sõs seleti, et
taha mõtsa tulõ kaubabaas’, miä paigapäälsiile
määnestki hirmu ei tii, ja üteliisi määrsevä
maamiihile mett õigõ paksult moka pääle.
Minnu «pidulõ» es
kutsuta ja ma ei saa täpsäle üteldä, midä nä
lubasiva, a üts’ külämiis’ mäletäs, et tii lubati
kah jaanipääväs kõrda tetä. Lehekuu algusõn oll’ tuu
mõtsalõikaminõ nii huun, et ütel puul’pääväl läts’
säält mõtsast vällä päält 60 massina ja egälütel’
iks uma 30 tihhu pääl.
Tuu om nüüd joba selge,
et kasuva mõtsa müügü päält tetti vahelt 9 miljonni,
a pall’u lõigati ja kuis müüdi, tuud vas’t viil hääl
juhul uuritas. Maha võeti 80 hektärri vanna putmalda
mõtsa ja plats’ jäeti niisama segi, nigu taa jääs
pääle mõtsavargidõ lõikamist, ja om sääne täämbädse
pääväni.
Vahtsõ aasta algusõn
saiõ iks teedä külh, midä sääl baasin hoiõtas.
Postimehen kirutõdi, et Võrumaa autufirma mehe olli
kah palgatu Kunda sadamast Sännä baasi lattu pommõ
vidämä. Arvada, et määnegi targõmb riik’ sai Eestile
uma vana lõhkõlaskõmoona är sokuta. Tuusama kraami
piät mi riik’ suuri kullõga är häötämä sõs, ku
Õuruupa tulõ siiä ja avastas vana ohtligu asu-unigu.
A ümbre noidõ ladudõ om
80 hektärri kuiva ossaprahti, miä või minnä palama
suvõl päävä käen esiki pudõlipõh’ast. Miä sõs juhtus
ladudõga? Nuu huunõ ei olõ kergehitüse, maavalli
ümbre huunõ omma puudus ja niiskust-lämmind ei saa
timmi.
A misjaos oll’ vaia nii
pall’u mõtsa maaha võtta? Ma saanu viil aru, et ku
laohuunõ omma keset lagõndikku ja säält korgõst
tornist omma varga ümbre ladudõ nätä, a nuu lao omma
tuu lagõndigu üten veeren, kon takan om õkva mõts.
Sõamiihil läts’ puuäri
häste ja puul’ aastat ildamba naksiva nä joba
kõnõlama pall’u suurõmbast maatüküst. Näile om vaia
4000 hektärri mõtsa ja nimelt Võru-Valga tii viirde
Nurssi. Ineskine laskõväli Käädson om liinalõ väega
ligi ja liinan om hädäldäjid pall’o rohkõmb ku Nursi
ümbre. Ja noid «maalt ja hobõsõga» om jo hää är
ullita. Põhjusõs tuudi, et kõrraga tahtva laskmist
har’uta 30–40 sõtur’poissi. Ei saa aru, et kas sõs
om vaia ütele sõamehele har’utamisõs kõrraga 100
hektärri maad?
Küläinemise aimassi
halva ja valla-ammõt’nikõl nakas’ vastussidõ
andmisõga rassõs minemä. Kutsutigi Nursi koolimajja
sõaväeläse pääliinast küläinemiisile päästoppust
andma, a tuu asi tull’ vas’t vällä tõistpiten. Algul
rahvas iks kullõl’ ilustõ är, miä noil pääliina
lats’valitsõjil üteldä oll’. Normaalnõ inemine saa
aru külh, et sõaväeläsel om vaia laskmist har’ota, a
mille tuu jaos nii pall’o maad vaia om? Ku joba
Sännä baasin organiseeriti mitu kõrda jär’est
mõtsavargust, sõs noid pääliina kaitsõministeeriummi
ammõt’miihi ei saa kuigi usku. Kõgõpäält küsti näide
käest, et kiä nakkas tuu tahetava maa umanikus.
Noorõkõnõ asõkantslõr’ es mõista midägi üteldä. A ma
arva, et õnnõ maaumanik saa midägi lupa, a sõs kah
mass säädüs, et miis’ and sõna ja võtt sõna.
Kõgõ suurõmbas hädäs om
tuu mürrin, midä nuu püssä nakkasõ tegemä piä egä
päiv. Pistulist pääle ja lõpõtõn miinega. Tuud
kärä-hätä kaivassi kõik’, kiä kohal olli. A kõik’ es
saaki kaivada, selle et pääliina herrile oll’ hää
kohalõ tulla keskpäävä, ku tüüinemise olli tüül.
Midä mi piät nüüt
tegemä? Kas ümbrekavvõdadsõ külä tühäs jätmä ja är
pagõma? Miä mass mi kinnisvara, ku põrgumassin
mürises kõrval? Kiä mass kinni inemesele tuu vaiva
ja kulu, miä tä om pandnu uma (turismi)talu
tegemiste? Mille om vaia iks nii suurt maa-alla, ku
om võimalik ehitä laskõtiiru nii, et kuuli ei saa
taiva poolõ uitama minnä? Määnest kassu saa vald
tuust, et osa rahvast piät kannatama? Ja oll’ viil
pall’o tõisi küsümiisi, mink pääle es mõistaki saksa
vastada.
Põlva naisil saa 15 aastakka kuun hääd tettüs

Järgi Urve,
Põlva naisi liidu üts’
asutajist
15 aastakka tagasi
naisipäävä paiku sai Põlva pääl kokko kolm
härksämbät naist ja naksi kõnõlõma Eestimaa elost,
miä joba aastak aigu oll’ «podisnu». Märgiti ka
tuud, et kas naasõ ei saassi kuigi vasta naada
vereväle Vinne riigile.
Noh ja nii oll’gi: 1989.
aasta märdsikuu 11. pääväl kutsõ Reimeri Meelike
hindä poolõ säändse mõttõviisiga naisi ja saigi
edimäne naisliidu kuunolõk’ är peetüs. Avitimi üten
Vinne riigi lagonõmisõlõ: Rahvarindõ kuunolõki,
miitingu, üülaulupido, Balti kett’. Egäl puul sai
käütüs, vesi silmist tsilkman, hing’ värisemän ja
süä vallalõ kõgõlõ vahtsõlõ, miä tuukõrd oll’.
Vabariigi algusõaastidõ
olokõrd oll’ kõigilõ väega rassõ, tuuperäst naksimi
tegemä häätegevüst – teimi pakkõ pall’olatsõliisilõ
perrile, tõbitsilõ ja ütsikile vannolõ inemiisile.
Rahha tuu jaos tiinsemi häätegevüsmüükega
(võiulillimesi, käsitüü, piiragu, savist anoma,
küdset kraam’ jne). Kävemi esiki Soomõmaal esinemän
ja käsitüümüüki kõrraldaman. Väega pall’o annõtiva
Põlva asutusõ, nigu piimä- ja leeväkombinaat’, ja
muidogi ka ütsigu inemise. Rõivaabi tull’
vällämaalt.
Nüüd om olokõrd pall’o
muutunu. Häätegevüst teemi õnnõ üts’ kõrd aastan
jõulõ-aigu. Sis tege egä naisliidu naanõ vähämbält
kats’ pakki noidõ perride latsilõ, kon om minkastki
puudust. Olõmi ka Erästvere Erihooldõkoto meelen
pidänü.
Põrõhõlla kuulus mi
liitu 23 naist: mõnõ omma är lännü tõistõ liina
elämä, mõnõ omma mano tulnu.
Kats’ väega hingega as’a
man olnut naist Porila Maie ja Landsbergi Silva omma
lännü igävigu teie pääle.
Meil omma väega härksä
ja eduka naasõ: Mõtsa Kaire, Rikka Margit, Jää Eela,
Siimõtsa Tiina, Kallavusõ Raili, Zirnaski Lainõ,
Semmi Sirje, Lellepi Ene, Pehki Diana, Anijala Anar,
Rulli Ülle, Untera Krista, Hindrikusõ Helle, Läti
Viive, Tammõ Kai, Kaasiku Anneli, Annuki Tiina,
Haani Ülle – kõiki ei jõvva ettegi lukõ!
Meil om egä kuu üts’
kokkosaaminõ, kohe kutsumi küläliisi, mõnikõrd läämi
esi küllä, viil kõrraldami konvõrentse,
aastapääväpidosit ja Põlva päivi aigu
naisijuuskmist.
Ma soovi Põlva naisi
liidulõ pall’o tervüst ja jõudu edesitegotsõmisõs ja
kõigilõ naisilõ õnnõ!
Küsümüs: Mille Sa verd annat?
Vastas presitenti
käest kõva vereandmisõ iist Punadsõ Risti medäli
saanu Kanepi POÜ karjak Kruusa Tõnu (51):
«Joba
esä ja imä anni verd, ma esi olõ verd andnu 1971.
aastast. Nüüt om imä pends’onäär’ ja inämb verd anda
ei saa, esä om joba mulla all. Sõsar’ ja veli omma
mitu kõrda verd andman käünü ja naasõ Hilja võta ma
kah kõik’ aig üten.
Käümi Tarton. Ku aig –
kats’ kuud – täüs saa, sis jäl läämi. Tarto
Verekeskusõn tundva meid kõik’, ütlese kavvõlt:
«Tere-tere!» Kaardi pääle piät sääl kirotama,
määndsit haiguisi olõ elon põdõnu, tuu jutt om mul
kõik’ ammu pään.
Verd annami hääst
süämest, olõmi harinu käümä. Kunagi Vinne-aol anti
rahha kah. Ma olõ kokko 108 kõrda verd andnu, noist
18 kõrda taso iist. Naanõ om 65 kõrda verd andnu.
Vereandmisõ iist saa nüüt iks määndsegi paki kah:
sokulaat’, makarooni... Naanõ võtt kõik’ aig
toiduõlli! A ku kunagi rahha anti, käve pall’o
joobõrusõ raha peräst verd andman.
Kokko olõ andnu üle 40
liitri verd, üle nellä pangi. Veregrupp’ om mul 0+,
kõgõ parõmb veri. Naanõ ütles, et ku verd and, võtt
tuu päiv veidükese nõrgas. A mul olõ-i määntsiidki
tervüsehäti. Tõisi kaet – kõik’ aig haigõ. Või-olla
omgi vereandminõ tervüsele kasulik.»
Küsse Harju Ülle
|