Kuis Põlva kerikaian lõppi juuminõ ja
kaardimäng
Põlva köstre oll’ suur’ viinamiis’.
Pühäbä hummogul inne jumalateenistüst es võta tä
tsilkagi ja oll’ väega pahanu tuu pääle, kiä tälle sõs
viina paksõ. A pääle jumalateenistüst – sõs külh. Ja
egas kavvõlõ es mintägi – siinsaman kerikaian istuti
moro pääle maaha, lasti putlil ringi kävvä ja mängiti
kaartõ. Seldsis olliva sõs, 1920. algusõn, tõsõ Põlva
rikka ja noorõ mehe. Sakõstõ oll’ pido pümmeni vällä.
Köstrel oll’ nuur’ ja illos tütär’,
Regina nimi. Tälle es miildü sukugi, et esä ilda õdaguni
kerikaian viina jõiõ ja kaartõ mängse. Regina oll’
18-aastanõ, Tarto liinan halastajasõsardõ kursusõ
lõpõtanu ja tundsõ asja egä kandi päält.
Üts’kõrd oll’ esä miihhi mant koskilõ
lännü. Regina läts’ mano, timäle pakuti kah napsi ja tä
istsõ kaartõ mäng’mä. Läts’ pümmes, küünäl’ panti palama
ja mängiti edesi.
Regina nakas’ suurustama, et mehe ei
julgu timä pall’a kõtu pääl kaartõ lüvvä. «No, mis ei
julgu!» ütli mehe vasta. Ja lepsevägi määndsegi summa
pääle kokko. Regina visas’ sällüle, kissõ kõtu pall’as,
püksüq kah jalast är, säädse küündlä nabamulku ja esi
hoitsõ tuud käega kinni. Mehe leivä timä kõtu pääl
kaartõ, ja nii jäigi Regina kaotajas.
Tõsõl hummogul es tiiä köstre sulanõ
Piitre tuust as’ast midägi. Regina läts’ Piitre mano ja
ütel’, et timä taht Põlvahe sõita. Piitrele paistu tuu
asi imelik – nuur’ lats’kõnõ om iks jalksi Põlvan käünü.
A Regina käve pääle.
Piitre pand’ki hobõsõ vedrovankri ette,
Regina istsõ pääle ja kutsõ Piitret kah hindä kõrvalõ.
Tuu paistu Piitrele viil rohkõmp imelik. No a Piitrel
oll’ hää miil’ vedrovankriga sõita ja viil preili
kõrval.
A Põlvan oll’ asi viil hullõmp – Regina
võtsõ Piitrel käe alt kinni ja nii nä kõndsõva kõik’
Põlva poodi läbi.
Peräst Piitre ütel’, et olõs tiidnü,
misjaos ta piät Reginaga Põlvahe sõitma, sõs ei olõs tä
lännü. Kaupmiis’ Plado ütel’ peräst, et kats’ päivä olõ
es midägi, a kolmandal sai har’avarrõga vasta pääd nii,
et kolisi.
Pääle tuud inämp kerikaian viina es
juvva ja kaartõ es mängitä.
Nõlviku Juhani jutu üles
kirotanu Rootammõ Rein
Seletüisi:
Seo jutu kõnõl' mullõ Nõlviku Juhan,
kiä om Augusti ja Leeni poig, sündünü Võromaal
Karilatsin umbõs 1927. aastakul. Nõlviku Leeni
(sündünü Vijard) oll' Regina imä sõsar', matõtu
Põlva surnuaida.
Regina Laats-Aia-Essenson, sündünü
Matthisson, oll' mino tädi ja vele ristiimä. Tä oll'
sündünü 1904. aastakul Mamastõ külän Köstremäel,
koolnu ja matõtu Austraalian Sydney liinan. Täl oll'
kats' poiga: Laatsi Jüri (Georg), sündünü 1925, ja
Teodor-Aleksander, sündünü 1928. Viimäne sai Juhani
juto perrä sõan surma (1945. aastaku märdsikuul
Saksamaal, ku täl oll' üts' jalg är lõigat). Laatsi
Jüri eläs põra Honolulun. Reginal latsõlatsi ei olõ.
(Lopatinski) Piitre oll' sündünü
1901. aastakul Petseri rajoonin. Eesti tull' sõa ja
revoluts'ooni iist pakko umbõs 1921. aastakul.
Arvada 1922. aastakust oll' sulanõ Köstremäel.
Matõtu 1978. aastakul Põlva surnuaida.
Kaupmiis' Plado viidi 1941. aastakul
Tsiberihe ja sinnä tä jäigi. Plado majan oll' pääle
sõta Põlva kuul'.
Nõlviku Juhan ja timä noorõmp sõsar'
Prosti Ellen, kiä eläs Jaanimõisan, omma pia
ainukõsõ tollõst põlvõst perrä jäänü mino sugulasõ.
Juhanil om kats' tütärd ja viis' latsõlast. Tütär'
Tea eläs kah Karilatsin, Tiina eläs Väimelän.
Mina kuulsõ edimält tuud Regina-asja
pois'kõsõst pääst uma vanatädi Paursoni Emilie
(Miili-tädi) käest, Regina imä Minna ja Juhani imä
Leeni sõsaralt. Mud'oki selet' tädi Miili tuud asja
häste hapnõ näoga, nii et mul es olõ meelen
pois'kõsõ aruga tuud asja tiä käest üle küssü, kukki
jah, peräst kuulsõ külä päält kah midägi. |
Energiä ostminõ kuriteos!

Ruitlasõ Olavi, ostja
Niimuudu, niikavvõl olõmi sis, et seksi
varsti inämp lihtsurõlik inemine osta ei tohiki!
Üteldäs, et inimkaubandus ja et om alaväärne ja tege
riigi mainõlõ sita maigu mano!
Ei tiiä, miä sõs saama nakkas, ku seksi
ka piät joba ilma rahalda kerjama nakama? A Eesti
Energiä jämmembit ja piinümbit pääkaitsmit või osta!
Piätki ostma: kost muialt õks sa tuud eelektrikibõnat
saat? Ostat poodist lapikit patareisid va? Ilmalik seks’
om jälles tett, a monopuulsõ energiäsüsteemi perädü
plaan’ – rahvas püstüjalgo pääl läbi tõmmada, olõ-i
häbendämist väärt sukugi?
EE juhatusõ esimiis’ Oki Gunnar kirot’
Elektrilehen, et hinna muutumisõ aol om kliendil
võimalus küssü pääkaitsmidõ tasolda vähendämist – et
vähämb kaidsõ sõs ja vähämb massa kah. Ku saanu seksi
man ka nii tetä, et väiku «kaitsmõga» võit osta seksi, a
ku «kaidsõ» väega suur’ om, sõs ei või! Vai sõs, ku
amprimassu massat, sõs õigõ veidükene... Sõs olõssi as’a
võrdsõ?!
Seksi ja Eesti Energiät köütki as’aolo,
et mõlõmbaga tegelden vabanõs energiä – seksin nakkas
niisamagi lämmi, a EE pand saina pääl voolumõõtja
undama. A ku seksiostminõ kuriteos kuulutõdas, sõs
kuulutagõ energiäostminõ kah – selle, et seks’ omgi
puhas energia!
Vindläisil paistus kah energiät jakuv –
nä demonstriir’sõva Stenbocki maja kotsil ummi lennukit.
Tulliva Eesti õhuruumi, suidsutiva taiva täüs ja sõs
linnassiva tagasi. Arvatas, et mehe testsevä mi
lokaatorisüsteeme. Välisministeerium saatsõ vindläisile
noodi (jo-le-mi-na), et hoitkõ uma perse uma poolõ pääl,
a vindläne ei tiiä uma jutu perrä as’ast midägi.
2. aprillist saa meist Nato liigõ ja sõs
nakasõ Stenbocki maja kotsil neli taanlaisi F-16
linnokit pas’ma. Sõs ku Van’ka jäl radarit test’mä
nakas, käü põmm ja vindläne pand rüük’mä, et näide
kats’kinõ luuduskaitsjidõ linnomassin essü taivan
tsirgupessi sortiirin är ja näet miä Nato tekk’? A är
kulunu tälle kül – nigu tä esi kunagi Korea linnokilõ
tekk’!
Sjoo om tuu hädä, et Eesti olõ-i
tuumariik’! Egäüts’, kiä taht, tulõ ja tege, miä pähä
tulõ. Lasõssimi uma sõaväe ja kaitsõliidu vallalõ, raha
iist ostassimi kümmekund tuumalõhkõpääga kaugrakketti,
nupu taadõ võtassimi Jämmejalast edimädse ettetrehvävä
ettearvamalda vellekese ja sõs kaemi, kiä taht siin viil
radarit vai miäkit muud testi!
Näütämi tuud ulli aokirändüsen ja omgi
rahu ma pääl. Ja ku sõs mehekesel kogõmalda n’app nupu
pääle lätt ja puul’ Volgograati ütel hääl pääväl inämp
Volgograd olõ-i, sis tiimi kah lamba näko ja ärmi tiiämi
midägi.
Tossu Tilda pajatusõ
Luud olõ-i lukk!
Vanastõ, ku inemise ausamba, oll’ sääne
muud, et kotost är minnen säeti vasta ust luud.
Ütel Rõugõ-kandi mehel tull’ mõtõ tuu
vana viguriga varas kinni püüdä. Tuu varganägo oll’
salguisi jo mitmõn elämisen puistaman käünü ja kraami
minemä vidänü.
Miis’ lask’ külä pääl jutu vallalõ, et
piät mitmõs pääväs kotost är minemä. A jäi hoobis
koritoori pääle tühä kardokakotiga varast pas’ma. Inne
oll’ luvva ussõ vaihõlt välläpoolõ vasta ust lasknu
sadada.
Es lähäki pikält, ku varas oll’ platsin.
Nigu varas ussõ vallalõ tekk’, nii tõmmas’ majaperemiis’
koti vargalõ päähä. Egäs juhus köütse sissemurdjal jala
kah kinni, et tuu är joosta ei saassi.
Ku miilits oll’ kõlistamisõ pääle vällä
ilmunu, lasti varas ülekullõmisõ aos vallalõ. Miilits
uurõ perremehe käest, miä varastõt om.
«Olõ-i midägi, a varast om vaia opada,
muido moodust vallalõ ei saa,» sellet’ miis’ ja küsse:
«Kas sääne maiatulõk’ lukulahkmisõ-parakrahvi ala ei
käüki vai?» «Luud olõ-i lukk!» valgust’ miilits küsüjät
ja lask’ varga vallalõ.
«Suusavabrik»
Taast luust om 25 aastakka, as’aosalidsõ
kõik’ joba keskiälidse mehe. Üten veerekülä koolin kävve
pois’kõsõ pääle tunnõ mäe pääl suusõga slaalomit
sõitman. Sääl lahuti suusõ kah.
Ütel pois’kõsõl olli egä kõrd vahtsõ
lumõlavva all. Tõõsõ küssevä, kost timä vanõmba naid
suusõ vällä tõmbasõ. Pois’kõnõ suurust’: «Meil om koton
suusavabrik!» A asi oll’ pall’o lihtsämb: kehalidsõ
kasvatusõ oppaja puukuur’ oll’ suusõ täüs ja säält müüdä
minnen võtt’ pois’kõnõ vahtsõ suusapaari. Ku kevväi
tull’, oll’ suusatagavara kuurin peris kokko kuionu.
__________________________
Es taha seto olla
Innembä stagna-aigu peedä es setot
kinkaski. Ku midägi vastakarva olle, sis üteldi: «Sa
kurradi seto!»
Ütekõrra tulle poig koolist kodo ja
küsse imä käest: «Imä, kas sa olõt seto?» «Seto jah!»
«Kas esä om kah seto?» «Om jah!»
Pois’kõnõ mõtõl’ kavva aigu ja ütel’
sis: «Nakka-i ma ti peräst seto olõma!»
Rulli Roosi
Kerembäst läts’!
5. märts’ 1953 Setomaal. Peräst tuud, ku
tõpratohtrõ hummogu kõik’ kar’alauda perrä kai ja
kontorihe jõudsõ, astõ ussõst sisse ikunäoga esimiis’ ja
ütel’: «Joba kuuligi är!».
Tuupääle tõpratohtrõ hiitü ja poonat’
vasta: «Tuu olõ-i õigõ, parhilla õkva tulli säält, mu
eläjä olli kõik’ eloh ja terve!»
«Taalin kuuli ar!» oias’ esimiis’. A
tõpratohtrõ hiit’ käega ja kitt’: «Õkva kerembäst läts’.
Mul om hüä miil’, õt mu eläjidega midägi juhtu-s!»
Vahelaanõ Paali
Hüvä nõu: Tsitron’ – hää asi!
Tsitroni püsüse häste soola seen, lähä-i
hukka. Tsitronist saa inämb mahla, ku tuud inne
tühäspitsitämist lämmistä. Kraanikausi- ja vanniemaili
päält saa tsitronilipsuga hõõrdõn rossõplekke maaha.
Soola sisse tsusat tsitronilipsõga puhastõdas ilõdus
lännüid vask’-anomit.
Praadit kala saa parõmb, ku taalõ
tsitronimahla pääle tsiuku. Hõpõanoma nakkasõ helk’ämä,
ku noid puhasta tsitronimahla seen likõs tett lapiga,
sis mõskõ kuuma viiga ja är kuivata.
Tsitronikriim’
2 munna, 100 gr tsukrut, 8 gr þelatiini,
2 supiluitsatäüt vett, üte tsitroni mahl ja riivit
kuur’, 250 gr rõõska kuurt.
Kõik’ muna lüvvä tsukruga vatulõ ja
samal aol panda veitsüviisi mano tsitronimahl, riivit
tsitronikuur’, külmän viin leotõt ja kuuman sulatõt
þelatiin’. Laskõ är jahtuda. Sis sekä mano vatulõ lüüd
kuur’ ja panda makussüük’ anomidõ sisse saistuma.
Tageli Asta Põlvast
Kõrvõnu annom’ puhtas!
Ku süük’ om kõrvõnu anoma põhja, sis saa
anoma ilosahe puhtas, ku panda anoma põhja puutuhka ja
vett pääle. Laskõ saista ja sis mõskõ. Olõki-i vaia
määntsitki mürke tarvita!
Kruusamäe (Panni) Maimu |