Imäkeelest ja imä keelest
Andõh mi keelele õks keele õigusõq,
tege tuu riigi vaimlidsõlt rikkambas*

Merca,
luulõtaja, laulja ja näütlejä
Üle-eeläq oll’ ilosa imäkeele päiv. No milles tuu? A
tollõs, et inemiseq mõistassiq kallis pitäq asjo,
miä näid erilidses tege. Üts’ sääntsiist omgiq
kiil’.
Mu imäkiil’ ei olõq joht eesti
kiil’. Mu imä kynõl’ külh tuuh keeleh, a hääkene no
külh, Tal’nah tõisildõ saaqkiq õiq. Kuis sa tüü man
toimõ saat, ku kiäkiq sinost arvo saa-iq!
Edimädseq kolm eloaastat kasvat’
minno mammakõnõ – mu imäimä. Tä mõist’ kiräkiilt
külh, a es kynõlõq tollõh, ma mõtlõ et nimme.
Mu imäkiil’ ja mu imäimä kiil’ om
seto kiil’. A nii niguq võrokõsõq ka setoq tohe-iq
üteldäq, et nimäq kiilt kynõlõsõq. Eesti Priiriigi
säädüisi vai ka säädüseldäq olõgi perrä piämiq
ütlemä: mi kynõlõ murrõt vai murrakut. Tollõst
johtu, et ma piät ütlemä: mu imämurrõq om seto
murrõq. Ja taa omgiq mu murõq ja om mi murõq. Kyigi
setodõ ja võrokõisi murdõmurõq. Meil ei olõq umma
kiilt. Säädüsligult.
Om tahetu kõrd panda lehte umakiilne
surmakuulutus, a lehest kostõti vasta, et Eesti
Priiriigi keelesäädüs ei lupaq säänest asja joht. A
kuis Eesti ammõt’niguq tollõst arvo õi saaq, et
andõh mi keelele keele õigusõq, tege tuu riigi
vaimlidsõlt rikkambas? Määne väikokõnõ
kärbläsemustalatak kaardi pääl, a ku pall’o esimuudu
kiili tah kõnõldas!
A noq küsüseq ammõt’niguq, kas
tahati hindäle kiilt? Ja vastasõq, et no sis
nakassõq Hummogu-Viro vindläseq kah hindäle kiilt
tahtma! A miiq olõ jo kyik’aig tah elänüq. Puul’
Setomaa maiõst üteh pääliinagaq om niigiq ärq ant,
tuu iist võissi meile no keelegiq andaq. A ei saaq!
Miq, setoq, olõ pall’o aastagasatu
hoitnuq vindläisi tagasi. Ynnõ uma vaimo, väe ja
tuutsõgaq, a mi saimiq tuugaq peris häste toimõ. Mi
olliq üts’ rikas ja uhkõ rahvas. A parhillaq olõmiq
ärq trääbähtünüq nigu n’ardsuq ja Eesti Priirigi
jaos määntsegiq esiqmuudu ja ulliq lats’kõsõq,
kinkalõ või süämerahostusõs üts’kõrd aastah
Kuningriigipäävä kinkiq. Las no mäng’väq, pääasi, et
ei ikõq!
Eesti keele edendüse papõr’ om kümme
lehte pikk’. Miiq kandi «murdõ» kotsilõ om taah üts’
lausõkõnõ ja tuu jääs viipekeele ni väliseesti keele
vaihõlõ. Miä tuu tähendäs? Et mi olõ niguq veidüq
puuduliguq? Vai vällämaaladsõq?
Ma saa tollõst keele ja murdõ
vaihõst arvo niimuudu: ku telekah omma subtiitriq
all, om kiil’, ku olõ-i, om murrõq. Õurolaulu-aigu
oll’ vas’t õnnõ üts’ laul, koh ümbrepandmiskirjä all
es olõq. A lugu, miä rahva süäme ärq võitsõ, oll’
võro keeleh ja ärqseletämiskirjogaq.
Sjoo illos «imäkiil’» (eesti kiil’),
midä täämbä nii kangõhe ülistedäs, või külh ollaq
illos kullõldaq, a tä om üts’ ärqkohitsõt kiil’, koh
pall’oq synaq ommaq ärq kaotanuq uma edialglidsõ
mõttõ, uma väe.
Syna seeh om vägi sis, ku täl om
alalõ vana tähendüs. Ja jälkiq piät ma tuuma tuu
näüte: tuu syna om väga. No mis syna sjoo sääne om?
Väga – tuu kõlas õkva nigu pläga vai läga. A algnõ
variant’ om mi keeleh viil alalõ ja tuu om väega!
Aig om ärq häötänüq ynnõ üte tähekese ja syna mõtõq
ja vägi ommaqkiq ärq kaonuq nigu tsipsti!
Nii võivaq ammõt’niguq paari
tähekesegaq ärq häötäq katõ rahva väe – nigu
tsipsti! A setodõl ja võrokõisil om õigus nõstaq
pääd ja mi nõvva kygõ väega ja kõgõst väest, et meil
olõs säädüslik papõr’ tollõ kotsilõ, et mi või
kynõldaq kiilt, mitte murrõt!
* kirotaja tahtmisõ perrä vahtsõn
kiräviisin
Pulga Jaan: laulminõ om
tervüsele tävveste kasus!
Võromaa laulumehel Pulga Jaanil (56) sai õkvalt
valmis vahtsõnõ lasõrtsõõr’ «Hoitmise vägi», kohe
pääle om tä kokko kor’anu hindäle kõgõ
meeleperädsemba laulu.
Seo om sul kolmas plaat’?
Ku helükandjit kaia, sis joba
nelläs. Kõgõ edimäne oll’ jutukasett’, tõnõ plaat’
kirju ja laulõga, tõsõl puul jutu. Kolmanda pääle
oll’ Tartu-esinemine üles võet.
Naksit kõvas laulumehes küländ ilda?
Ma olli noorõstpääst, nii katõkümne
ümbre, igävene kõva laulumiis’. Mul olli kõik’ laulu
selge, midä ilma pääl laulõti. Lauli noid iks suurõ
rahva iin ja puha, a määndselgi aol jäti maha.
Pruuvsõ, et naka kõrralikku ellu elämä, a sis nakas’
tervüs üles ütlemä.
Määndselgi aol sai aru, et laulminõ
om tervüsele tävveste kasus. Hää om mõnikõrd helü
vallalõ tetä ja laulda tuust, minkast olõt mõtõlnu.
Mõni ütles, et su laulõn om suur’
vägi seen.
Egäsugunõ tundmus om ka vägi. Ku
midägi tunnõt ja tuu tundmisõ salvõstat, sis
kukkimuudu tuu vägi sinnä salvõstusõ sisse lätt. Ku
inemine, kiä esi ka midägi sinnäpoolõ om kogõnu,
kullõs, sis saa tä tuud väke säält kätte kah. Mille
inemise mu laulõ kullõsõ? Või-olla om näil määnegi
ärtundmisõ rõõm vai arusaaminõ: ma ei olõ ütsindä
siin ilman.
Su plaadi nimi om «Hoitmise vägi».
Kas hoitmist om parhilladsõn ilman veidü?
Plaadi pääl om üts’ laul, kos
otsõsõlt as’ast juttu om. Sääl om proovit vastanda
hoitmist ja kaitsmist. Mu arusaamisõ järgi om asi
niimuudu, et ku hoitmisõga om asi kõrran, sis äkki
ei olõ tuud suurt kaitsmist vaiagi. Midä kõkkõ mi
siin ilman kaidsami: luudust, latsi, külli... Ku
olõs hoitnu, olõssi neo suurõ kaitsmisõ är jäänü.
Määne lugu sullõ plaadi päält kõgõ
inämb miildüs?
Ma olõ plaadi pääle korjanu luu, miä
omma mullõ eri aol kõgõ rohkõmb miildünü. Või-olla
es’ki või mu lemmikluus saia lugu päälkiräga
«Kantri». Luul olõ-i plaadi pääl kantrisaadõt takan,
a pruuvsõmi tuud üts’kõrd Kuuba Raineriga. Rainer
mäng’ suupilli.
Ma tei tuu luu, ku ma kuuli
raadiost, et Johnny Cash om är koolnu. Naksi
esihindäst hümisemä ja mõtli Johnny Cashi pääle –
kuimuudu tuu laulsõ ja määne tä elokäük’ oll’. Lõpus
tull’ määnegi lugu vällä ja ma ei tiiäki, kas tuu om
mu uma tett lugu vai sis Johnny tõsõlt puult avit’.
Mõnõ omma sinnu Võromaa Võssotskis
nimetänü. Pall’o sul Võssotskiga ütist om?
Midägi iks om. Ma olõ sots’aalsit
teemäsit käsitlenü, mullõ miildüs ka sääne rahvalik
ütlemine. A Võssotski vasta ma tollõn stiilin ei
saa. Olõ-i mul säänest hellügi, kukki jah, eks taa
om mul viimädsel aol kärisemä nakanu...
Läänest või olla et sarnatsõmpi
lauljit oll’ Woodey Cathry, a ma ei olõ nii suur’
rännumiis’ ku timä ja ma ei olõ ka nii suur’ joodik.
Olõ-i viimädsel aol üldse võtnu. Olõ iks pruuv’nu
kõgõ Pulga Jaan olla ja mullõ tuust avitas.
Ku kiäki Pulga Jaani esinemä kuts,
kas tä lätt?
Lätt, a uur’ inne täpselt järgi, mis
rahvas tedä kuts ja kas tuu rahvas olõ-i essünü. Ei
tahassi, et rahvas uut ütte, a laulat tõist.
Minnu om jõulu-aigu esinemä tahetu.
Säändsit mõtlikkõ laulõ om mul jo inämbjagu, a peris
jõululaulõ repertuaarin olõ-i. Ma esi olõ-i ka
ristiusku, tunnista tuu ausalõ üles. A tuu
tähendä-i, et ma jumalat ei usu.
Kodukülän Varstun omma mullõ paar’
inemist kõnõlnu, et ma piässi iks kiränigus nakkama.
Ma ütli, et uutkõ järg’mäne plaat’ är, äkki ütleti
sis, et ma piässi laulumehes nakkama! Nüüd omgi
põnõvus, et ku Varstu rahvamajja plaadi vii, mis nä
sis ütlese? Ku sääl iks kullõjit om, sis või-olla ma
tii viil kunagi mõnõ plaadi.
Küsse Harju Ülle

«Hoitmise vägi» om
vahtsidõ võrokiilside laulõga lasõrtsõõr’. Laul
Pulga Jaan, kitrat mäng Andre Maaker. Välläandja
Võro Instituut’. |
|