Kärbärõuk
lätt moodust
Saarõ
Evar
fasaar@kiirtee.ee
Timahavva tull`gi plaan` Uma Lehe jaos ringi kaiaq, et kuis Võrumaa lehmäpidäjäq tegelikult likõ suvõga haina kuivasõq, kas
ommaq iks egäl puul kärbärõuguq, niguq vanõmbaq
meheq mäletäseq.
Edimädse ümbrekaemisega
oll` selge, et olõ eiq. Egäl puul võisõq nätäq
redeliid, kärbärõukõ iks harvõmb ja tuudki
pääas`alikult Lõuna-Võrumaal. A peris Läti piiri
veeren, Mynistõn ja Rõugõ lõunaosan tarvitõdas
hoobis kolmõnukalidsõ küllega redeliid, midä
kutsutaski «läti redeliq». Läti retel` näütäs vällä
õkva niguq terävä har`aga ruga, minkal «tuulutuskanal`»
kõtu all. Ei võtaq tõnõ vihma nii kergele sisse ku
harilik retel` ja ollõv ka lohistaja pääl traktoriga
parõmb kodu tuvvaq ku harilik retel`.
Hain punditas äräq
Edimäne rõugujutt sai maha aetus jo inne jaanipäivä
Helmi Rämmariga (80) Rasinal Laho külän. Tuu kotus om Tartumaa, a
õkva Võrumaa piiri pääl. Helmi ütel`, et hainaq
pandas rõuku, a mõtõl` tuu all iks redelirõuku. Viil
kynõl` tä, et üts` suumlanõ tekev näide kandin kah
kolmõnukaliidsi rõugukõisi. Nimme es mõistaq
tä noilõ anda, jo vast iks Soomõn tettäv nii. Helmi:
«Nüüd suurõst ei pandaki rõuko, mugu punditas äräq
hain. Säändseq suurõq pundiq ommaq nüüd, myni ei viäki
kodo, jätt nurmõ, et kül talvõl tuu.» Huvitav nimetüs
nii pallitõt ku rullitu ja kile sisse mähit haina
kottalõ - pundiq, märkse maq.
Tolli
Leida (76) Orava valla
Kahkva küläst kynõl`, et vanast panti ristikhain iks
kärbärõuku, redeliq ollõv
tulnuq kolhoosiaigu. Nüüd
tarvitas tä esiq külh redelit, olõ-i kedägi, kiä kärbäq
pistü löönüq. A setoq tekev nii, et toovaq mõtsast
kolm ossõga pedäjäsaivast, säädvä nuuq hakkjalga
ja pedäjäossõ pääle viil roovikit risti. Tuud piät
mõistma säädi, sys võit nii haina tetäq külh,
arvas` Leida.
Oinatsi
Marta Orava Huulõ küläst
ütel` kah, et Eesti-aigu redelirõuku es tundaq, a nüüd
ommaq iks tarvitusõl. «Mul ei olõq kärbälüüjat,
seo om tuust parõmb, et lasõt kelgi ärq kottalõ nõsta,
niipall`o iks avitas egaüts`».
Marta kynõl` viil, et läti rõugus kutsutas hoobis väikeist
pikergüst ruka, midä rihaga tetäs.
Leida
ja Voldemar Mikson Kiräpääl
Võru liina külle all alustiq hainamaa pääl õkva
viimäst redelit, ku ma näide manuq sai. Oll`gi viimäne
retel` terve hainateo pääle, tull`perän vällä.
Leida ütel`, et tä om elun egasugumast rõuku tennüq,
esiki linasiimnesarran om väega vihmadsõ suvõga hainu
kuivatu (sarrakärbäl ommaq
pulgaq katõl puul, nii et kats` ort käü kõrvuisi
pulkõ pääle). Volli tiidse jäl kynõlda, et Soomõn
pantav üts` kärbik pistü ja kats` ruuvi puulviltu pääle
ja et säändsit rõugukõisi või meil kah joba Haani
puul nätäq.
Kirchi
Ainu (70) Harglõ
kihlkunnan Vahtsõn Roosan ütel`, et innevanast tetti kül
näil kah pikki rõukõ, a kolhoosiaigu tulliq kygõpääst
harilikuq redeliq ja sys läti redeliq. Läti retel` ollõv
mitman mõttõn parõmb: ei võtaq
vihma sisse ja retel` esiq om keremb nõsta ni hindä
perän vitäq. «Mul oll`
vanast myni kilumeetri
hainamaa pääle, kon Läti piiri veeren oll`, kyik
redeliq tull` hindä perän mõtsa vitäq.»
Vastrõ
Aat` (Alfred Faster, 78)
Saru küläst nimet` vanaaoliidsi kärbärõukõ «saibadsõq
rõuguq». Ollõv tõisi viil ka umbrõugõs kutsutu. Rõugun
kuivati muiduki ynnõ ristikhaina, tii veeren konnu pääl
kuivati hain niisama äräq, panti rukka ja veeti ruaq
leheste pääl küünü manuq. Kolhoosiaigu tulliq Sarun
kah redelirõuguq tarvitustõ,
a läti redelit naati tegemä viil vahtsõ talusäädüse
aigu. «Roosan olli vaast` jo inne, mii umaq naksi
nuidõ perrä tegemä.»
Aastidõ iist tull` mul Kõivu Madissõga jutus (kiränik
ja füüsik Madis Kõiv, Põlva lähküst Tännässilmäst
peri), et kas iks om olõman määnestki silmäga nätäq
asja, millest arvu saat, et olõt parajalõ õkva Võrumaal
ja mitte Lõuna-Tartumaal. Ma arvssi, et säänest asja
anna-i vällä märki, a Madis ütel` õkva, et kaegu ma
hainarõukõ. Tartumaalasõq kuivav hainu redelde pääl,
a võrukõsõq tekev kärbärõukõ ja hainaaigu ollõv
Võnnu ja Põlva kihlkunna piir` õkva rõugõst nätäq.
Päälekauba kutsõv tartumaalasõq umma redelit «rõuk»
ja miiq mõistõn rõuku «kärbis».
Uur`mise kokkuvõttõs
või üldistä, et kärbärõuk nakkas ka Võrumaal
moodust minemä, päämine põhjus - ei olõq kärbälüüjiid.
Prognoosis või pakku, et läti redelit opitas järjest
tundma ka põh`a puul Võru liina ja ku ütelehmäpidäjit
iks jakkus, lätt põh`aeesti rõugutüüp varsti
moodust ja asõmalõ tulõ läti rõugutüüp.
Hainauniguq,
kon puid seen olõ-i, suurusõ järjekõrran: kämm, rõugukõnõ vai lätirõugukõnõ (piklik), ruga (kuh`a seen või
muiduki kuh`avarras ollaq).
Võromaa
vana rõugutüüp om kärbärõuk. Põh`a puult om Võromaalõ tulnuq
redelirõuk e retel`. Lätimaa puult ommaq tulnu
kolmõnukalidseq, a nellä jalaga lätiredeliq.
Soomõst ollõv tulnuq ütest kärbäst ja katõst
viltudsõst roovist rõugukõsõq. Setomaal tettäv viil
kolmõst kärbäst ja ruuvõst rõugukõisi. Kuis noid
kutsutas, tuust pallõsi toimõtuste teedäq andaq.
Kygõ vahtsõmb hainategemise moodus om hainu punt`mine vai pallitamine.
Peebu
Valve: võro kiil` om suur` varandus
Harju Ülle
ylle@polvakoit.ee
Räpinä
lähkül olõva Naha Algkooli juhataja ni võro ja eesti keele oppaja
Peebu Valve om inemine, kinkal om võro keele oppamine süämeas`as
saanuq. Tä om esiq terve elo koton võro kiilt kynõlnu
ni löüd, et ka latsil om õigus ummi esivanõmbite
kiilt ni kombit tundaq.
«Reimanni
Nele Võro Instituudist tei mulle säändse ettepanõku,»
kynõl` Peebu Valve hindä tiist võro keele oppamise
manoq. «Timä oll` ka nännüq, et maq katsõta – kävemi
miiq Saksingu Liinaga «Maas`oga» murdõvõistlusõl, lätsimi
edesi vabariiki ja sys viil ESTO-päivile.»
Peebu Valve alost` keeleoppust ringitunnin kolmanda-neländä
klassiga. «Osa latsi muidogi kotoh kynõlivaq, a osa es
olõq kuuluki. Vahepääl osa es tulõq, a sys yks
kaivaq ussõ päält ja mynõ tunni peräst jälq
tullivaq,» arot` tä latsi võro keele huvi üle. «Ei
tiiäq, mis taa oll`, a ütski es kirdsuta nynna.»
«Noil latsil, kiä koton kynõlivaq, oll` hää hääldüs,
noil läts` häste,» kynõl` Peebu Valve. «Ja ka noil
läts` häste, kiä häste lukõq mõistsõvaq.»
Peebu Valve ütel`, et jõuluaigu esinesiq latsõq
lauluga «Diivanilaul», miä oll` pall`odõl aabidsast
esiq ärq opit. «Tuu naas` näile nii miildüma, et
naaq ütliq kyik aig: loemi toda, loemi toda! Latsilõ
miildüs võro keelen esinedäq. Näil om sääne imelik
uhkõ tunnõq.»
«Maq olõ Tsiistre koolin käünüq ja koton kynõlimiq
kyik aig võro keelen,» selet` Peebu Valve. «Ynnõ sys,
ku maq neli aastat Viljandin
koolin käve – säält sai ynnõ kats` kõrd aastan
kodo – sys oll` külh meelest lännüq. Väega imelik
oll` koton ollaq: ku ma koton olõs rääk`mä nakanu,
olõssi kyik minnu vällä naarnu.»
Peebu Valve ütel`, et tä ei olõq arvotanuq, a leüd,
et poolõq latsist vast` kynõlõsõq koton võro kiilt,
mitte roh-kõmb. «A arvu saavaq piaaigu kyik. Om myni sääne
syna, midä ei olõq kasutanuq, näütüses sannast
tulõ savvu.»
Valve Peebu löüd, et ei piäq olõma määnestki
sunniviisilist võro keele oppust, a lats` piät tiidmä,
kon ommaq timä keele juurõq. «Meil om yks seo võro
kiil` väega kõvastõ seen. Esiki Võro liinan kynõlõs
inämbüs võro keelen,» nentse tä.
Valve Peebu väitse, et timäle ei olõq kiäki ütelnü,
et võro kiil` kuurmas latsi mälumahtu, kuigina om
inemiisi, kiä niimuudu arvasõq. «Maq olõ-õi ilmselt
seod asja nii vastamiilses tennüq. Saman om koolin
asju, mida latsilõ pähäq tuubitas ja midä täl ilman
vajja ei olõq,» ütel` tä.
«Võro kiil` om miiq aolugu, juuri miildetulõtamine,
niguq latsilõ opatas, et ahing oll` kunagi kalapüügiriist.
Ja milles naaq piät taad rohkõmb tiidmä ku kiilt?» küsse
Peebu Valve. «Lats` piäss yks tiidmä, mille tä
vanaesä ütles pini,
mitte koer. Ja
kedä huvitas, tuu nakas ildamba asja edesi uur`ma.»
Võro kiil` om sääne varandus, midä miiq piät hoitma,
kaemaldaq vastasaisulõ,» löüd Peebu Valve. «Ja ku kõrraldadaq
murdõpäivi, pidänü kyik ka võro keelen kynõlõma.
Oll` juhus, et üte murdõpäävä kõrraldaja ütel`:
maq lähä nüüd kiräkeele pääle üle, tiiq ei saaq
muido aro. Tuust as`ast tulõ üle saiaq.»
|