|
Kaalep
näütäs ja oppas nikani ku meist üts`kõrd ummõt
asja saa
Kaalepi
Ain – kolmveeränd aastasata
Kõivu
Madis
Seo
külmä keväjä om sys Kaalepi Ain – oppaja kygõ kõrgõmban
mõttõn – uma elokäigun ja -tüün jõudnu nii kavvõlõ.
Taa om eloigä, minka tõnõ suur oppaja aastatuhandit
tagasi naas` kirotama raamatit: Philebos,
millen küsüs: mis on Hüvä? Politikos,
millen küsüs: kiä om õigõ Riigimiis? Nomoi,
millen küsüs: mis om õigõ Säädüsandmise põhi? Ja
vastus: egä säädüseandmise õigõ põhi om Kasvatus,
pedagoogika. Võrdlus Platoniga olõ-ei laest tõmmat.
Olõ-õi paljalt tuustki võetu, et mõlõmbaq meheq
ommaq loonuq uman aon ja uman liinan uma Akadeemia, mis
üle aigu nägüs; kuiki taagi om tähtsä. Tähtsämb
om ummõt taa, et just naid küsümüisi om naanu
Kaalepi Aingi küsümä ja et mi maal ja õkva põrõhõllaq
tulõ naid ilmtingimäldäq küssüq ja et küsümä piät
miis`, kiä om näüdänü uma elotüüga, et timä om
mi kõigi õigõ oppaja. Ja Kaalep om, inämp ku ütski
muu, kedä maq tiiä – olkõ, et koolitüüd tollõn
egäpäävädsen mõttõn ei olõq tä täüsmiheiän piä
tennüki. Egäüts`, kiä Kaalepit kirän ja synan tund
ja tiid, tiid tuud, et uma ettevõtmisin, egän uma kirätüün
ja synavõtun, egän luulõtusõn (olkõ tä no eesti
vai võro keeli kirotõt) ja artiklin, näütemängutükün,
egän tõlkõngi, om tä mõtõq õks tuu asja külen
kinniq: ma piä näütämä inemisile, kuis om õigõ ja
hää – oppama.
Kaalepi
Ain om näüdänü ja opanu, a õks viil om vaja näüdädä
ja õks viil opada, pall`o ja kavva. Kül tä näütäs
kah ja oppas – nikani ku meist üts`kõrd ummõt asja
saa.
Juhus pästse autu pätte
käest
Harju
Ülle
ylle@polvakoit.ee
Võro
miis` Margus (25, nimi võlsit) oll` perädü ynnõlik,
ku politsei narkorühm mai lõpul tä Audi
puul`juhusligult Tal`nast maiu vaihõlt üles löüdse
ja tennäs` jumalat, et autut pätte käest tagasi es
ostaq.
«Mul
om ropult vidänü, autu om jumala terveq ja kyik as`aki
alalõ,» kynõl` Margus. «Kygõ rohkõmb olõs mul
ummist 25 kasetist kahjo olluq, a pätiq jätseq es`kina
kotiq ja saapaq alalõ, ynnõ telehvonniaku laatja veiväq
ärq.»
Margus
oll` üts` noist katsast ynnõligust autuomanigust,
kinka autu politseile maiu vaihõl silmä jäi. Timä
teedäq ommaq ka määndsegiq pätiq kinnimajja viidüq,
a kas ommaq kinniq püütü naaqsamaq autuvargaq, tuud
kiäki viil tiiä-i.
Margus
jäi umast autust ilma mai keskel, ku läts` Tal`nan Järve
Selveri puuti asju ostma. Ku tagasi tull`, autut inämb
parklan olõ-õs.
«Pätiq
helistiq järgmädsel pääväl ja ütliq, et tereq,
miiq olõmi suq autu vahtsõq omaniguq,» selet` Margus.
«Naq käskseq löüdäq määndsegi tutva kriminaali,
kiä olnuq nõun nailõ 20 000 krooni viimä, sys olõssi
naaq muq autu tagasi möönüq.»
Margus
pruuvsõ aigu võita ja lubasi kriminaali ots`ma minnäq.
Autu väärtüses pidä ta külh nii 55 000, a pättelõ
leevärahha andaq süä es lupaq. Paari päävä peräst
otsust` Margus, et pätte käest umma autut tagasi ostma
yks nakka-i ja kynõl` asja politseile ärq.
«Sys
pätiq inämb helistä es,» selet` Margus. «Kahjo, olõs
tahtnu näile näkko üldäq, et minke m...i ja et maq pättega
kauplõ-õi.»
«Ma olõ põraq paranoiline külh, ku Tal`nan sõida,
ostsõ autu pääleq tiigri valvama,» kynõl` Margus.
«Roolilukk om kah pääl, a alarmi osta es joht.»
Margus
luut, et politsei om yks õigõq pätiq kinniq püüdnü
ja vihadsõq kriminaaliq timä autut tõist kõrda inämb
ärq vii eiq.
Elektrimeheq tegevä kurõpesäalussit
Saarõ Evar

fasaar@kiirtee.ee
Tahat
üürilidsest valla saiaq - ostaq tälle korter
Kohe
tege kurg pesä? Kygõ parõmba meelega muiduki
elektriposti otsa. Sääl om alustamises tasast platsi,
ütski elläi sinnäq üles ei roniq, torm tuud mahaq ka
ei murraq. Ah et võõristama pidänü? A midä sa iks võõristat,
ku olt esiq posti otsan üles kasunu. Kurgil pitäv olõma
joba puul`-perilik elektripostisõltuvus, nääq inämb
otsiki eiq säänest puud, kohe pessä tetäq saa, kynõlasõq
tsirguurjaq.
Midä
arvasõq inemiseq kurõpesäst posti otsan? Arvasõq, et
illus kaiaq, a äkki aja traadiq lühissele? Tegelikult
ei ajaq, tiidvä elektrimeheq. A liini rikk sääne pesä
iks äräq. Kurõsitt, midä pojaq üle pesäveere
pasandasõq, om nii happõline, et süü alumiintraadiq
läbi. Traat` kakkõs pikäpääle äräq ja traadi
jakkamises tulõ pesä ärq lahku, selle et kakkõmise
kotus om haorisu seen. Pesä lahkmine olõ-i määnegi
poolõ tunni tüü. Kurõpessä lahutas kirvõga, talvõl,
ku külmänü om, sys meisli ja kirvõga, kynõliq AS
Elektriteenused tüümeheq. Alt kaet külh, et mis tuu
üsätäüs haku sys är ei olõq, a tegelikult om üten
vanõmban kurõpesän hobõsõkuurma sitaga kokku
kleebit ossõ ja kilejuppõ.
Innembi
prooviti pesäq lihtsält ärq lahku ja postitippu pantu
oraga kurgõ kavvõmbal hoita. A kurg tull` iks uma
kodoposti manuq tagasi ja tekk` pesä orast huul`madaq.
Nüüd om Eesti Energian otsustõt, et odavamb ku
kyikaig traatõ jakkama sõita, om kurõpesä liini päält
kõrvalõ toimõta. Eesti Energia spetsialist` Puumetsa
Ranno, kiä om firman tuntu ku kurõpesändüse
ekspert`, ütel`, et Eesti Energian pandas kurõlõ tõnõ
post` pesäalussõga õkva liinipäälse pesäkotussõ kõrvalõ,
a lövvüs ka tõisi lahenduisi. Näütüses Läänemaa
elektrivõrkõn, mis om nüüd umaette firma suumlaisi
juhtmisel, kakutav post` kygõ pesäga hilläkeisi maa
seest vällä ja pantav liini kõrvalõ pistü tagasi,
liini pääle pandas vahtsõnõ post` ja traadiq jakatas
sinnäq külge. Sääne tüüviis` lätt kallimbas, a
loodõtas, et kurg` tulõ iks vana pesä pääle parõmba
meelega. Vahtsõ pesäalussõ umasvõtmisõ säädüsperrä
viil uuritas. Pesäalus piät egäl juhul vanast kotussõst
korõmb olõma, sys kurg iks usaldas tullaq, tiidse
Tartumaa elektrivõrgu ülemb Koha Kalju.
Ka Võromaal
om kurõpesäalussit üles säetü, 2000. aastal paar` tükkü,
seo keväje joba üle kümne. AS Elektriteenused
juhataja Vingi Ants ütel`, et nimäq pandva pesäalussõ
sinnäq, kohe piirkonnameistri arvas, et lätt vaia. Pesäalussõ
joonisõ tekk` tüüdejuhataja Kunnu Toomas, kokku
keevitäs nuuq OÜ Talvar. Üte korvi pistüsäädmine lätt
Võrun üten kygõ posti ja tüüga masma umbõs 3000
kruuni.
Tartumaal
lätt asi tsipa kallimbas, näil tetti timahavva kümne
kurõpesäalussõ projekt` 87 tuhandõ pääle, ütel`
Koha Kalju. Tuu-iist käü Tartun asi ka üts`jagu tiidüslikumbalt:
asukotussõq kuunkõlastadas tsirguurjidega, kurõlõ
arvada meele perrä pesäalussõ projektiirse kah
tsirguurja. Joba alus esiq mass mitu tuhat, nii et
Tartumaa kurg saa Võro umaga võrrõldõn peris
luksuskortina.
Fastre
Hanno lugi üles, kohe näide brigaat` timahavva keväje
pesäalussit pand`: Meremäele Pärgi, Tsirgu ja Miikse
alajaamu manuq, Rammukilõ Misso kanti, Kõrgõssaardõ,
Otsalõ, Kannu küllä Ts`olko. Puurijuht Saksa Peep, kiä
pall`o ringi sõit, tiidev kynõlda, et kyik ommaq umas
võetu pääle Otsamõisa uma, mis panti elektripostist
kavvõmbalõ, tõsõlõ poolõ tiid.
Uma Lehe
kontrollkäük` näüdäs, et ka Otsamõisalõ oll`
ilmunu arusaaja kurg`, kiä inemise api hinnata mõist.
A Kõrgõssaarõn, kon ummõtõgi pesäkorv õkva
haruposti kõrval ja meetrijagu korõmbal sais, oll` põrguline
iks vahtsõ platsi mahaq jätnü ja vana kotussõ pääle
üte keväjega peris rängä haouniku kokku kandnu. Vast
ommaq kurõq kah nigu inemiseq: myni vahetas häämeelega
elukotust, tõist ei meelütä ka korgõ palga ja
riigikorteriga.
Kost
Pühäjõgi pääleq nakkas?
Rahmani
Jan
Säändse
küsümisega lätsimi miiq, kolm matkamiist, kiä hinnäst
Kolmõs Lõvis nimetiväq, mahlakuu perämidsil päivil
jyy kallast pite Kärgula küläst ülespoolõ minemä.
Mul
olliq jalan saapaq, Koha Priidul ja Valpri Valdol
seeriguq. Edimedse piätüse teimiq vast nii katõsaa
meetri peräst. Meil oll` vajja kaiaq, määne taa jõgi
miiq matka algusõ kotussõ päält vällä näge. Ja säläkotti
oll` vajja kohenda. Tõist kõrd pidimi kinniq paar`
verstä edesi, Lutsu talu man, kon jyykääru seen om
illos` tulõasõq.
Ilosit kotussit om Pühäjyy veeren hulga, noist ma
pall`o ei kynõla. A ku miiq sys Jõgõra veski mano jõudsõmi,
oll` sääl kalamiis`. Valpri Valdo, kedä ma edespiten
nimetä matkal saadu hüüdnime perrä Jermakis (nii
oll` tä säläkoti pääle vinne tähtiga kirotõt), ai
tuu kalamehe hussipurgi kogõmaldaq ümbre. Kalamiis`,
kiä hussi voolu seen hoit`, tuud es näeq ja purk`
panti iloste pistü tagasi. Ku kynõlda matkal saadu hüüdnimmist,
sys minno naati kutsma nimega Tegereipas, selle et ma ütli,
et sjoo jyy vesi tege reipas ja Koha Priitu naksimi
kutsma Outdoor 75-s, selle et nii oll` timä säläkoti
pääle kirotõt. Mu säläkoti pääle es olõq midägi
kirotõt.
Et miiq päämädses tsihis oll` tiidüs, piät siin är
märk`mä, et om noid, kiä arvasõq, et sääl, Jõgõra
veski man, kos jõgi katõs lätt, om tähtsä kotus,
selle et ei tiiäq, kumb haro tuu peris Pühäjõgi om.
Kas tuu, miä tulõ Jõksist vai tuu, miä Koorastõ järvist.
Miiq tuud nii huulsahe es kaeq, lätsimi ammõtlikku jykõ
müüdä Kanepi poolõ astma. Ja et miiq ollimi õdaguspoolõ
umma käüki alostanuq, sys õigõq piä, vast puul`tõist
verstä inne Lajavangu, säädsemiq uma laagri mülgätüste
üles. Õdagu küdsi Outdoor 75 kanna ja kiit`
mitsi-makaroonõ ja Jermak laul` üte seto meestelaulu.
Tuumkerigu
mäe takan tapõlsimiq
Tegelikult
es olõq seldsielo miiq matka päätsiht`, päämine
oll` õks tiidüs ja tuuperäst ma jätäski vahele tuu,
kuis miiq Kanepi pääl löperdimiq ja Jõksist ringi lätsimi.
Tähtsä tuu as`a man om tuu kotus Hoboala kõrdsist ülesvuulu
Tuumkerigu mäe takan, kon jõgi jäl katõs lätt ja ei
tiiäq, kumba harru pite minnäq. Sääl toimu miiq
matka kygõ suurõmb vaiõlus ja tapõlus, niguq ka
pildi päält nätäq om. Otsus oll` sääne, et ku miiq
olõ hindä tsihis võtnu tiidüsetegemise, sys piät
miiq olõma yks konservatiiviq, nigu tiidüsen kombõs
om ja minemä yks jõkõ, mitte kaivõt kraavi pite.
Tuuperäst käändsemigiq kuralõ, Sirvastõ pääleq.
Sirvastõ bussipiätüse man näimiq ütte vanna miist.
Nimetämiq tedä edespiten Informandis. Ja tuu
Informant` oll` tark miis`, kynõl` Tartu ja Põlva
aktsendiga kanepi kiilt ja ütel`, et miiq olõmi õigõt
harru tulnuq ja et sjoo omgi Pühäjyy alostus. Küssemi,
et ku kavvõdahe taa ujakõnõ viil lätt ja Informant`
ütel`: «Hõõh, taa lätt viil hulga maad edesi Innipärdi
mano ja säält viil edesi, a kyik elämiseq ommaq tüh`äq
ja maaelo ommaq Ivvan Julmaq är häötänüq.» Tennässimiq
Informanti, kiä õks Roodsi-ao tuulõveskist kynõlõma
jäi ja tormassimiq edesi. Õdak nakas` kätte jõudma.
Volbriüül
mängeq kopraq hannaga marssi
Kaeq
sääl, Sirvastõst ülesvuulu võit nätäq õigõhõ
tuud, midä kopraq võivaq ärq tetäq. Hulga puid oll`
mahaq lastu ja hainamaa suurõs järves paisutõt. Sääl,
suurõ rägä seen üte kuivõmba kundi pääl, ollimiq
miiq volbriüüd. Kopraq mängeq meile üüse hannaga
marssi.
Edimedse mai hummogu naksimi varra pääle, yks suurõmba
huuga tuu lätte poolõq, kost Eesti kygõ pikemb jõgi
algusõ saa. Näimiq hulga põdrajälgi ja säändsit
kopratammõ, määndsit maq ei olõq uma elon viil nännüq.
Õga paarikümne meetri takast üts`. Ja piä tull` kätte
kultuur`hainamaa ja Innipärdi talukotus ja sääl tull`
viil üts` tähtsä hargnõmine. Üts` ujakõnõ tull`
üllest, Innipärdi talu mant, ja tõõnõ Taki puult.
Kaimiq-uur`sõmiq, a ütepall`o vett paistu mõlõmbist
tullõv. Kaimiq sys, et määne noist ujasängest
paistus vanõmb ja löüdsemi, et Taki puult tulõ vanõmb
jõgi. Sinnäq lätsimigiq.
Ligi verst tuust Innipärdi viilahkmõst ujakõnõ lõppi.
Oll` üts` suumülgäs, kohe inämb üttegi ujja es tulõq
ja sääl omgi mii meelest tuu Pühäjyy ots. Kaardi päält
kaiõn jääs tuu kotus umbõs Palu ja Märdi talu vahepääle,
korgust merepinnast näütäs kaart` 177 meetrit.
Pannimi sinnäq üte puusildi, kohe kyik tähtsä pääleq
oll` palutõt, nööriga toki otsa ja naksimi üle Karstõ
ja Koorastõ tagasi astma. Pühäjyy ots oll` löütü.
Kas
tunnõt maad miä hindä ümbre?
Võhandu jyy kuningriigih
Võsobergi Vidrik
Mi
tädiga mõtlimi, et umma kodokanti piät iks tundma. Räpinä
valla Lokuta küläst olõmi peri, sääl om sääne mõts,
mida kutstas Issa(n)tsipalo mõtsast. Ma saa arvo, et
taa sys tähend` jumalapalotamist? Ja Ristipalo om ka lähköh,
ristiq ka palama vai? Ma arva, et taa kunagi määnegi
paganide kotus om olnuq, kes ristiusku es tahaq ja sääntsid
ebakristlikkõ nimmi pandsõvaq. Lokuta külä olõ-i
suur kotus, inemisi ka väega vähä, a kunagi olnuq
siin eski kuul`, kon Räpinä latsõq kävveq.
Edimäne kotus, kohe jõudsõmiq, oll` Vyypso sild.
Vyypso sild om Setomaa piir`, ku Räpinä puult tullaq.
Vyypso oll` 1930. aastil väega kõva kotus olnuq,
sadamakülä vai mis tä oll`, pall`o puutõ oll` olnuq
ja pall`o inemisi. Vendläseq ja eestläseq saivaq siin
kokko ja vahetiq kaupa. Egaq Vyypsol põraki väega vika
ei olõq, vallavanõmb Hirmo Inge iks tege siin ütte ja
tõist huvitavat, kontserte ja... Es`ki käve paar
aastat tagasi pritsukuuri platsi pääl Terminaatorit
kaemah. Veski Anne ja kaonu Nuude Mati ja kis tan kyik
viil laulnu ommaq.
Elämiseq
ütstõsõ sällän
Sys
lätsimi Beresje küllä. Mis tuu võisõq ollaq, viis`
kilomeetrit Võõpsust vai nii. Oll` nätäq, et iks inämb
venne kui eesti külä, majaq olliva üts`tõsõlõ väega
lähköhe ehitedüq. Et egaüts` saasõ naabri käest
api, ku vaja om. Mitte nii naguq mi poolõ pääl, et
innemb joosõt jalaq lühkesest, ku naabrimuti mano jõvvat.
Beresjeh oll` vanausulisi surnuaid, väega väikokõnõ
ja illos, lihavõttepühis värskelt kõrda tett. A taad
ma ei tiiäq, mille nail õigõusulidsil säändseq
umaperädseq risti ommaq: innemb üts` lühkene põikpuu,
sys pikemb põikpuu ja sys alah viltunõ pikemb põikpuu.
Tuud piässi mynõ targõmba inemise käest küsümä.
Lüübnitsä küllä oll` ka väega huvitav kaiaq, majaq
iks üts`tõsõlõ lähköhe ehitedüq ja egäüts`
ummamuudu. Oll` verevid, rohilisi, valgit, kõllatsid,
puust, palutõduq telliskivest, krohvitu maiu. Üts`
vastanõ maja oll` õkva vii manuq ehitet – ma tiiä,
et taad ei või tetäq, iks vaheq piät seeh olõma.
Meteoriidisadamise
kotussid kah
Sys
tull` Sülgjä. Tah oll` väega pall`o rull`sillo, kyik
tiiveereq olliva kilerullikõisi täüs. Määnegi suur
farm vai? Sys näimiq tii veereh silti: maa-alune
kalmistu ja kivirist. A mitte es saaq arvo, mis tah
oll`, inämbät sildiq es seletä. Maa-alunõ surnuaid,
kis naid sys maapääle matt!? Tuud ma es tiiäki, et
siinkandih ka naid vannu meteoriidisadamise kotussid om.
A om, Tsõõrikmäe meteoriidikraatri oll tii veereh.
Egaq käügiga pall`o targõmbas es saaq, kunagi piät
iks pikembält minemä naid ummi kotussit kaema, soovida
tõisilõgi.
Võsobergi
Vidrik (20) opp Tarto ülikoolin aokiränigus.
|