Veesaare Anne: ooda silmäq pikän võrokiilset rolli
Näütlejä ja saatõjuht Veesaare Anne um sündünü ja kasunu Lüllemäel. "Vanaimä es mõistaki kiräkiilt, timä tull` vanaesäga Lüllemäe-kanti Setomaalt. Ostsõvaq maad võlgu ja jõudsõvaq õkva inne vinläisi sissetulõkit ärq massaq," kynõlas seriaalist "Õnne 13" kuulsas saanuq artist.
Veesaare Anne kynõlamise perrä saa tä võrokiilsest tiatrist viimätseni arvu ja võtas võrokiilse rolli õkva vasta. "Ma taad oodagi kyik aig, et kiäki pakus."
Võrukiilsist tükest um Anne nännüq "Põuda ja vihma" ni "Sussi". "Imeillos om võro kiilt lava päält kullõlda. Taa um sada kõrd mahlatsõmp ja vällendüsrikkamp ku kiräkiil`," ütel` näütlejä, kiä suvitas noqki egä suvõ Lüllemäe-kandin.
Mäeotsa Ain sääd püüne pääle vahtsõt võrokiilset tükkü
Vanemuise Tiatri draamajuht` ja lavastaja Mäeotsa Aini esäkodo um Haanin, tä esiq peri Võrolt. Koolipoiskõsõn meelüt` tä Võro Kandlõ näütemänguringi Jansonsi Silvi. Peris tiatrihuvi lei vällä pääle tuud, ku Simmuli Rain näüteringiga ütte tükkü tegi. "Koolitiatrin olõ es võrukiilsist näütemängõst juttugi, olõ es sääne aigki," tulõt` Mäeotsa Ain miilde.
Täämbädses um tä esiq lava pääle säädnü kolm võrokiilset tükkü: Kangro Bernardi "Susi", Kõivu Madissõ "Omavahelisi jutuajamisi tädi Elliga" ja Kauksi Ülle, Kivisildniku Sveni "Tandsja pühäliku". Lavakunstikooli-aigu mängse tä kuulsan Kõivu-Lõhmusõ "Põvvan ja vihman". "Tandsja pühälik" etendü edimäst kõrd Viitinä koolimajan 1996. aastaga suvõl, sjoos keväjäs piäs taa Vanemuise püüne pääl vällä tulõma.
"Määnegi väega suur võlu taa võrokiilse as`a man om," tunnistas Mäeots, nimmatõn saman, et timä olõ eiq määnegi võro keele ja kultuuri fanaatik. "Kiil` sääd niguq ette määndsegi sisemidseq pingeq ja loogika kuni luu põhjuisiniq vällä. Võromaa publikuga um kogõmus väega väikene, ei mõistaq üldäq, kas laembalõ rahvalõ naaq as`aq miildüseq. Nall`akas um tuu, et vällästpuult Võromaad um võrukiilside tükke vastavõtt väega positiivnõ," kynõl` Mäeots.
Loosaare Venno käü kodo Võromaalõ harva
Latsi sõbõr telekast (Otto-Triin ja von Timberhoff-Tibu) Loosaare Venno om üles kasunu Võromaal Oraval, kohe om põraq jäänüq imä-esä kodukotus. Venno trehväs kodo käümä harva, vast nii kõrra katõ kuu takast, niguq tä esiq arvas`. A tuu iist kynõlõs Venno imä-esäga võro kiilt. "Tal`nan tüküs kiil` meelest minemä, olõ joba kiräkeelega ärq harinu," vaband` Venno. Et Vennol latsilõ tsirkust teken õks võrokiilseq lausõq jutu sisse juhtusõq, tuud panõ-i vembumiis` esiq tähelegi.
Venno olõ-i esiq üttegi võrokiilset tiatritükkü tervelt nännüq, a tuu iist olõ-i täl hindäl midägi võrokiilsen tükün mängmise vasta. "Ku tükk` miildüs, milles eiq," ütel` tä.
Kaasik-Aaslavi Katri tund hinnäst maainemisenä, kukki eläs liinan
Lavastaja ja tiatrioppaja Kaasik-Aaslavi Katrilõ tunnus, et Võromaal juvvas rohkõmp ku muial. "Ku viimäte uma "Pygmalioniga" Põlvan käve, jäi jälki alkoholiga liialõminek` silmä," nimmas` tä. A taa ei tähendä, et 1965. aastagal sündünü tiatrinaanõ umma esivanõmbide kanti põlanu. Vastaossa. "Meri ei olõq mullõ hingelähküne, a mõtsaq ja mäeq - mul õkva kisk rinnun, ku ma jälki naid näe. Kost peri olt, sinnäq kisk tagasi. Kygõ parõmbalõ tunnõ ma hinnäst põldõ vaihõl, küläteie pääl".
Nii Katri imä- ku esäpuulnõ suguvõsa om peri Kanepi ja Kamja kandist. Katri tund hinnäst iks maainemisenä, kukki eläs aastid pääliinan.
Latsõpõlvõn käve tä suvõl pall`o Otõpää lähkül, sys nakas` ka kohalik kiil` manoq, a läts` ildampa muiduki meelest. "Ega ma võro kiilt ei mõistaq, a saa aru, ku sugulasõq kynõlasõq."
Võrokiilsist tükest miildü Katrilõ väega "Omavahelisi jutuajamisi tädi Elliga". "Merle Jääger tegi sääl väega ilosa rolli," arvas` tä. Esiq lavastajana olõ-i tä viil võrokiilside näütemängõ pääle mõtõlnu.
Ei
püsüq võro kultuur` järvemuusika tsihi pääl
Tiatrit
tulõ esiq tetäq
Kauksi
Ülle
Kuis
naati Kaika suvõülikoolõn võrokeelist tiatrit tegemä?
Muudsan keelen üteldä trehvämisegaq Sulbin Pühäjyy
veeren 1993. aastaga suvõl. Pühä jyy kättemassu vällämäng`mise
man ast` üts` illatsõmp näütlejä jala katski –
nii et vereuhramisega nakas` tiatri pääle ja sai ka
jalaq alaq.
Kangro
«Susi» and` võro tiatrilõ suurõ näitlejä Merca (Jäägeri
Merle), kedä esieränis võro näütemängõ ossi iist
om nakat lajalt hindama. Tä om loonuq eläväs võro
vana naasõ, võro-olõmise tugisamba kujo. Näütlejä
esiq ütles, et peräst Kõivu Madissõ Ellit tulõ tä
mano iks inemisi, kiä ütleseq, et Elli om õkva ku
naabrinaanõ, vanatädi vai kiäki muu lähemb inemine.
Suur`
sündmüs oll` ka «Põvva ja vihma» mäng`mine Kõivu
Madissõ latsõpõlvõmaiõl Kiuma rahvamajan 1994.
aastagal. Pikne tõtõstõ kärke ja mängiti küündlide
valgõl edesi nika ku elektri tagasi tull`. Mängiti
toolõsamalõ rahvalõ tuusama paiga luku.
Kõivu
Madissõ kygõ puhtambas miiq rahva olõmist näütäväs
näütemängus pia maq «Peiarite õhtunäitust». Kuigi
tuu om eestikeeline näütemäng, oll` tuust tett miiq
ilmanägemise, vällänäütämise ni muusikagaq
lavastus. Sääl es olõq midägi tett nii, niguq om
tettü inglaisi, itaallaisi vai rantslaisi asju.
Nii
um võro tiatri üts` puul` olnuq eesti tiatri külen jo
kyik vastsõ priiusõ ao. A tuu tynõ puul`, midä
alost` Kudu Kalev jo umal aol eestikiilside Jaigi tükkega
Võrol, tuu jandali-muudu tarkusõarmastus? Tuud suunda
om Võro rahvatiatri näütlejide ni koolilatsiga üllen
pidänü külh. Kudu lavastõt Jaik om klass` umaette
– kiränigu vaimujoud ja näütlejide innekidse mäletämine
and näile suurõmba korgusõ ku vällä märguta mõistnu.
Võrokiilne
tiatri piät ideaalin olõma inemisi käen tä uma maa pääl.
Võrokõisil om vajja umakiilset tiatrit egän
kihlkunnan. Lavastajid vast jagunu, näütlejid om nii välläopnuisi
ku loomuanniga, kiränikkõ ka kasus pääle, nii et
tulnuq tetäq. Ei püsüq võro kultuur` ja inemine sääntse
tsihi pääl niguq järvemuusika: et esinejäq tuvvas
kavvõdast, päältkaejaq kavvõdast ja põhimine um, et
pauk käü ja tuli taivan.
Ku
nüüd umist tiatrikogõmuisist kynõlda, sys
Nukutiatrit näi latsõn kulduurimajan. A Vembu ja Tembu
es miildü mullõ sukuginaq, muguq hurgutiq ja räüsässiq
sääl, kats` räbäkut. Edimädse näütemängu «Keväjä
tulõk`» kirodi kolmadan klassin, ku mullõ es miildü
oppaja pakut luulõkava. Ma tahi pääossa mängi – Pääväkiirt
– ni teigi näütemängu. Tuu lavastõdiq, no mina sai
kül ynnõ kullerkupu osa. Ülikooli-aigu veiväq oppõjoudõ
tütrist sõbrannaq minno Vanemuisele kah üten. Ütele
miildü Hermäkülä, tysõlõ Tooming. Sys teimiq
avaldusõ, et tiatrikriitikide kursustõ saiaq. Tõsõq
saiq, ma jäi vällä. No ütest sõbrannast sai tiatri
kirändüsala juhataja, tõsõst vilosuuhv ja mina naksi
näütemängõ kirotama.
Ku
Kudu naas` lavastama mu seeniq perämäst näütemängu
«Ah tsusku külh...», sys tull` tä peräst läbilugõmist
ja tiat`, et taad pidänü noq parandama nakkama. A timä
ei saaq, tä um seeni ynnõ kuulnuide autoridega tüütänüq.
No ma kiti pääle, et tuud ryymu ma tälle ei valmista
ja segäsi himoga kyiki pruuvõ. A perän tä harisi ärq,
telse Ruitlasõ, Ilvese ja Contra käest vahtsid tükke
lavastamises.
Kunagi
anni Kangro «Susi» raamadu-kujol vällä.
Kommerts`pangakõnõ läts` vasara alaq, mul jäi rahakõnõ
sinnäq ja perän massi trükikoalõ ku lõpnu hobõst
uma palgast. Parhillaki viil noid raamatid tolmas mul
kapi all – ku kinkalgi vajja om, ankõ teedäq.
*
* *
Võrokõnõ
taht et tükk` olnuq illos ja hallõ. Ei tiiäq, kas tuu
um velistekoguduisi mõo peräst? Vai taht tä jandalit,
toda vast miiq vanaaigside kombide mälu peräst –
oll` jo pulm vai matus vai talus niguq ettekirotõt
tegevusõ ja laulu- vai tandsukotustõgaq muusikaetendüs
(ooper, operett, muusikal`).
Võrokõsõl
um alalõ vana perimüs, suikmise saisun ja ärunõtamise
pääl, a iks viil koskil alalõ. No ja ku mammudi saa
ärq klooni, saa ka miiq ilma ja mäletämise tagasi
lauldaq. Võro tiatri niguq tuu jaos omgi!
|