|
Kuul` and küläle elo
Harju
Ülle
ylle@polvakoit.ee
Pikäkannu külän, kon mynõ päävä peräst nakkas võrokõisi 13. Kaika suvõülikuul`, saa tulõva suvõl kooliharidusõ andmisõst 130 aastakka. Katõ aasta peräst om pellädä agaq Pikäkannu kooli kinnipandmist, miä tähendäs latsilõ pikembät koolitiid ja vanõmbilõ murõt tüükotussõ peräst.
"Ei-ei-eiq!" ütles Pikäkannu kooli köögitüüline-koristaja-aidnik Sillaste
Maire (38), ku tulõ juttu kooli kinnipandmisõst. "Nii suurt kuuli tohe-i kinniq pandaq! Seo aasta tulõ kuuli 90 last, edimäste klassi kümme opilast. Joba Madala küläst tulõ kuus` last." Viil käü latsi Pikkäkandu Korgõssaarõst, Pindist, pall`o latsi Lasvalt, Otsalt ja myni es`kina Võrolt.
"Latsõq saavaq siist kõva põhja, et edesi minnäq, saavaq ilostõ gümnaasiummi ja ülikuuli, olõ-i õigõ jutt, et maakoolist edesi ei saaq," kynõlõs Pikäkannu kooli direktoriprovva Hurda Astrid. Astrid ütel`, et väiku kooli direktor om hää ollaq, tüüldäjäämisest taha-i tä mõtõldagi.
Pikäkannu om Astridilõ 30 eletü aastaga armsas saanuq, sündünü om tä Põlgastõn, üles kasunu Võrol.
"Meil om nüüd nuur inglise keele oppaja, ka aoluuoppaja om vahtsõnõ ja nuur. Vanõmbaq õks tahtvaq latsi siiäq kuuli pandaq," seletäs Maire. "Koolibuss` käü häste, tulõ hummogu Võrolt, võtt Lasva latsõq pääle ja tuu kooli manuq, sys lätt erälde ja tuu Otsa latsõq."
Maire esiq eläs joba viis` aastat üten mehe Meelisse ja katõ latsõga vanan koolimajan, mis om üle 200 aasta vana. Kooliharidust anti sääl aastil 1872 - 1939, vahtsõnõ koolimaja om 60-aastanõ.
Maire löüd, et ku timä poig ja tõsõq latsõq pidänü Kääpäle kuuli minemä, olnuq seo külh hirmus: Pikäkannu om illus vaiknõ kotus, a Kääpäl suur tii, autuq kihotasõq ja jummal` tiid, mis kyik või väiku latsõga juhtuda... Ja näütüses Madalalt om sinnäq 20 kilomeetrit. Pääle rongiliiklusõ häömist saa ümbruskonnast vahtsidõ bussõga kolm kõrd päävän Võrolõ, mis tähendäs, et latsivanõmbil olõ-i ka nii suurt himmo inämb äräq kolida.
"Miiq õks võitlõmiq, et Pikäkannu jäässi," kynõl` Maire. "Miiq teimiq ühingu, üritämiq projekte tetäq ja esiq hinnäst avita. Nüüd om niguq asi vaiksõmbas jäänüq, algul oll` jutt, et katsas-ütsäs klass` tulõssi joba seo aasta Kääpäle kolida."
Lootus om väiku
"Tegeligult om õks äräq otsustõt, et katõ aasta peräst pandas kuul` kinniq," ohas` Hurda Astrid. "Om väiku lootus, et latsi õks manuq tulõ, kasvai mynigi. Ka tuu om hää, et seost sügüsest om meil ynnõ üts` liitklass`. Liitklassiq latsõvanõmbilõ ei miildü."
Võro Maavalitsusõ haridusosakunna juhataja Libliku Pille kinnüt`, et Pikäkannu kooli kinnipandmisest om külh kynõldu, a kollita tuuga õks peris ei massaq. "Tuud tulõ latsõvanõmbil ja vallan läbi arota, kas latsil om tulõvikun parõmb kävvü kaasaigsõ sisustusõga Kääpä koolin vai Pikäkannun, mis om mõtsa seen ja muiduq armas," ütel` tä. "2003. aastal saa Kääpä kooli juurdeehitüs valmis ja eks sis paistus, kuis kohalik rahvas otsustama nakkas."
"Latsõq hoitva väega umma kuuli," tiid Hurda Astrid. "Ja Kääpä latsõq põlgasõq miiq latsi veidükese, et nuuq säält mõtsakoolist. Tegeligult om sääne mõtsakuul` latsi arõnõmises hää, a kogo tuu äri man ei taheta säändsest as`ast kuuldaki."
"Koolimaja om meil kõrran, tetäs remonti, kats` aastakka tagasi panti vahtsõnõ katus pääleq," selet` Maire. "Keväjä tetti kooli aid häste ilosas. Rassõ muiduki om, ku rahha ei andaq."
Tuu om Maire meelest imelik, et pääliina inemiseq hädäldaseq, et latsi toidupäiv tulõ Eestin liialt otav, mis niguq tähendänüq, et latsõq saavaq halvastõ süvväq. Kas piät sys ostma poodist kallist süüki, ku kardokaq, põrknaq, sipul, mar`aq-ubinaq umast kooliaiast võtta ommaq? Latsõvanõmbaq kääväq egä aasta ka mõtsan puid tegemän, mis tähendäs, et koolimaja kütminegi tulõ otav.
Küländ suurõ kooliga Pikäkannu külä esiq om väiku: pääle Maire ja Astridi elä-i külä keskel kedägi, kavvõmbal om Viiardi Piitre turismitalo, Lasva puult tullõn om tii veeren viil üts` suur maja, kon eläs Kuljusõ Väino.
"Mullõ miildüs maal, olõ terve elo siin elänü," kynõlõs Maire. Kooli kinnipandmine olõs suur huup` nii timäle ku tervele kandilõ: parhillaq ehitäseq ja värv`vä kuuli sama kandi meheq, oppajaq eläseq kah Otsal, Lasval, paar` tükkü käü Võrolt. "Ku kuul` Kääpäle jääs, jääse kyik kimmähe tüüldä," ohas` Maire.
Esimuudu
asi
«Rehapapp»
lavastõdiq saeveskin
Timahavadsõl
suvõl saa eiq kuigimuudu ei üle ei ümbre võrukiilsest
tiatrist. Tuu om muiduki ütlämäldäki kinä, et Võrumaal
uman keelen tiatrit tetäs, a et tuu ka Eesti
tiatriinemisile nii suurt huvvi pakk, om iks esimuudu külh.
Seokõrd tõmmas` hindäle tähelepanu Kivirähu Andrussõ
«Rehepapi» võrukiilne lava pääle säädmine.
Näitlejäq
olliq tuu teksti uma keelemõistmise perrä võru kiilde
pandnu ja ei saaq sukugi üldäq, et halvastõ. Inemise
suust kuultu võru kiil` ei tundu ilmangi nii võõras, ku
kirja pantu kiil`. Ja kellel saassigi midägi ollaq tuu
vasta, ku sääntsel asjal om ka väikeistviisi
(keele)oppusõ maik man. Ei usuq, et noorõmbapuulsõ
publiku siän oll` pall`u noid, kiä tiidseq, miä ommaq hõragaq,
a ku näitlejä tuu «ärq tõlksõ», et no
nuuq punadsõq sõstraq, noh, sys es toheq kül
kinkalgi arrusaamisega raskuisi ollaq. As`anda ei olõq lännüq
tuu päiv, ku sa midägi opnu olõt!
Esimuudu
oll` ka tiatrikaemise kotus. Vana Vahtsõ-Roosa saeveski
uma kirmipäälse ja puruhauvaga. Puruhauva oll` Mõtsavenna
talu perremii kül ümbre ristnü Sissi pubis ja vaivalt
et näitlejägiq tiidseq, et Räägu Reinu talu uss` oll`
ineskidse kuivusõ uss`, a miä sys tuust. Mu tutvilõ jäi
kygõ rohkõmb miilde Vanapagana uutmaldaq ilmumine õkva
põrmandu seest vai Põrguhauvast. A Põrguhauva tegelik
asupaik oll` puruhaud. Sissi pubi sai nii mynõlõgi
mehele tyylidsõs põrgus, selle et sääl pakuti tuud
vannakurja (puskarit noh). Ja publik pässi etendüst
kaema kah läbi puruhauva.
Kuuldaq
oll`, et tulõvaasta mängitäs samma tükkü jälleki. Ja
minke yks õigõs aos kohalõ (vai viil paremb, ku vähäkene
varõmbki), selle et muiduq või juhtuda, et kiä ildas jääs,
tuu ilma jääs. Päälegi om, mille peräst rutata.
UL
Sahvtikiitmist tulõ vannu käest oppi
Harju
Ülle
Saaroni Erika (59) Karulast Ähijärve küläst Järvsaarõ talust tiid kunsti, kuis vannamuudu häid sahvtõ kiitä, maru häste tulõ täl vällä palukasahvt`.
"Ku õks tsukruga sahvti äräq keedät, sis tulõ maru hää. Ku taast palukast määnestki salatit tiit, sys tulõ hoobis tõnõ maidsõq," seletäs Erika. "Kaeq, ku vanaste mõtsa lätsi, olliq palukaq ku verrev rõivas mõtsa all. Vanaq inemiseq mõistsõvaq kandaq naid kannipuiõga kodo, mina inämb ei mõistaq. A nüüd om joba rassõ palukit saiaq, selle et neoq kuradi suurõq mõtsamassinaq lahkva jo kamara äräq! Ynnõ ku suu pääle lähät, kon naaq ümbre käändäq ei saaq, sääl ommaq nii suurõq, nii ilosaq!"
Erika kynõlõs, et timä om üts` sääne lats`, kiä jäi joba ütsä ja poolõ aastadsõlt imäldä, tedä omma opanu kasuimä ja tädiq ja tä om kyik häste miilde jätnü.
"Mul om vidänu naidõ vannu inemiisiga ja nii ma mõistagi asju vanna muudu tetäq, niguq latsõpõlvõn külänaisi man näi," selgit` Erika. "Oll` meil Kraave Siina, väega tark inemine, inemiseq olliq todaaigu ültse väega targaq ja abivalmiq. Kuis naaq vanaq pernaasõq mõistsõq umal aol söögi ärq hoita! Es olõq jo külmkappi, midägi es olõq, a pidusid peeti, suurõq pulmaq kyik peeti."
Pääle söögitegemise om Erika vannu käest miilde jätnü ka muud tarkust: esä jutu perrä mõist tä esikina veidüq ilma ennusta. Timahavadsõ sügüse kotsilõ tiid Erika üteldä, et süküs tulõ varra, selle et kägo lõpõt` joba inne jaanipäivä kuukmise ärq.
Uma mehe Kalevi (69) kotsilõ ütles Erika, et timäl ommaq hääq käeq, a muusika pääleq. Kalev, kellega Erika om kuun elänü 1957. aastast, om kõva pillimiis` - üts`kyik midä ette võtt: kannõl`, viiul`, akordioon`, lõõts...
11. augustil, ku tulõ Kaika kooli kokkotulõk`, om Erikal plaan` üten Kaleviga mahaq lauldaq umatettü laul "Haljal aasal" "Mustlasõ elo" viie pääl. Kalev mäng` ja Erika laul.
Pääle palukasahvti tulõva Erikal vällä ka tõsõq sahvtiq: ku Uma Leht täl külän oll`, podisi pliidi pääl hõragusahvt`.
Mamma Erika vanaaigsõ palukasahvti tegemise oppus:
Ku vanastõ palukaq punatsõs lätsive, minti joba hommuku varra marjalõ. Minnäq oll` viis`-kuus` kilomeeetrit, latsõq, kannipuuq ja korviq olli üten. Kannipuuga võeti marjaq üle ola, üts` korv` ette, tõnõ taadõ. Nii oll` marju kergemb kodu tuuvaq.
Kotun laotadiq marjaq palaja pääleq. Paari päävä peräst tuulati leheq ja väikuq marjaq vällä: pallai maan, korv pää kotsil ja kõva tuulõ käen.
Sis nakati sahvti kiitmä. Pada oll` sääne tsõõrigu põh`aga, riibuti kõvastõ vattu, üteldi, et ei toheq vattu sisse kiitä, muiduq saa kipõ sahvt`.
Tsukert es pandaq. Sahvti hoiti savinõun vai puutünnün. Meil oll` viiõpanginõ tünn` ja tuu tetti sahvti täüs. Süüdi riivitu põrknaga, tsukrupeedisiirupiga, kürvitsäga ja keedeti ka ubinidega.
Tünnü kõrranhoitmine oll` kunst`. Sahvti-, kurgi-, kapsta- ja lihatünn` tull` kimmähe erälde hoita. Suvõl hoiti var`u all. Parajal aol võeti vällä vihma kätte likku. Tuudi kadajaossaq, raoti jupõs, panti ekka tünnü parasjagu ossõ ja kuumas aetu maakivve. Pääle kallutõdi külm vesi ja katõti tünn` kipõstõ kinniq.
Mynõ päävä peräst tetti tünn` puhtas, panti külm vesi sisse ja nakati neid järjest võtma. Tünnüq olliq seest ilosaq valgõq, es olõq pellädä hallitust egaq vyyrit maitsit.
Tulõtimiq
miilde kooliaigu ni myntki koerustükkü
Lauga
Kalju,
Tallinn,
Nõmme
Seol
jaanikuu viimädsel pääväl trehväs` väega illos
ilm. Tamula järve vähälikuq lainõkõsõq murdsõva pääväkiiri
tuhandis tulõkibõnis. Tuu oll` illos kaiaq ja häste nätäq
Lauluesä samba mant, kohe kellä 12 aigu naksivaq kogonõma
vanõmbapuulsõq preiliq, provvaq ni herräq.
Võro
Gümnaasiumi 26. lennu perämädsest koolipääväst
oll` jo 55 aastakka müüdä lännüq. Üts`tõsõlõ
kaeti terävähe otsa, inämbüsi tunti iks
klassisysaraq vai -velleq ärq. Kunagidsõq tütrikuq
olliq kyik väega moodu perrä rõivin, sirgõ olõkiga
ni soenguq pään. Poisõl es olõq kah hätä midägi,
keppi es näeq viil ütelgi. Kyigilõ tsusati rüälillitutukõnõ
rinda, et tõistõ võrokõstõga segi ei lääsiq.
Nigu
pruugis om olnuq, läts` osa küllä mi kuulmeistreherräle
Elkeni Paulilõ. Nüüd piä külh siiäq vahepääle
tsuskama, et lauluoppaja es olõq umal aol meist sukugi
hääl arvamusõl. Tä kynõl`: «Kui
mõnel teist avaneb tulevikus võimalus osa saada
ooperietendusest või kuulata sümfooniaorkestri
kontserti, siis kasutage seda. Võib-olla mõnel üksikul
tekib asja vastu huvi.» A seokõrd tegi vanaherr
(92) aian tüüd ni selet`, et täl ollõv ütlemäldäq
hää miil`, et tedä kaema tulti. Suuvsõ kyigilõ lõbusat
pidotujjo. Mi es nakka ka tälle miilde tulõtama tuud
ooperi- ja sümfoonia-asja, a peräst juttõ seest tull`
vällä, et mitte «mõnel üksikul», a inämbjaolt
kyigilõ nakas tuu asi miildümä.
Lauluesä
mant sõidõti Võro kabõliaida. Koolisysarõl Antoni
Ainol olliq tettüq kinäq mälestüslindikõsõ, mia
panti Võro kabeliaian vilistläisi haudu pääle. A kygõpäält
panti lilliq ni mälestüslindikene oppaja Miljaste
Kaarli havva pääle. Niguq innempidi nii ka seokõrd
laulti: «Mu isamaa on minu arm ja tahan puhata...» Peräst
kooliveli Seederi Jaan kaivas`, kuis tälle rehkendüse
iist kats` panti ni siinkirotajalõ olõs algebran
karvapäält jäänüq järeleksam. A tuu oll` hindä
viga. Seo es kahanda lugupidämist suurõperädse
inemise ni kuul`meistre vasta. Miljaste inne perrä es
annaq, ku asi oll` selge.
Sys
kutsõ klassivanõmb kyiki hindä poolõ Hindo tallo, miä
om Vahtsõ-Kasaritsan, Võrost tsipakõsõ Vahtsõliina
poolõ. Täl om väega kõrran elotus: avvar moropääline,
huunõq jutin, tarõ takan kinä puiõalonõ (park`).
Karas` miilde, miä om kirotõdu Lauluesä samba pääle
– toomingaq tarõ tagaje.
Peräst
lühkest teretamise kynõt ja leinaminotit anti egaütele
klaasiga drink kätte. Peremihe-dringimeistre kittüses
märgi, et mynõ suutävve pääle võeti üles laul väikost
kinäst kohakõsõst.
Tulõtõdi
miilde kooliaigu ni myntki koerustükkü, ku ka okupantõ
rüüvlitegosit. Maatiadusõ oppaja Pehka kiudutõdiq
kygõ uma klassiga (tä oll` klassijuhataja) Tsibõridõ
ilma määndsegi süüldä (nääq olliq meist aasta
noorõmbaq). Kommuq ullitivaq inemiisi uma klassivõitlusõga.
Eesti
keele oppaja Hermliku Karl, kiä oll` kõva Nuur-Eesti fänn`,
tull` klassi, istsõ lavva taadõ ni alost`. Päikene
paistis nii palavalt,/ Käkimäel kukkus kägu... ja
nii viil edesi paar` salmi. Tõnõkõrd lugõsi (pääst
muidoki) Ridalat vai mynt tõist nuureestläst. Siuru
umist oll` Underi puult. Kiä es mõistaq pääst «Nahakauplõjat
Pontust», es olõki lootust kolmõ saiaq. Ka taad tüürügäjät-keelemiist
mynitivaq punadsõq eka muudu. Täl, kadonul, oll`
eriline an`d latsi uma ainõga üten haardaq.
Vaihepääl
pakuti kihäkinnitüst ni ka pits-tõnõ «elotsilgakõst».
Iks jälki tulõtõdi miilde vanno kooliaigu. Klassivanõmb
sellet`, kui tä käve gümnaasiumin nellä valitsusõ
aigu. Säändsit oll` viil tõisigi. Ja miä kygõ tähsämp:
kyik kynõliq ilosat võro kiilt. Pr Liivalõ ja
klassivanõmbalõ kingiti Elkeni Paulilõ maal`, et tennätä
naid tettü tüü ja nättü vaiva iist.
Peräst
sõbralikkõ käepitsitüsi nakati kodo minemä. Üten võeti
vahtsõst elostõdu mälestüseq kooliaost, ilosast Võromaast,
lahkõst pererahvast ni väikokõnõ usk-lootus, et
siinilman viil kõrras kokko
saiaq.
Naasõq hoitva uusna talo hinge
Saarõ Evär
Käve hainakuu keskpaigan üliõpilaisiga Võro- ja
Setomaa piiriviiri müüde kiilt koguman ja põigassi ütelisi
sisse uma tutva Uusna Hilda poolõ, kelle käest ma mynõ
aasta iist hää hulga Lepikeste, Suurõ- ja Väiko-Viirksu
kotussõnimmi olli saanuq ja kaardi pääle pandnu. Käve
ja märge, et Seto Kuningriigi ja võrokõisi suvõülikooli
aus võinuq kirota midägi ütest Võromaa unõtõt
piiriveerest – Kahkva vallast ja ütest Räpinä
kihelkonna endisest uhkõst talost, kon viil nüüdki
tunnus eestiaignõ õhk kambriden alalõ olõvat, mööblist
ja vannust pildialbumeist kynõlamadaq.
Esände
om tuu talo nimi krepostikirju perrä, a kutsutas
muiduki Uusna, nii nigu Räpinän iks tavas om tallo
peremehe nime perrä kutsma naada. Ja et Uusna Hilda
(93) om uma pikäst elost pia poolõ kodotalon elänü,
kutsutas tedägi niiviisi, ei joht mehe nime perrä
Varunovi Hilda. Uusna pereq vahet nimmi eestistämise
aigu uma Usningu ammõtlikult küläkiilse Uusna vasta.
Hilda sysaratütär Laanemani Ilse, kiä omgi Esände
talo tõnõ põhiline elänik, kynõl, et Uusna sugu ollõv
ütest mahajäänü roodsi syamehest algusõ saanuq. Säält
sys tuu ing. Tuu või jo nii ollaki, et oll` roodsi syamiis, kuikina ing-ega
väärnimeq tegüsiq Räpinä kihlkunda viil 1820-ndil
aastil.
Taa
Esände talo võtsõ mõisast osta Hilda vanaesä Uusna
Viido, a suurõmba osa mõisavõlast massõ kinniq esä
Jakob. "Jakob oll`, võit õkva üteldä, tüünarkomaan,"
kynõlas Ilse, kes tuud aigu küll ei mäletä, ku
riihetarõn eleti ja talo võla masmisõ kõrval vahtsit
huunit ehitedi. Hilda mäletäs esäst ynnõ tuud, kuis
tuu põllutüü vaheaigu latsiga üten mõtsa istut. Nüüdses
ommaq varga tuu mõtsagi maaha võtnuva.
|