Tossu Tilda pajatusõq
Pümme kotus
Suurõ Munamäe vanal tornivahil Tagametsa Eedul oll`
tarõn` üts` ilmatuma suur` rõivakapp`. Tuu kapp` saisõ
jo pikembät aigu tühi. Sääl kävevä nuuq turistiq,
kiä Munamäel pildistiq, vilmi aparaadi sisse pandman.
Üts`kõrd
tull` üts` Läti pois`kõnõ väega suurõ joosuga,
esiq kynõl` midägi. Kas läti vai vinne keelen, tuust
saa-es Eedu arvu. A miä tä muud tahtsõ, ku iks vilmi
vahetaq, votuaparaat` ripõnd` tõõsõl kaalan. Eedu
juhat` noorõ mehe kappi. Ja et asi viil kimmämb olõs
nink valgus kogõmalda vilmi ärq ei tsurgis, käändse
Eedu kapiussõ lukku. A kos sys nakas rüükmine ja
rusikidega pesmine kapist! Sys sai Eedu arvu, et poiskõsõl
oll` kipõ hädä ütte tõistõ pümmede paika minnen.
Oll` kah perämine aig!
Haigõmaja lugu
Vanan Võru haigõmajan kõlisi üüse televon. Ütel külämehel
liina lähkült oll` kõtt hirmsahe halutama nakanu.
Kiirabi sohvõr`, kiä elli haigõmaja lähkün, oll` kõrras
kodo lännüq. Majan oll` valvõtohtri Koka Heino, ammõti
poolõst kirurg` vai lõikaja. Autuvõtmõq olliq lavva
pääl. Kuri kahtlus hingen karas` tohtri massinahe ja tõi
mehe haigõmajja. Nink lõigas` muidoki pümmesoolika vällä.
Perän
palatin meheq küsseq lõikusõlavva päält tulnu käest,
kiä tel lõigas`. «Tuu oll` autujuht`,» kostsõ miis`
süämerahuga.
Kuis
«Kimmõlin» viina konfiskeeriti
Vinne-aigu
tetti Vardja-Põlva tii nuka pääle Lemmiku nimega
puut`. Inemiseq es võtaq taad kiräkeele synna umas ni
Põlvan oll` tuukõrd ker`koopõtaja Kimmeli Jüri. Ku
Lemmik lukõq takastotsast, sys tulõgi vällä Kimmel. e
parandõdi õ-s
ni ollgi asi kõrran, poodilõ õigõ nimi pantu.
Muidoki oll` seo ka till`okõnõ kumardus opõtajalõ
Laheda kandi inemiste puult. Nipall`o sys nimest.
Saisiva
sys üts`kõrd Gorba-aigu miheq poodi nuka takan, putõl`
oll` joba tsiiru ärq tennüq ni pantu jala ette maaha.
Esiq tõmpsiq suitsu.
Äkki
karas` miilits mano, ähvärd` kyiki trahvi avalikun
paigan juumise iist ni viina ka õkva ärq konfiskiiri.
Miheq es lüüq verest vällä, küssevä, et mis tuu hädä
um, kes nu joovaq, miq külh ei juuq, ajami ynnõ juttu.
Miilits
nakas` pudõlit konfiskiirmä. Nüüd naksiva miheq suurõ
helüga seletämä, et inemine tulõ mynõ ao peräst
viinalõ perrä, egä tä ei tiiäq, et ärq um
konfiskeeritü – tä arvas iks, et miilits varast`
viina ärq.
Ammõtimiis`
saisõ tsipa aigo, lõngot` hinnäst üte jala päält tõsõ
pääle, sai arvo külh, et tedä ullitõdas, a es saaq
hambit ka kuigi külge aiaq. Peräst süläs` maaha ja
kaksõ minemä. Külä pääl jälq naaru jupis aos.
Lauga
Kalju
PS.
Nuuq miheq olliq kats` Hanssu, põrõhõlt külh joba
tsudsuhavvan, a rahva tiidmist perrä «igävedseq vändäq».
Keelemiis
Ariste Paul sündü 3. II 1905, kuuli 2. II 1990
Nall`asoonõga
lihtnõ inemine
Tuu
oll` 1979. aasta lõpun, ku ma sai tutvas Ariste
Pauliga. Ma käve uma olaga ravivõimlõmisen kihäkultuuri
dispanserin, kos oll` juhatajas Savi Toomas. Ütel pääväl
tull` ravivõimlõmistõ ka Ariste Paul. Astsõ ussõst
sisse ja ütel`: «Ma olõ Paul Ariste, mes om su nimi?»
Ma heitü edimält är, ütli sys uma tävveliku nime.
«Aah, neo omma peri Vana-Antslast. Kas professor` Aadu
Lüüs om kah sugulanõ vai?» küsse kuulus ja
lugupeetu miis`. Ka tõistõ ravivõimlõjide
perekunnanime perrä ütel` tiä är, kost kiäki peri
oll`. Perästpoolõ saimiq häis tutvis. Mul oll` autu
ja nii ma aviti tel briketti otsi ja pall`u muid asju
aiaq. Kynõlimi kyigist ilma as`ust, vandsõmi vinne värki
ja valitsust. Tiä ütel`, et oll` 1945-46 olluq kinniq
NKVD-n. Oll` käe hindä elu külge pandnu. Pästseväq
hääq inemiseq ja tiidläse kuulsa nimi.
Ma
kynõli ka uma sugupuust. Mu imä edimedsel mehel (kuuli
1916) ja mu esäl oll` ütesugumanõ perekunnanimi.
Seoga võisiq niäq ollaa ütest sugupuust
.
Ariste tahtsõ, et ma kynõlõs tiäga võro keelen. Ka
mu naanõ, kiä oll` võrokõnõ, pidi võro keelen kynõlama.
Ku tiä puul külän kävemi, sys oll` tiä abikaasal
alati lämmäq saiakõsõq kohvi kõrvalõ. Elämine
oll` tel raamatit ja maalõ täüs. Es` tiä ütel`, et
kitsas jääs. Kunagi kynõli ma telle maa elost ja sedä,
mes mu esä iks ütel`: «Kana munõs nokast, lehm nüss
suust, hopõn jõud rokast, tsiga kasus muust». Seo
miildü telle ja ma pedi kohegi üles kirutama. Ku tiä
es saaq mynõst võro keele synast aru, sys küüsse õkva.
Näütüses, mes «porgatama» tähendäs. Ma sys
selleti, et mi kandin üteldäs nii, ku aat udujuttu. Tiä
nakas` naarma, nall`akas syna pedi olõma.
Ariste
Paul oll` kah nall`amiis`. Tuul aol, ku mi käve ravivõimlõmisen,
oll` kihäkultuuri dispanseri 30. aastapäiv. Paul ütel`
mullõ, et tiimi kah seo aus midägi. Lepsemi sys kokku,
et tiä tege üllätüse ja ma tuu kolmõkiludsõ tordi,
kos om suurõlt pääl 30 ja lillikorvi. Tiä küüsse
Savi Tooma käest pidustuis kava (om mul põraki viil
alalõ). Nii saimiq teedäq, mes pääväl, kelläaol ja
kupall`u nink kis ommaq ettekandjaq. Külälisi oll`
Moskvast, Leningradist ja muialt liiduvabariigõst. Ku
tuu päiv kätte jõudsõ ja jo säidse ettekannõt vast
är peetü, pedäsi pidukynnõ Ariste Paul ladina
keelen. Saalin olõjil lätsi näoq üllätüsest pikäs.
Pauli pidukynnõ tõlksõ sys lühküselt Savi Toomas.
Lillikorvi andsõ Paul üle ja tordi maq. Peräst tiä
ütel`, et nuuq veneläseq es saaki kynnõst midägi
aru.
Ariste
Paul oll` sündünü Torma vallan Rääbisen sepä
pojana. Nigu tiä ütel`, oll` tiä täheq selges saanuq
Tõikvere koolin, kos oll` op`nu kolm klassi inne pere
Tallinna kolimist. Meil oll` juttu, et käümiq üte suvõ
pühäpäävä tiä sünnüpaigan Rääbisen är, a es
saaq tuust plaanist asja. Tel oll iks egä pühäpäiv küläliseq
ja uma opilasõq. Jäigi sõitmadaq, selle et tiä tervüs
läts` halvas. Es saaq tiä kah mu sugupuu-uurmist
avitaq.
2.
veebruaril 1990 kistu Pauli eluküünäl. Seo oll` üts
päiv inne 85. sünnipäivä. Ariste Paul oll` egä ülivõrdõ
mõttõn huvitav, abivalmis, piinütundõlidsõ
nall`asoonõga lihtnõ inemine. Ma tundsõ tedä kahjus
ynnõ 10 aastat.
Lüüsi
Kalju
Ku
setut paadin ei olõq, lätt paat põhja
RUITLASÕ
OLAVI, ilmaparandaja
ruitlane@hot.ee
Üts`päiv
ma mõtli, mille eestläne nii ull` om. Ja mis ma leüdse
– ei olõki inämp olõman teenust vai toodõt, mis
timäle kohegipoolõ sitastõ es mõonu – internet
tekitäs sõltuvust ja vähendäs potentsi, luts`ukaq ja
muuq maiustusõq park`va kere säilitüsainit täüs,
televisioon` tege idioodis, mobiiltelehvooniq tekitäseq
päävähki, vibraatoriq...
Tõnõ
oluline asi om otsõpiten geneetikan. Säänest rahvust
niguq eestläne ei olõki õkva inämp tegeligult olõman.
Ruutslasõq, sakslasõq, suumlasõq, lätläseq,
norrakaq ja nüüd viimädsel aol joba neegriq kah –
kyik naaq ummaq eestläse man pulman käünüq. A lita
esiq aja õks umma rahvuslikku rita, hindäl perseq Brüsseli
poolõ kaeman, et kost viil saas.
Võrokõsõq
tulliq jo tükk` aigu inne eestläisi Uraalest ärq.
Meil oll` joba uma kiil` ja kultuur`, ku nuuq tulliva, mõskmadaq
ja täie täüs. Haisassivaq! Ja kost neil hindä
kultuuri õks muialt võtta oll` ku mi mant. Ku põraki
kaiaq, sõs ummaq silmäpaistvambil eestläisil kyigil
kavvõmbal võro juurõq – Kaplinskil oll` imä võrokõnõ,
Runnel om joba esiki võrokiilne syna, Viidingul oll`
kah kiäki Võromaalt ja nii edesi ja nii edesi… Ja tõsõlt
puult –Kingissepä Viktor oll` eestläne, Vaino Karl
oll` eestläne, Laari Mart om eestläne, Porno-Kristi om
kah eestläne, miä tuust, et Võromaalt peri.
Ku
inemisega juttu ajada, tulõ õkvalt vällä, kellega
tegemist. Suurõmbist liinust, niguq Tal`nast, Narvast
ja Kohtla-Järvelt peri inemisi jutt om joba sääne, et
hallõ nakas, ku kavvõmb kullõt. Olõ-i siin midägi märgota
– egäpääväne mürä, massinide heitegaasiq,
inemisil ummaq pääq pliid täüs, mobiiltelehvooniq,
vibraatoriq…
Om
olõman vanasyna – ku setut paadin ei olõq, lätt
paat põhja. Hindämisi ma mõtlõ kõrraga katõ as`a pääle
– las lätt ja… annas jummal!
eestläseq
tulliva mu esiesäde maalõ
ajjõva
jalaq harki ja nõudsõva munaputru majoneesiga
lembitu kepsel` ümera platsil ja rüükse nahhui
uraaliq lätsiq kipõlõ meelest ja joba laulse
peterson sjollõ maa keelest
õkvalt
perän sjoda tull`
üts`
tal`na nuhk` muq mano ja küsse
tahat eesti keele är tsurki va
ma ütli muidoki
perän sjoda koolõti vällä
ulli
mõõkhambulidse tiigri peräst kiäki es ikõq
ei ikõq ti peräst kah
|