|
Sännä
koolitarõn loetas luulõt
Riidi,
16. veebruaril alostusõga kell 14 oodõtas Sännä
koolimajja latsi ja küläinemisi, et lukõq ja kullõlda
umakiilset luulõt.
Artur
Adson elli Sännä koolimajan, telle pühendet
koolilatsi luulõvõistlusõ mõttõs om miilde tulõta
kirämehe luulõtuisi ja tutvusta muud võrukiilset luulõt.
Koolilatsil
ni oppajil pallõmi uma tulõkist tiidäq anda Rõugõ
vallavalitsustõ nika ku 9. veebruarini (tel 078 59
312).
Võrukiilse
luulõ lugõmise võistlusõl võivaq võrokiilsit luulõtuisi
lukõq kyiki aoluulidse Võrumaa (Põlva mk, Võru mk,
Valga mk - Hargla, Lüllemäe, Kaagjärve põhikuul,
Tartu mk - Mehikoorma põhikuul) koolilatsõq. Vannusõ
perrä jagamist ei olõq. Õga lugõja lugõ kats` luulõtust
- Artur Adsoni lühembä luulõtusõ vai katkõndi timä
pikembäst luulõtusõst ja viil üte hindä valit mynõ
tõõsõ luulõtaja võrukiilse luulõtusõ. Esinemise
pikkus ei või ollaq üle säitsme minodi. Parõmbit
osavõtjit ja näide juhendajit kitetäs.
Kuulõn
võissi inne võistulugõmise tetäq, selle et umma
kuuli saa esindä ynnõ üts` lugõja.
Edimäne
luulõvõistlus oll` 1999. aastal ja pühendet Artur
Adsoni 110. sünnüaastapääväle. Luulõpäävä kõrraldasõq
Rõugõ vallavalitsus, Võrumaa haridus- ja
kultuuriosakond ni Võro Instituut`.
UL
Hüvä
tandsuoppus Põlvan
Minevä
nädäli opassiq Villändi Kultuurikolledzi
rahvamuusikuq Põlva nuurilõ ja vannulõ tandsjilõ
nink liinarahvalõ innembiidsi seltskunnatandsõ ja
pille. Säändsit nigu padespaan, Sterni polka,
reilender jt nink katõrialist lõõtspilli, parmu- ja
toropilli, Hiiu kannõlt jm.
Kukki rühmä Tantsurõõm
naisilõ ja maakondliku rahvatandsurühmä Kagu
Kabujalakõisi nuurilõ olliq tandsuq inämbüste
tutvaq, jäiväq õdakuga «Polkast jenkani» rahulõ
nii küläliseq ku umaq.
Tandsu- ja rahvamuusikaoppus tahetas muuta kõrralidsõs,
selle et nigu ütel` võrukõnõ Laube Kadri Villändi
Kultuurkolledzist, paistus tandsuvaim Põlvan niisama
kimmäs ollõv ku näütüses Villändin vai Tarton.
PLAKI AARE pilt
Võromaa
käsitüü lätt muudu
Harju
Ülle
ylle@polvakoit.ee
Aoq,
kon õga rahvatandsurühm tahtsõ seto vai muhu rahvarõivit,
nakasõ müüdä saama. Rohkõmb om naatu hindama uma
kodokandi rõivit. Maikuun tetäs Võrol valla vahtsõnõ
käsitüüpuut`, kon müvväs kül ka tõisi kotussidõ
käsituud, a proovitas tetäq ja müvväq ka peris umma.
«Saimiq
suvõl Phare CBC Väikeprojektide fondist rahha koolitusõ
pääle. Lõpus piäs asi niikavvõdõ saama, et tetäs
valla ka uma müügikotus,» kynõl` Meltsovi Külli, kiä
juht Parksepä rahvamaia ja kinkal om üten tõisi käsitüütegijidega
võrokiilne kaubamärk` «Võromaal uma tettü».
Käsitüüpoodi
jaos saadi tarõq Võro keskliinan, lisas projektirahalõ
tulõ meistreil poodi avamises ka umast karmanist kõvastõ
manuq pandaq. Meltsovi Külli luut, et puut` tetäs
valla 1.-2. mail: sys saa kats` aastakka timä kõrraldõduq
käsitüüpäivist.
«Teemiq
17 käsitüülisest-väikuettevõtjast üle Võromaa
peris tulundusühingu,» lubasi Külli. «Püvvämi löüdäq
umma näko: konkurentsi om peris pall`o, a kuun saa vast
asjast asja.» Tä ütel`, et seenimaani ommaq käsitüünaasõq
müügisuunt ynnõ laatul ja näütüsmüükel
har`otanuq, puut` piäs tuud kõvastõ manuq kasvatama.
Poodin
naatas müümä pääle kindide-sukkõ-vaipu viil vildit
ja vannutõt asju, puutüüd, keraamikat, klaasimaali,
muudki vahtsõmba ao käsitüüd. «Käsitüüpuutõ om
tõisigi, miiq trumbis saa tuu, et om kuun oppus,
tuutjaq-müüjäq ommaq üteq ja ka poodi kujundus om tähtsä,»
kynõl` Külli.
Muhu
sussiq kesk Võromaad
Meltsovi
Külli tunnist`, et poodin naatas Võromaa asju kõrval
müümä ka näütüses Muhu sussõ – noid tege säältkandist
peri võrokõsõga abiellunu naanõ.
Külli
ütel`, et põra om peris umakandi käsitüüd Võromaal
vähä nätäq, a tuu nakas tassa tagasi tulõma. «Tulõ
nii kaasajastõt ku peris ärunõhtõt käsitüü: vanaq
mustriq ja käsitüüvõttõq,» selet` tä. «Kygõ
rohkõmb uma om suveniiriprojekti abil tüüle nakanu
kaldsunukkõ tegemine. Meil om joba kaubasiltki, mis
ostjiid meelütäs. Sügüse, ku puut om käümä lännüq,
sys alustami suurõmbat uur`mist, määne om peris Võromaa
uma käsitüü.»
Lasva
käsitüüseldsi juht` Kuuseoru Sirje ütel`, et kuigi
Lasva kandi naisist ommaq suurõmbaq käsitüütegijaq
talopernaasõq, huvitas naid kaasaignõ käsitüü:
portselani ja siidimaal`, nahkehistüü. «Miiq eriti
rahvuslikku takan ei ajaq, tutvustamiq vahtsõt, mis om
õkvalt siiäq jõudnu. Naisilõ om seo vaheldus, tegevä
kah põhilidselt hindä jaos,» selet` tä.
Tallinnan
Rahvakultuuri Arendus- ja Koolituskeskusõn joba kolm
aastakka rahvarõivide tegemist op`nu ja hindälegi Põlva
naasõ rõivakomplekti valmis tennüq Kaisi Riita ütel`,
et tuu om ynnõ hää, ku Võrun muhu susse ja
klaasimaale müvväq saa, a umaq rõivaq ja käsitüümustriq
võinuq õks rohkõmb teedäq ja kaiaq-nätäq ollaq. «Laulupidul
om nätäq, et kyik rõivaosaq ommaq segi kokko pantu
– Rõugõ vüü käü hääl juhul kuun Põlva, mitte
Läänemaa vai Mulgi prundsiga,» selet` tä.
Uma
miildetulõtamine om rassõ
Kaisi
Riita tunnist`, et umakandi rahvarõivide välläuur`mine
om umaette rassõ tüü: ku imä-vanaimä mõista-i
avita, tulõ minnäq muuseumi ots`ma. «Maq tei hindäle
rõivaq üte aastaga ärq ja lätsi laulupidulõ, a oppi
või taad tüüd surmani,» nimmas` tä.
Riita
ütel`, et as`ast huvitõt inemiisi olõ-i pall`o:
rahvarõivategemine om sääne vaiv, et tegeva ynnõ
nuuq, kiä võtva asja väega tõsidsõlt. Tuu tege rõivaq
ka väega kallis. Siski soovit` Riita Võromaa
rahvatandsjil-laulikil mitte seto vai saari rõivit
kandaq, a umaq rõivaq sälga tetäq vai osta.
«Ynnõs
nüüd vähämbält tahetas peris umakandi rahvarõivit.
Aig, ku saarõq meelütiq ummi värviliisi rõividega,
nakas ümbre saama,» oll` tä rõõmsa. «Ja vähämbält
maq tii tollõ nimel tüüd, et Võromaa käsitüü ei häös.
Muq latsõki tahtva ummi rahvarõivit kandaq, esiq
valmistegemine om muiduki tõnõ asi.»
|