Mae
Linnu: maq mänge kyik meheq üle!
Ütlit
uma telesaatõn «Inimeselt
inimesele» ütele Võromaa vanalõ eesti keele
oppajalõ, et tiiq olõt külh kiildnü latsil koolin uman
imäkeelen kynõlda. Kost olt võtnu säändse julgusõ
kykkõ vällä üldäq?
Kost
ma olõ võtnu – ma olõ Lõhmusõ Olga tütär! Mu imä
oll` ka sääne, kiä julgusi üteldä. Tuu om niguq
inemiisi petmine, ku ma kynõlõ ümbre nuka.
A
koolioppajaga oll` niimuudu, et ma õkvalt vihasti tä pääle.
Tä aiõ nii ulli juttu: seol keelel olõ-i määnestki väärtüst,
seon keelen niguq midägi saaki-i tetäq... Agaq seo om jo
vaesus! Maq mõista mitut kiilt, imäkiil` om mul võro
kiil` ja edimäne vyyrkiil`, midä ma mõista, om põh`aeesti
kiil`.
Mul
om 26-aastanõ tütär, kiä om Tal`nan sündünü ja kynõlõs
niisama hääd kiilt ku miiq, ja uhkusõga.
A
miis` es opiq ärq, kynõlõs külh pall`o kiili. Mäletä,
et oll` maal sitta laotaman ja ämm ütel`: visaku-i kykkõ
lakja, viiq perä uibilõ! Miis` es liigutagiq. Ma lätsi
sis tõlgis, et miis` saas arvu, mis täl kästi tetäq.
Kuis
om võrokõsõl Talnan elläq?
Egaq
Tal`nan olõ-i kerge ollaq võrokõnõ. Toda om yks väega
nyna viltu kaetu, ku uulidsa vai koritori pääl võro
keelen kynõlõt. A maq olõ nii kõva säläga, et muq
vasta yks ei saaq, ku vaidlõma minnäq. Ütle, et maq mõista
tiiq kiilt, a tiiq mu kiilt ei mõistaq. Imäkiil` om tuu,
miä inemise sändses vai tõistmuudu tege. Tuuperäst
miiq piässi yks väega hoitma seod umma võro kiilt.
Võromaal
ommaq peris kangõq inemiseq. Agaq suurõl osal ommaq
niguq jalaq alt. Nääq ei mõistaq midägi ette võtta ja
sis juvvas. Ettevõtlikkust olõ-i. Et esiq saa midägi
tetäq ja hindäst midägi olõnõs.
Kuis
juhtut Tal`na Võro seltsi ja näide näütemängu?
Maq
tei neli aastakka tagasi televisiooni minnen üte võrokiilse
intervjuu. Tuu pääle Kõivu Ants helist` ja kutsõ minno
sinnäq. Ku Ants minevä aasta «Viiekõistõ rüänurmõn»
kirot`, sis olõ-õs nii väega mängi tahtjit ja ma naksi
mäng`mä.
Joodik
kolhoosnik «Mõtsavele sysaran» olõ-s muq roll`.
Joodiguq olliq kats` miist. A ma naksi hirmsahe nuiama, et
maq taha mängi. Ants es lupaq. A ma mängse kyik meheq üle
ja lõpus Ants helist` ja ütel`, et noh, võit sis mängi.
Ku
tuu aasta, ku ma keskkooli lõpõti, olõs olnuq lavakalõ
vastuvõtt, sis ma lännüq, a hää ollgi, et es olõq.
Keskperätsit näitlejit om Eestin küländ, a maq olõ väega
hää logopeed. Valik oll` õigõ ja maq olõ-i kunagi
kahitsõnuq.
Mille
tiit just puuõtõga inemiisist saatit?
Tuu
om asi, midä ma tiiä ja mõista. Eri- seo ei tähendä et viletsämb, jällemb, ullimb. Seo tähendäs
erilist ja puudõga inemiseq ommaq erilidseq. Meil ei lähäq
elo kunagi parõmbas, ku miiq ei nakka vällä kannatama
erilisi inemisi.
Mul
om kats` tüüd, mille iist ei mastaq: logopeed ja
televisioon`. Et ärq elläq, oppa ma eesti kiilt
suumlaisilõ ja tõlgi soomõ ja vinne keelest vai kiilde.
Televiisorisaatõ
tegemine om üts` taplõminõ. Nüüd om niimuudu, et
kyigil kärbitäs saatit, a mullõ andas sügüsest 15
minutit manoq. Mul om sääne suur uuõndus, et maq võta
tõsõ saatõjuhi ja tuu om alati puudõga inemine. Ma lasõ
sis näil hindil küssüq ammõtnikkõ käest!
Kost
sääne põnnõv eesnimi –
Linnu?
Sysar
mõtõl` vällä. Ütele latsõlõ inne minno es pandaq ja
tuu lats` kuuli ärq. Esä läts` sis külänõukokku
nimme pandma ja mõtõl`, et pand tõsõ inemise nime kah
ja pand` Koidula perrä Lydia. A Võro seldsin kutsutas
minno Tsirgukõnõ.
Kas
tuud olõt märk`nü, et võissi Võromaalõ tagasi
tullaq?
Võissi
külh, a kuis ma ärq elä? Kuis ma tahassi, et võissi
tetäq siist televisiooni! Seo om hirmus suur taplõmine,
et saassi säändse võimalusõ.
Ma
mõtlõ, et kavva maq, vana inemine, viil joostaq jõvva.
Käsitüüd võinuq hoobis tetäq – ma lähä väliskomnadeeringulõ,
mul om sukk üteh. Ku naistõrahvas om siistkandist peri,
piät tä mõistma kykkõ tetäq.
Küsseväq
Harju Ülle ja Allasõ Tiia
Mae
Linnu om sündünü 05.11.1950. Peri Orava kandist
Niidsikult. Käünüq Kahkva algkoolin, Räpinä
keskkoolin, lõpõtanuq 1974. a Tartu ülikoolin
defektoloogia eriala. Parhillaq tüütäs logopeedi ja tõlgina
ja tege ETV-
puuõtõga inemiisi saadõt «Inimeselt
inimesele».
Jahimeheq pia eiq kyiki tegemädäq asju hindä kandaq võtma
Kas
lövvüs rohtu, miä avitas?
Pulga
Jaan
«Uma
Leht» om julgunu üles võtta igivana kurja jahimehe ja
vaesõ kitsõkõsõ teema. Esiqhindäst vajalik ja vallus
teema, agaq inämbüste kynõldäs teemast müüdä.
Kygõpäält piasiq ärq tähendämä, määnes om asju
sais. Tuu sais om sääne, et hulk`vaq piniq ei lasõq
lambiid ja rebäseq kannu pitäq. Ja kygõ veidemb saat sääl
süüdistä jahimehi. Mille nii? Selle, et hulk`vaq piniq
eläse mitte mõtsan vaid liinan. Maalõq käüdäs
miilt lahutama, nii-üteldä stresse maandama. Aga liina
piiren ei toheq jahimiis es`ki püssä kotist vällä võtta.
Kiäki ei arva umõta, et jahimeheq omma kohustõt liina
piiri pääl üüpääväst valvõt pidämä.
Liinuga võrdsõs võit arvada ka endiseq suurõmbaq
kolhoose-sovhoose «keskasulaq» vaiq alõviguq. Sääl om
pinel hää rahulik, ku niäq õkvalt kellelegi hambiid
siirde ei lüüq. Süvväq saat pall`o kerembä vaivaga ku
mõtsast. Jahimeestel om sääl ka paugutamine keeletü.
Rebästega om tsipa tõisildõ. Nimäq eläse tühju maiu
man kas lauda, aida vaiq küünü põrmandu all. Sääl om
poigõl hää mängi ja hiireq tulõva ka sinnäq
vihmavarju – süük` tulõ esiq kodu kätte. Mis viga om
säält naabritalu kanakarja vähendämän kävvü.
Jahimeheq, ku nimäq tahtva tühäs jäänüq talu man
jahti pitäq, piät kygõpäält omaniku üles ots`ma (tuu
eläs inämbüste liinan, kui eläs). Muiduq om tegemist
salaküt`misega. Ja mis putus liinan eläväle omanikulõ
määndsegi maanaabri kanamurõq.
Eestin ei olõq repän` viil periselt liina kolinu,
muialpuul joba ollõv. Ja sys om tä päsnüq poiss`,
liinaõhk tege vabas. Aga maiu vahel lask tä ringi tävveste
vabalt, toda inämb, et piniq piat ketin olõma. Vahel lätt
nii ülbes, et hummukus om tarõläve kõtval rebäse
sitaunik.
Ma ei soovida küll jahimeestel kyiki Eestimaa tegemäldäq
asju hindä kandaq võtta. Kas Eesti Jahimeeste Selts om
hindäle võtnu kohustusõ liinu ja alõvikõ uulitside pääl
patrulli? Mu teedäq ei olõq! Kas jahimeheq ommaq kohustõt
egalõ laonulõ huunõlõ omaniku löüdmä? Ei olõq! Järelikult:
Jahimeeste Selts vastutas olukõrra iist niisama pall`u ku
margikorjajide ühing vai myni talvõlts`uklõjide selts,
kynõlõmadaq Aokiränikõ Liidust.
Perämine aig olluq nii vallavalitsustõl, politseidel ku
ka Riigikogul hindäle selges tetäq, kes mille iist
vastutas. Alusta võinuq tuust lihtsast as`ast, et
jahimeheq ei vastuta kraavõ päält võpsiku ragumise
(kobras!), liinauulitside hääkõrra ja kuurilobudikõ
mahaqlaskmise iist egaq ka nimme vinnümä pant maareformi
iist.
Ma saa väega hästeq aru, milles Rõugõ jahimeheq tundva
hinnäst pututaduq: naabrimehenä paistus mullõ, et mõtsan
om näil asi kõrran ja kontrolli all. Kyik muu om aga
joba ammõtnikõ asi.
Suumlasõq
ollõv kindlas tennü, et ollõv üts` imerohi, miä
avitas pia egä tõvõ vasta, ka hulkvide pinne ja rebäsiide
vasta. Tuu rohi ollõv riigiammõtnikõ ausa tüüga valõt higi. A tuud ollõv pia võimalda hanki.
|